تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۷
۰
کد مطلب : ۱۷۷۰۷

خبرنگاران خارجی در پوشش اخبار جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) سهیم می‌شوند

خبرنگاران خارجی در پوشش اخبار جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) سهیم می‌شوند
جلسه کارگروه مطبوعاتی جشنواره امام رضا(ع) با حضور حسین انتظامی معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و سایر دست‌اندرکاران این جشنواره، در دفتر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.


* جشنواره امام رضا(ع) از ظرفیت عظیم ۳۶۷ سازمان به طور معنوی بهره می‌برد

جعفری در ابتدا با اشاره به حضور بی‌همتا و میلیونی مردم کشور در لحظه سال تحویل در حرم مطهر رضوی گفت: همگی از این امام همام برای بهبود زندگی خویش کمک می‌گیریم و از این رو اقتضای این نعمت بزرگ آن است که ما نیز تکالیف خود را به طور شایسته انجام دهیم.

وی ادامه داد: یکی از تکالیف دستگاه‌های فرهنگی کشور ما آن است که سیره امام رضا (ع) و علوم و معارف ایشان را در جامعه ساری و جاری کنیم آن هم نه صرفاً در ایام ولادت حضرت بلکه در طول سال نیز باید برنامه‌هایی داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) اظهار داشت: با توجه به اینکه امروز جشنواره امام رضا(ع) ۳۶۷ سازمان را با خود همراه کرده و از این ظرفیت عظیم معنوی بهره برده می‌شود در چنین شرایطی باید آمادگی‌ها و همکاری‌های بیشتری صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌های جشنواره امام رضا (ع) بخش مطبوعاتی و رسانه است که در دو نقطه از کشور و در استان‌های تهران و گیلان برگزار می‌شود که اصولاً بخش مجازی رسانه‌های گروهی در تهران و بخش مکتوب آن در گیلان شکل می‌گیرد و انصافاً هر دو استان با وظایف خود به خوبی آشنا هستند.

جعفری خاطرنشان کرد: اگر ظرفیت ملی در جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) مورد استفاده قرار گیرد مطمئن هستیم که این کار با شرایط بسیار متفاوت‌تری ارائه خواهد شد چرا که مطبوعات و خبرگزاری‌ها، نقش بی‌بدیلی در حوزه فرهنگ بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه اگر «رسانه» پشتوانه مجموعه جشنواره قرار گیرد و از کلیت جشنواره پشتیبانی کند سه موضوع مورد درخواست ما از معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد است، اظهار داشت: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به هر شکلی که صلاح می‌داند تمهیداتی را در راستای حمایت از استان‌های تهران و گیلان بیاندیشد؛ این حمایت معنادار می‌تواند به لحاظ مادی و معنوی باشد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) ادامه داد: همچنین نظارت بر کار مجموعه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) به ویژه در دو استان تهران و گیلان درخواست دیگر ما از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است که موجب ارتقای سطح جشنواره‌ خواهد شد و در واقع ظرفیت‌های جشنواره امام رضا(ع) را با مطبوعات گره بزنیم، یعنی همه مطبوعاتی که به صورت ملی فعالیت می‌کنند و اینگونه نباشد که فعالیت ما در دو استان تهران و گیلان خلاصه شود.

وی با بیان اینکه اگر مقامات حوزه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) حضور پیدا کنند افراد انگیزه بیشتری خواهند یافت و اساساً حضور آنها موجب دلگرمی شرکت‌کنندگان و مسئولان جشنواره خواهد بود، گفت: اساساً برنامه‌هایی که با پایتخت و رسانه‌های پایتخت گره نخورد خیلی نمی‌تواند نشر و نمو داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) خطاب به معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد عنوان کرد: با توجه به اینکه مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در قم و اختتامیه آن در مشهد مقدس برگزار می‌شود آیا مقدور است مشابه کاری که جنابعالی در دهه فجر انجام می‌دهید مبنی بر حضور خبرنگاران خارجی، ما نیز شاهد حضور خبرنگارانی از سایر کشورها باشیم؟



* پیشنهاد حضور خبرنگاران خارجی برای انعکاس اخبار جشنوراه بین‌المللی امام رضا(ع)

انتظامی در پاسخ به درخواست جعفری خاطرنشان شد: اگر خبرنگارانی مسلمان یا شیعه باشند به تبع معنا پیدا می‌کند که آنها در مراسم جشنواره حضور یابند. طبیعتاً می‌توان چنین تمهیداتی در ستاد خبری جشنوراه امام رضا(ع) داشت که خبرنگاران خارجی نیز از این تحول، گزارش‌هایی داشته باشند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ستاد خبری با هماهنگی آقای اکرامی‌فر می‌تواند در دعوت از رسانه‌های مهم برای انعکاس و بازتاب اخبار جشنواره اقدام کند.

در ادامه انتظامی با سه درخواست مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) موافقت کرد و گفت: توصیه می‌کنم در استان گیلان نیز از نرم‌افزار جشنواره مطبوعات برای ارسال آثار استفاده شود و شرکت‌کنندگان محترم آثار خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنند چرا که یکی از دلایلی که منجر به افزایش ارسال آثار در جشنواره مطبوعات نسبت به سال گذشته شد همین بحث سهولت ارسال آثار بود.

وی گفت: یکی از اشکالات موجود در این جشنواره آن است که افراد نمی‌دانند آثار آنها توسط چه کسانی داوری می‌شود، بنابراین فکر می‌کنم یکی از دلایلی که موجب استقبال حضور شرکت کنندگان در جشنواره می‌شود این باشد که اسامی داوران و هیأت داوران را از ابتدا مشخص کنید.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد به دست‌اندرکاران جشنواره امام رضا(ع) پیشنهاد کرد که برای داوران خود در جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) کارگروهی با اتکا به صنوف مختلف متشکل از ۷-۸ داور که مثلاً یکی از آنها از آستان قدس رضوی و نماینده دیگری از خانه‌های مطبوعاتی سراسر کشور و به طور کلی افرادی در هیأت داوران حضور پیدا کنند که تخصص‌های مختلف در آن مکمل هم باشند.

انتظامی خطاب به کمیته کارگروه مطبوعاتی جشنواره امام رضا (ع) گفت: باید مکانیزم‌های داوری و نحوه انتخاب آثار را برای اطلاع شرکت‌کنندگان اعلام کنیم و در جشنواره‌هایی که ساحت آن ساحت معنوی است لازم است شیوه‌نامه داوری زودتر آماده شود.

وی ادامه داد: فراخوان‌های جشنواره امام رضا (ع) بعد از نهایی شدن در سایت رسمی معاونت اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد درج خواهد شد و نامه‌ای جداگانه به استان‌ها ارسال خواهد شد، از این رو در صورت امکان ما نیز از ظرفیت آگهی‌های دولتی برای درج مطالب جشنواره استفاده خواهیم کرد به این صورت که لوگوی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در آنها درج شود اما به سفارش وزارت ارشاد خواهد بود.


* تشکیل شبکه‌ تخصصی اجتماعی امام رضا(ع)

افراسیابی نماینده استان تهران و مدیر اجرایی جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی(ع) در بخش دیگری از این جلسه گفت: بسیاری از مردم خاطرات، آثار، فیلم‌ها و عکس‌هایی درباره امام رضا(ع) دارند که باید در جایی تجمیع شود همچنین در خصوص عنایاتی که ثامن الحجج به ما داشته‌اند باید مکانی باشد تا مردم خاطرات معنوی خویش را در آنجا ماندگار کنند.

وی اظهار داشت: خانه‌های فرهنگی دیجیتال در سراسر کشور اساساً با رویکرد تولید محتوا شکل گرفت که یکی از بسترهای تولید محتوا می‌تواند شخصیت و سیره امام رضا(ع) باشد که در هر استان یک خانه ویژه امام رضا(ع)تشکیل شود، فضایی برای کسانی که می‌خواهند کار شهروندی خبرنگاری داشته باشند تا بدین وسیله شاهد تولیدات دیجیتالی در راستای ترویج فرهنگ رضوی باشیم.
مرجع : خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما