تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۴
۰
کد مطلب : ۱۷۸۱۶

برگزاری دوره های آموزش الزامات هیئات مذهبی

برگزاری دوره های آموزش الزامات هیئات مذهبی
به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، حبیب جمشیدی، مسئول روابط عمومی تبلیغات اسلامی شهریار گفت: تداوم برگزاری دوره های آموزش الزامات هیئات مذهبی ویژه مسئولین هیئات مذهبی، با هدف بالابردن سطح معلومات،گروه های هدف ضروریست.

جمشیدی، کارشناس تشکل های دینی و انجمن های اسلامی، گفت: هیئت‌های مذهبی ازقدیمی ترین نهاد مردمی و اجتماعی بوده، که حول محور حب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تعظیم شعائر دینی، کارکرد مثبتی داشته و دارد و یکی از نهادهای بسیار مهم در فرایند شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی و الگو برای سایر اقشار تاثیر گذاراست، فعالیت در راستای اصول عالیه اسلامی و حفظ فرهنگ و ارزش های غنی اسلام، از شاخصه های مبتنی بر دین مداری است.

جمشیدی گفت: بدون تردید فرهنگ غنی، پویا و بالنده عاشورا، الگوی همیشگی برای ره یافتگان کوی محبت و عشق به خاندان عصمت و طهارت و علاقمندان به اقامه عزا و ذکر مصیبت در شهادت سید و سالار شهیدان و احیاء فرهنگ حسینی وحفظ ارزش ها و تعظیم شعائر مذهبی است، حماسه تاریخ سازی، که در راستای پیاده نمودن احکام اسلام ناب محمدی(ص) و نیز زدودن چهره اسلام اصیل از کفر، شرک ونفاق شکل گرفت ودر صحرای کربلا با واقعه عظیم عاشورا با به شهادت رسیدن برترین انسان های روزگار بر سینه تاریخ بشری ثبت شد، اما آنچه که کمتر مورد توجه قرار گرفته، نقش اجتماعی هیأت های مذهبی در جامعه و کارکرد آنها درتصمیم گیری ها در سطوح مختلف مردمی با این شور حسینی است.

جمشیدی خاطرنشان کرد: هیأت های مذهبی، بستری مناسب برای رشد و بالندگی فضیلت هاست، بالندگی که برخاسته از فرهنگ ایثار و شهادت، رشادت و سراسر با عزت است، ملاک قراردادن ارزش ها دراین فرهنگ، همان عشق و دلداده گی به اهل بیت عصمت و طهارت است، چیزی که توام است با عشق به پرچم سرخ حسینی و امید به پرچم سبزعلوی.

جمشیدی تصریح کرد: با همه این اوصاف که ذکر شد، برای حفظ و صیانت از این بستر ارزشمند، چه باید کرد؟ برای غنا و محتوا بخشیدن به مجالس و مراسم سوگواری درجهت ارتقاء فرهنگ اقشار تاثیر گذار جامعه درمقابله با تحریفات چه باید کرد؟ برای صیانت از روش های اصیل و سنتی عزاداری و بررسی راهکارهای تقویت و توسعه آن، متناسب با روح حماسی عاشورا و ذوق، سلیقه و گرایش های نسل امروزچه تدبیری باید انجام داد؟ برای زدودن خرافات و انحرافات موجود و همچنین رفتارهای موهن و خلاف موازین در زمینه مراسم و برنامه های سوگواری چه راهکاری را باید ارائه کرد؟

جمشیدی ادامه داد: آیا مگر نه اینکه باید اهتمام بیشتر به توسعه اندیشه ها و نظرات امام راحل، و رهنمودهای مقام معظم رهبری و متفکران بزرگ، از جمله استاد شهید مرتضی مطهری درباره محرم و آیین های عزاداری سالار شهیدان (ع) را گسترش داد ؟ آیا نباید برنامه ریزی جهت دوره های آموزش به منظور ارتقاء سطح دانش مدیران هیئات مذهبی، جامعه ذاکرین و گردانندگان جلسات هیئات مذهبی را تقویت کرد، آیا نباید شناسایی و مقابله ریشه ای با عناصر و جریان های سازمان یافته و منحرف تأثیرگذاردر مراسم سوگواری ائمه معصومین به‌ویژه، فلسفه قیام حضرت سید الشهداء (ع) را آغاز کرد؟ آیا نباید ایجاد ساز و کارهای مناسب جهت ساماندهی و تقویت هیئت های مذهبی، تغذیه فکری مبلغین و سخنرانان مذهبی، مداحان، مدیحه سرایان و نهادهای متصدی امر عزاداری، را ایجاد کرد.

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: حضور خالصانه و در عین حال آگاهانه مردم در مراسم اعیاد و وفیات ائمه معصومین (ع) که در قالب هیئت های مذهبی متبلور می‌شود، نه تنها از امتیازات کم نظیر جامعه دینی و نشانه عمق بخشیدن به تفکر شیعی در اجتماع است، بلکه از پتانسیل های گرانبهایی است که مثل و مانند آن در هیچ یک از جوامع بشری نظیر ندارد، لذا این فرصت، مغتنمی است که باید از متولیان اصلی آن از طریق برگزاری جلسات آموزشی، حفاظت و صیانت کرد، فرصتی که به بهترین روش می توان از آن به گسترش اندیشه های ارزشمند دینی، ترویج و نشر ارزشها و باورهای ماندگارمذهبی، ارتقاء بخشیدن به مهارت های اجتماعی، تقویت و بهبود بینش و درک سیاسی، گردانندگان، استفاده کرد.

جمشیدی یادآورشد: از آنجائیکه سازمان تبلیغات اسلامی موظف است، با همکاری دستگاه های دولتی و غیردولتی، بویژه سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها نسبت به اجرای سیاست ها کلی گام بردارد، شکی نیست، اما تا چه حد سازمان ها و نهاد های مربوطه، در کنار سازمان تبلیغات اسلامی، نسبت به ساماندهی اقشار تاثیرگذار تشکل های دینی گام برداشته و حمایت نمودند مهم است.

جمشیدی تاکید کرد: سازماندهی هیئات مذهبی در بعد آموزشی و تشریح آسیب شناسی در کنار تامین تغذیه فکری برای ارکان هیئت مذهبی، که شامل مدیر، سخنران، مداح ورابط فرهنگی هیئت مذهبی محسوب می‌شود، از هر جهت ضروریست.

این کار شناس تشکل های دینی، تاکید کرد: در این مقطع زمانی، برگزاری دوره های آموزش کوتاه مدت، برای مدیران هیئات مذهبی به صورت کوتاه مدت و کارگاهی ضروریست، از آنجائیکه سطح معلومات وآگاهی اکثر مدیران هیئات مذهبی از دانستنی های فلسفه قیام عاشورا و فرهنگ غنی اسلامی در سطح ابتدائی است، درزمان فعلی با توجه به تهاجم فرهنگی استکبار، در بیراهه کشاندن فرهنگ عاشورائی و از طرفی تحت شعاع قراردادن آن در فرهنگ مهدویت، کاربردی بزرگ و تاثیرگذار دارد.

جمشیدی گفت: ازطرفی، بهره گیری از توانمندی ها و ظرفیت های تشکل های دینی، بیش از پیش باید حفظ و تقویت شود، افراد نخبه وکارآمد، شاعران و گردانندگان این راه بزرگ و با عزت باید به دیگران شناسانده شود، راه الگوپذیری، فرهنگ عاشورائی و فرهنگ مهدویت را باید فراهم کرد.

جمشیدی درپایان افزود: آشنائی با فرهنگ ایثار، شهادت و از خود گذشتگی استقامت، که برگرفته از اصول ارزش های معنوی اسلام ناب و سیره ائمه معصومین (ع) است، باید با برگزاری دوره های آموزشی با حضور اساتید توانمند و آگاه به مسائل دین و تاریخ تشیع فراهم گردد.
مرجع : سازمان تبلیغات اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما