کد مطلب : ۱۷۱۴۷
حجت الاسلام و المسلمين پناهيان :
حوزه های علمیه محل رجوع مردم برای کسب معارف دینی در اعصار بودند
ايشان افزود:تصور مي كنم درك صحيحي از تربيت ديني وجود ندارد؛ اين سند تلفيقي از تربيت اومانيستي غرب است با برخي از مفاهيم ديني ، كه در بخش مفاهيم ديني ،نگاه صحيح ديني وجود ندارد و بخش تلفيق آن نيز منجر به التقاط مي شود
حجت الاسلام و المسلمين پناهيان خاطرنشان كرد:ما در تربيت ديني نگاه عميق و كارشناسانه نداريم؛ صريح تر اينكه يك وقت است مباحث تربيتي ما در حد يك سخنراني ،وعظ وخطابه است كه براي استفاده يك فرد مناسب است كه در اين باره علماي بسيار زيادي زحمت كشيدند و مطالبي جمع آوري شده هرچند اساسا در توليدات حوزه علميه كتاب هاي اخلاقي زياد متنوع و گسترده نيستند
وي تصريح كرد به سختي مي توانيد كتاب اخلاقي وزين پيدا كنيد كه متناسب با سنين مختلف دوران رشد باشد و به سختي مي توانيد يك كتاب اخلاقي پيدا كنيد كه براي زن و مرد جداگانه توصيه هاي اخلاقي داشته باشيد و به صورت يك پارچه مطالبي را مطرح كنند و به درد زندگي يك فرد بخورد و تازه بر اساس جديدترين بررسيها و توليدات علمي در حوزه اخلاق در حوزه علميه قم بسياري از روشهاي آن بزرگواران در تبين مفاهيم اخلاقي وتربيتي الان منسوخ شده است
حجت الاسلام و المسلمين پناهيان اظهار داشت :سوال من اين است كه ما كه مي خواهيم حقايق تربيت اسلامي را بدست آوريم و در سند آموزش وپرورش بگنجانيم اولا از كجا مي خواهيم آن معارف را پيدا بكنيم ثانيا بسياري از معارف بيشتر به درد موعظه و برخوردهاي فردي و يا نكته پردازي هاي كه بعضا حكيمانه هستند به درد مي خورد ما مي خواهيم يك نظام آموزش پرورش مبتني بر نگرش ديني طراحي بكنيم كه تعليم و تربيت را اولا يك جا ببيند و ثانيا تربيت را مبتني بر نگاه عميق ديني ببيند
اين استاد حوزه عليمه تاكيد كرد : معتقدم كه هنوز در مقام توليد علم به آن مقام نرسيديم كه بتوانيم يك نظام آموزش پرورش مبتي بر نگرش هاي ديني طراحي كنيم. نه اينكه علماي حوزه ناتوانند كه چنين ثمري را توليد كنند؛ حتما كارشناساني در حوزه و دانشگاه هستند كه بتوانند چنين علم و دانشي را توليد كنند كه نظام آموزش پرورش بر اساس آن دانش طراحي بشود
وي در ادامه گفت :اين توانايي هست ولي بنده فكر مي كنم هيچ دولتي همت نكرده در اين جهت سرمايه گذاري كند پژوهشكده تاسيس كند يا از پژوهشكده هاي معتبر با سفارش كارهاي بسيار عظيم كار بخواهد يا همايش هاي علمي دقيق برگزار شود
استاد مسائل تربيتي تاكيد كرد :آيا در اين سند كلمه محوري در مقام هدف بيان شده يا درمقام ارائه طريق بيان شده است ؟ در سند تحول بيشتر نياز داريم در مقام ارائه طريق يك مفهوم محوري ملاك قرار دهيم چنين مفهومي وجود ندارد ؛بعضي اوقات مفاهيم اخلاقي و ارزشي هم ارز برخي مفاهيم ديگر كنار هم ديگر قرار گرفته است مانند تركيب نخود ولوبيا كه دوباره به نوعي سكولاريسم هدايت مي شويم از مفاهيم ديني در آنجا سخن گفته شده ولي به هيچ وجه اصلي وفرعي نشده است.
وي تصريح كرد :حوزه های علمیه محل رجوع مردم برای کسب معارف دینی در اعصار بودند همچنين حوزه های علمیه متناسب با این مراجعه همیشه به تولید علم می پرداختند این اسمی که برای مراجع عظام تقلید اطلاق مي شود به همين معني است ،مراجع عظام تقلید قله های حوزه هستند الان ما دنبال یک نظام مبتنی بر گویش اسلامی هستيم كه آموزش و پرورش باید مراجعه کند به حوزه و با امکانات خودش پژوهشگاه هایی در حوزه تاسیس كند و فضلایی در حوزه به تبیین آنچه مورد نیاز در آموزش و پرورش نیاز هست بپردازند
حجت الاسلام والمسلمين پناهيان گفت: اینکه آموزش و پرورش با چند نفر از فضلا قراردادي تنظيم يا اينكه چند نفر براساس سلایق خودشون پژوهش هایی را به آموزش و پرورش دادند اين محصول کار حوزه نمی شود .حوزه هم در درون خودش ساختاری ندارد که مدعي باشد پژوهشگاهی داریم که برای بخش های مختلف نظام محصول علمی توليد می کنیم اين درست يا غلط من نمي دانم شاید اساساً حوزه توانایی و يا در این مقام نباشد که بدون اینکه وزارتخانه مربوطه به حوزه مراجعه کنند در اين زمينه پژوهش و توليد علم كند که آیا آن وزارتخانه از محصولات حوزه استفاده بکنند یا نکنند
وي در پايان گفت :یک پژوهشگاه مشترک بین آموزش و پرورش و حوزه نیاز است كه آن مرجعیت علمی برای طراحی نظام آموزش و پرورش باشد.
گفتني است برنامه پنجره كار از گروه خبر و برنامه هاي سياسي راديو معارف هر روز ساعت ۱۸ تا ۱۹ به صورت زنده با حضور كارشناسان حوزه تعليم و تربيت ديني پخش مي شود كه مخاطبان مي توانند از طريق شماره پيامك ۳۰۰۰۰۵۵۳ و شماره تلفن ۲-۰۲۵۱۲۹۱۰۵۵۱ با برنامه در ارتباط باشند.به گزارش خبر معارف ،حجت الاسلام و المسليمن عليرضا پناهيان در گفتگو با برنامه پنجره راديو معارف درباره سند تحول آموزش و پرورش و چگونگي پرداختن به موضوع تربيت ديني در اين سندگفت:بنده بخش هاي از اين سند تحول را مطالعه كردم بر اساس مطالعه اي كه بنده داشتم ممكن است ارزيابي دقيقي نداشته باشم اما به هيچ وجه اين سند را راهگشا نمي دانم و گره گشا نيست و راه مطلوبي را جلوي پاي نظام آموزش و پرورش در سطح كلان باز نمي كند
ايشان افزود:تصور مي كنم درك صحيحي از تربيت ديني وجود ندارد؛ اين سند تلفيقي از تربيت اومانيستي غرب است با برخي از مفاهيم ديني ، كه در بخش مفاهيم ديني ،نگاه صحيح ديني وجود ندارد و بخش تلفيق آن نيز منجر به التقاط مي شود
حجت الاسلام و المسلمين پناهيان خاطرنشان كرد:ما در تربيت ديني نگاه عميق و كارشناسانه نداريم؛ صريح تر اينكه يك وقت است مباحث تربيتي ما در حد يك سخنراني ،وعظ وخطابه است كه براي استفاده يك فرد مناسب است كه در اين باره علماي بسيار زيادي زحمت كشيدند و مطالبي جمع آوري شده هرچند اساسا در توليدات حوزه علميه كتاب هاي اخلاقي زياد متنوع و گسترده نيستند
وي تصريح كرد به سختي مي توانيد كتاب اخلاقي وزين پيدا كنيد كه متناسب با سنين مختلف دوران رشد باشد و به سختي مي توانيد يك كتاب اخلاقي پيدا كنيد كه براي زن و مرد جداگانه توصيه هاي اخلاقي داشته باشيد و به صورت يك پارچه مطالبي را مطرح كنند و به درد زندگي يك فرد بخورد و تازه بر اساس جديدترين بررسيها و توليدات علمي در حوزه اخلاق در حوزه علميه قم بسياري از روشهاي آن بزرگواران در تبين مفاهيم اخلاقي وتربيتي الان منسوخ شده است
حجت الاسلام و المسلمين پناهيان اظهار داشت :سوال من اين است كه ما كه مي خواهيم حقايق تربيت اسلامي را بدست آوريم و در سند آموزش وپرورش بگنجانيم اولا از كجا مي خواهيم آن معارف را پيدا بكنيم ثانيا بسياري از معارف بيشتر به درد موعظه و برخوردهاي فردي و يا نكته پردازي هاي كه بعضا حكيمانه هستند به درد مي خورد ما مي خواهيم يك نظام آموزش پرورش مبتني بر نگرش ديني طراحي بكنيم كه تعليم و تربيت را اولا يك جا ببيند و ثانيا تربيت را مبتني بر نگاه عميق ديني ببيند
اين استاد حوزه عليمه تاكيد كرد : معتقدم كه هنوز در مقام توليد علم به آن مقام نرسيديم كه بتوانيم يك نظام آموزش پرورش مبتي بر نگرش هاي ديني طراحي كنيم. نه اينكه علماي حوزه ناتوانند كه چنين ثمري را توليد كنند؛ حتما كارشناساني در حوزه و دانشگاه هستند كه بتوانند چنين علم و دانشي را توليد كنند كه نظام آموزش پرورش بر اساس آن دانش طراحي بشود
وي در ادامه گفت :اين توانايي هست ولي بنده فكر مي كنم هيچ دولتي همت نكرده در اين جهت سرمايه گذاري كند پژوهشكده تاسيس كند يا از پژوهشكده هاي معتبر با سفارش كارهاي بسيار عظيم كار بخواهد يا همايش هاي علمي دقيق برگزار شود
استاد مسائل تربيتي تاكيد كرد :آيا در اين سند كلمه محوري در مقام هدف بيان شده يا درمقام ارائه طريق بيان شده است ؟ در سند تحول بيشتر نياز داريم در مقام ارائه طريق يك مفهوم محوري ملاك قرار دهيم چنين مفهومي وجود ندارد ؛بعضي اوقات مفاهيم اخلاقي و ارزشي هم ارز برخي مفاهيم ديگر كنار هم ديگر قرار گرفته است مانند تركيب نخود ولوبيا كه دوباره به نوعي سكولاريسم هدايت مي شويم از مفاهيم ديني در آنجا سخن گفته شده ولي به هيچ وجه اصلي وفرعي نشده است.
وي تصريح كرد :حوزه های علمیه محل رجوع مردم برای کسب معارف دینی در اعصار بودند همچنين حوزه های علمیه متناسب با این مراجعه همیشه به تولید علم می پرداختند این اسمی که برای مراجع عظام تقلید اطلاق مي شود به همين معني است ،مراجع عظام تقلید قله های حوزه هستند الان ما دنبال یک نظام مبتنی بر گویش اسلامی هستيم كه آموزش و پرورش باید مراجعه کند به حوزه و با امکانات خودش پژوهشگاه هایی در حوزه تاسیس كند و فضلایی در حوزه به تبیین آنچه مورد نیاز در آموزش و پرورش نیاز هست بپردازند
حجت الاسلام والمسلمين پناهيان گفت: اینکه آموزش و پرورش با چند نفر از فضلا قراردادي تنظيم يا اينكه چند نفر براساس سلایق خودشون پژوهش هایی را به آموزش و پرورش دادند اين محصول کار حوزه نمی شود .حوزه هم در درون خودش ساختاری ندارد که مدعي باشد پژوهشگاهی داریم که برای بخش های مختلف نظام محصول علمی توليد می کنیم اين درست يا غلط من نمي دانم شاید اساساً حوزه توانایی و يا در این مقام نباشد که بدون اینکه وزارتخانه مربوطه به حوزه مراجعه کنند در اين زمينه پژوهش و توليد علم كند که آیا آن وزارتخانه از محصولات حوزه استفاده بکنند یا نکنند
وي در پايان گفت :یک پژوهشگاه مشترک بین آموزش و پرورش و حوزه نیاز است كه آن مرجعیت علمی برای طراحی نظام آموزش و پرورش باشد.
گفتني است برنامه پنجره كار از گروه خبر و برنامه هاي سياسي راديو معارف هر روز ساعت ۱۸ تا ۱۹ به صورت زنده با حضور كارشناسان حوزه تعليم و تربيت ديني پخش مي شود كه مخاطبان مي توانند از طريق شماره پيامك ۳۰۰۰۰۵۵۳ و شماره تلفن ۲-۰۲۵۱۲۹۱۰۵۵۱ با برنامه در ارتباط باشند.