تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۰۱
۰
کد مطلب : ۱۵۳۴۰
در رونمايی آلبوم موسيقی «هفتاد ودو»

عرضه آثار عاشورايی نبايد فقط به محرم ختم شود

عرضه آثار عاشورايی نبايد فقط به محرم ختم شود
فرهنگ: آلبوم عاشورایی «هفتاد و دو» با حضور محسن مومنی ـ رییس حوزه هنری ـ رونمایی شد.

در ابتدای مراسم رونمایی از این آلبوم كه روز سه‌شنبه ـ ۳۰ آذرماه ـ در حوزه هنری برگزار شد، رضا مهدوی مدیرکل مرکز موسیقی حوزه هنری در سخنانی گفت: فرهنگ حماسی عاشورا بحث انسان‌سازی را در پی دارد، بنابراین حضور و عرضه‌ی آثار عاشورایی نباید فقط به ماه محرم ختم شود.

وی با قدردانی از دست‌اندركاران آلبوم «هفتاد و دو» ادامه داد: برای این اثر تلاش زیادی انجام شده و یك اثر تایید شده است، اما متاسفانه در رسانه‌های عمومی اقبال پیدا نكرد و درسطح ملی دیده نشد. اما به هر حال رسالت ما اثربخشی است.

مهدوی تصریح كرد: هدف نهایی ما این است كه این اثر به عنوان الگویی متفاوت به جامعه ارائه شود و بر احساس مردم تاثیرگذار باشد.

مدیرکل مرکز موسیقی حوزه هنری در بخش دیگری از سخنانش مطرح كرد: حضور افرادی كه تا به حال در عرصه‌ی هنری فعالیت نداشتند و توانستند اثری را به نام خود ثبت كنند از افتخارات حوزه هنری است.

وی گفت: اگر این برنامه‌ها به صورت نامناسب در جامعه انعكاس پیدا كنند، تاثیر خنثی ندارند بلكه در جامعه تاثیر منفی دارد.

مهدوی درباره‌ی زبان آلبوم كه بیشتر عربی بر آن مسلط است،تصریح كرد: ماجرای كربلا در مكانی رخ داده كه مردمش به زبان عربی با یكدیگر صحبت می‌كردند و زبان معیار ما مسلمانان نیز عربی است.

در ادامه‌ این نشست رسول رسولی؛ آهنگساز و تنظیم کننده این اثر، با اعلام رضایت از نتیجه‌ كار، تاثیرگذار بودن آن را متفاوت بودنش خواند و تصریح كرد: واقعه‌ی عاشورا واقعه‌ای سترگ و عظیم است و من هم تلاش كردم چنین فضایی را با موسیقی منتقل كنم.

وی كه تا به حال در سبك پاپ آهنگسازی كرده است، ادامه داد: در ابتدا برای ساخت چنین موسیقی نگرانی داشتم چرا كه زمانی كه كلام عربی وارد موسیقی می‌شود آن را متفاوت می‌كند و حزن كار بیشتر و بیشتر می‌شود. بنابراین اعتقاد و تكنیك را كنار یكدیگر گذاشتم و حاصل را به جامعه‌ی موسیقی عرضه كردم.

مرتضی حیدرآل‌کثیر؛ خواننده و شاعر آلبوم عاشورایی «هفتاد و دو» نیز درسخنانی در مورد اولین تجربه‌ی خوانندگی‌اش گفت: اگر مخاطبان در این اثر تكلفی در صدای من می‌شنوند به دلیل این است كه فرصت زیادی برای برقراری با موسیقی نداشتم، ولی با این حال هماهنگی شعر و موسیقی را در این اثر تاثیرگذار می‌دانم.

این شاعر و خواننده‌ خوزستانی دلیل تاثیرگذاری این آلبوم را به مخاطب پرداختن غیر مستقیم به حادثه‌ی عاشورا دانست و گفت: سعی كردم در اشعارم حماسه و عاطفه را با یكدیگر گره بزنم و فكر می‌كنم این اثر به عرب زبان‌ها تاثیرگذارتر باشد.

سیدعلیرضا میر‌علینقی به‌عنوان کارشناس موسیقی نیز در سخنانی گفت: با اطمینانی نزدیك به قاطعیت می‌توانم بگویم ژانر جدیدی از موسیقی در حال تولد است! چرا كه این اثر با مفهوم ملیت و نظام حكومتی یكی شده‌ است. مركز موسیقی حوزه‌ی هنری حامل این واقعه‌ی جالب شده كه كمال یافته‌اش سی‌دی موسیقی عاشورایی است.

وی با تاكید بر اینكه موسیقی عاشورایی به هیچ عنوان ذكر مصیبت نیست، ادامه داد: این نوع موسیقی شامل احوال دیگری هم هست كه نوعی سرور فاخر، تهاجم و حماسه در آن دیده می‌شود.

میرعلی‌نقی استفاده نكردن از صدای مشهور، نغمه محور نبودن و عدم وجود احساساتی كه در آن اغراق شده باشد را ویژگی‌های فاخر این اثر برشمرد.

وی در پایان سخنانش گفت: در آلبوم «هفتاد و دو» شكست مرزهای تداعی وجود دارد. برای نمونه از گیتار و پیانو دراین اثر استفاده شده كه آگاهانه و نشان دهنده‌ تفكر كامل آهنگساز بر موسیقی است. موسیقی عاشورایی تركیب تغزل و حماسه است كه در این اثر به اوج خود می‌رسد.

آلبوم عاشورایی «۷۲» در برگیرنده ۶ آهنگ ترانه به آهنگسازی و تنظیم رسول رسولی و خوانندگی مرتضی آل‌کثیر است که هر یک از آهنگ‌ترانه‌های این اثر بیان موسیقایی از روایت عاشورا دارد.

«وداع» به خوانندگی مهدی المؤمن، «آبروی آب»، «ماه تشنه لب»، «اندوه صحرا»، «قیام خورشید» و «گلوی فرات» عنوان هریک از قطعات این آلبوم است.

این آلبوم به صورت دوزبانه و به منظور تاثیر گذاری بیشتر و نزدیکی بیان و تصویر‌سازی موسیقی با وقایع عاشورا فارسی – عربی اجرا شده و افکت‌های موسیقایی این اثر به انتقال مفهوم کلام و موسیقی به مخاطب کمک می‌کند.

نوازندگان آلبوم موسیقی عاشورایی «هفتاد و دو» در این اثر عبارت از رسول رسولی (سمپل و جلوهای صوتی الکترونیکی)، فرید فراز(گیتار)، پیام طونی(ویلون، ارکستر، سلو)،‌ مشتاق قرآداشخانی(کمانچه) و محمدرضا فراهانی(نی) هستند.

بخشی از این کار دکلمه فرید فراز؛ شاعر قطعه نخست این مجموعه موسیقایی را دارد و اشعار سروده شده در این اثر از حسین غیاثی و مرتضی آل‌کثیر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما