تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۷
۰
کد مطلب : ۱۷۹۱۳

تأثیرات متفاوت مداحی و اذان بر صدای قاری

تأثیرات متفاوت مداحی و اذان بر صدای قاری
مشهد به عنوان ام‌القرای ایران از پیشتازان عرصه قرآن در کشور به شمار می‌رود و قاریان و حافظانی را در خود پرورش داده است که امسال توانستند با بیشترین برگزیدگان در سی و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه، افتخاری دیگر بر افتخارات قرآنی خود بیفزایند؛ لذا این امر ما را بر آن داشت تا به سراغ جوان‌ترین و در واقع برترین مرتل سال ۹۲ در کشور برویم.

جواد سلیمانی، جوان بیست و دو ساله مشهدی است که به عنوان کوچکترین فرد خانواده شش نفره‌اش، همچون پدر و برادر بزرگش محسن، علاقه‌مند به قرآن است، به طوری که از سن دو سالگی در بازی‌های کودکانه‌اش شیئی را همچون میکروفن جلوی دهانش می‌گرفت و با کلمات کم و ناقصی که یاد گرفته بود، قرآن را تلاوت می‌کرد.

مادر جواد وقتی متوجه بازی‌های کودکانه فرزندش شد، دریافت فرزند دو ساله‌اش از همین سنین خردسالی به قرآن و جلسات قرآن علاقه نشان می‌دهد، از همین رو از همسرش که استاد قرآن بود و جلسات هفتگی داشت، خواست تا او را نیز با خود به این جلسات ببرد تا روح کوچک جواد در فضای قرآنی پرورش یابد.

شروع آموزش قرآن نزد پدر

در ادامه مسیر زندگی این قاری جوان مشهدی به همراه برادر بزرگش در جلسات هفتگی قرآن پدر شرکت می‌کرد و از سن هشت سالگی قرائت ابتدایی قرآن را نزد پدرش فرا گرفت، اما زود یتیمی بر قامت این قاری مشهدی سایه انداخت ولی پس از پدر، تجوید، صوت و لحن را محسن، برادر بزرگتر وی به او آموخت.

مادر که از ابتدای کودکی جواد با روح قرآنی فرزندش آشنا بود، پس از فوت همسرش نگذاشت یتمیی و بی‌پدری، شوق و علاقه او را به قرآن کمرنگ کند؛ لذا تصمیم گرفت فرزندش را به دارالقرآن محمدمصطفی(ص) که زیر نظر جامعه قاریان قرآن مشهد است، بفرستد. جواد در این دارالقرآن از حضور دو استاد همچون حاج حسین قدیمی و شرفی بهره برد.

مدرسه؛ اولین محیط فعالیت‌های قرآنی جواد سلیمانی

مدرسه اولین محیط اجتماعی بود که جواد در سن هفت سالگی در آن حضور پیدا کرد و در مراسم صبحگاهی و دیگر مراسم مدرسه با صدای دلنشین خود قرآن را تلاوت می‌کرد، به طوری که وقتی خانواده جواد سلیمانی می‌خواستند انتقال منزل بدهند، مسئولان مدرسه با رفتن او از آن مدرسه و محله ناراحت بودند و نمی‌خواستند بهترین شاگرد مدرسه‌شان را از دست بدهند.

جواد سلیمانی که از سال هشتاد و در سن ۱۰ سالگی آموزش لحن تقلیدی خویش را به سبک استاد شحات محمدانور آغاز کرده بود، در این باره می‌گوید: برای نخستین بار برادرم گفت صدایم به شحات محمدانور نزدیک است و وقتی پیش دیگر اساتید نیز رفتم، آنها هم همین نظر را داشتند. از همین رو دوازده سال است که قرائت‌های تحقیق را به سبک این قاری مصری کار می‌کنم.

تأثیر منفی مداحی بر قرائت قرآن

این قاری برجسته کشوری از سن هشت سالگی نیز مداحی می‌کرد و نخستین مداحی او در مراسم ترحیم پدرش بود اما متوجه شد مداحی بر روی صدایش تأثیر منفی دارد به همین خاطر مداحی کردن را کنار گذاشت.

وی در این خصوص این‌گونه می‌گوید: یکی از عواملی که باعث می‌شود، غنا وارد قرائت قرآن شود همین مداحی است زیرا یک سری آهنگ‌های غربی ناخودآگاه در مداحی به وجود می‌آید و این امر سبب ورود غنا به قرائت می‌شود.

همچنین حضور در گروه‌های تواشیح از دیگر فعالیت‌های این قاری برجسته کشورمان بود اما به دلیل اینکه تمرین‌های مکرر و زیاد بر روی صدای وی تأثیر می‌گذاشت تصمیم گرفت تنها صدایش را برای قرائت قرآن حفظ کند از همین رو از گروه‌های تواشیح بیرون آمد.

وی با بیان اینکه اذان روی صدا تأثیری همچون مداحی ندارد، بیان کرد: تاکنون اذان بسیار گفته‌ام و دارنده رتبه دوم اذان دانشجویی استان در سال ۸۹ هستم.



انتخاب شغل معلمی

برترین مرتل سال ۹۲ در کشور دارای مدرک فوق دیپلم صنعت برق از دانشگاه آزاد مشهد است و قصد دارد درس خود را ادامه دهد، معلمی شغل این قاری برجسته کشوری است که در این باره، عنوان می‌کند: دو سال گذشته پیامکی برای من آمد که نیروهای متخصص قرآنی می‌توانند در سامانه آموزش و پرورش استان ثبت نام کنند، من نیز اقدام کردم و پس از آزمون و مصاحبه با حکم قراردادی در آموزش و پرورش استان و در ناحیه هفت مشهد استخدام شدم و از ابتدای سال جاری نیز با افزایش حکم قراردادی به پیمانی در شهرستان چناران مشغول به تدریس هستم.

برترین مرتل برجسته کشوری در مقاطع ابتدایی و دبیرستان شهرستان چناران در دو نوبت صبح و عصر در روزهای یکشنبه، دوشنبه و پنج‌شنبه به آموزش قرآن می‌پردازد. همچنین در کنار تدریس قرآن، فعالیت‌های فوق برنامه‌ای اعم از برگزاری محافل و داوری مسابقات دانش‌آموزی را نیز در این شهرستان انجام می‌دهد.

این استاد جوان قرآن در روزهایی که مدرسه می‌رود و صدایش خسته است، تمرین قرآن ندارد اما در روزهایی که در منزل به سر می‌برد، اولویت کارهایش تمرین قرائت قرآن است و صبح و عصر به مدت دو ساعت به تمرین قرآن می‌پردازد.

او تخصص قرآنی‌اش در قرائت تحقیق است و در فاصله بین مسابقات پارسال و امسال ترتیل را بسیار تمرین می‌کرد و در محافل قرآنی پارک‌ها که در ماه رمضان برگزار می‌شد نیز به عنوان مرتل قرآن شرکت داشت؛ این تمرین‌های مکرر موجب شد این قاری برجسته کشوری امسال به عنوان فینالیست سال گذشته، در سی و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته ترتیل شرکت کرده و حائز رتبه نخست شود.

اختلاف قرائت در محافل عمومی؛ بایدها و نبایدها

این قاری قرآن برخلاف دیگر قاریان کشورمان با اختلاف قرائت موافق نیست و با خواندن آن در محافل عمومی مخالف است که در این باره، می‌گوید: از آنجا که مخاطبان و مستمعان محافل قرآنی، عموم مردم هستند و با قرائت قرآن به روش حفص از عاصم درست آشنایی ندارند اگر در این محافل با اختلاف قرائت قرآن خوانده شود برای آنان سوء‌‌تفاهم پیش خواهد آمد که قاری، قرآن را اشتباه می‌خواند.

به گفته این قاری جوان، استقبال شرکت‌کنندگان از شرکت در رشته تحقیق از آن جهت است که هر شرکت‌کننده قرآن که در مرحله استانی رتبه بیاورد و جزو پنج نفر برگزیده باشد به سفر حج ‌فرستاده می‌شود. همچنین حضور در مسابقات بین‌المللی از دیگر ویژگی‌های استقبال قاریان از این رشته است اما عموم مردم به ترتیل رغبت نشان می‌دهند و دلیلش هم حس معنوی و ثواب دوره کردن قرآن است.

شکر خدا به خاطر مادر قرآنی

این قاری برجسته کشوری به معجزه بزرگ قرآن در زندگی‌اش اشاره و بیان می‌کند: از سن هفت سالگی که قرآن را جدی شروع کردم، اولین استادم پدرم بود، وقتی پدرم فوت کرد هر کسی جای من بود شکست روحی بدی به او وارد می شد اما من توانستم با یتیمی کنار بیایم و با پشتوانه و تشویق‌های مادر صبور و مقاومم این مسیر را پانزده سال ادامه بدهم.



وی ادامه می‌دهد: از خداوند متعال شاکرم، مادری به من عطا کرده که ایشان نیز به قرآن اهمیت می‌دهد و من را تشویق می‌کند، اینها همه معجزات قرآن و نعمت‌های خداوند هستند که نگذاشتند، در نبود پدرم، از این راه بازگردم.

این قاری جوان مشهدی با بیان اینکه موفقیت‌های زیادی را در عرصه قرآن در مسابقات اوقاف و امور خیریه، بنیاد شهید، دانش‌آموزی و دانشجویی کسب کرده‌ است، می‌گوید: اولین رتبه ای که کسب کرده، رتبه اول کشوری مسابقات بنیاد شهید بوده است، در سیزده سالگی در مسابقات اوقاف رتبه دوم را کسب کرده و در سال ۸۴ در مسابقات دانش‌آموزی رتبه دوم را در مسابقات سراسری به دست آورده که البته تمامی این رتبه‌ها در رشته قرائت تحقیق است.

برترین مرتل کشور با ابراز تأسف و ناراحتی از اینکه عموم مردم جامعه ما حتی قاریان شهر خودشان را نمی‌شناسند، بیان کرد: هر چه سازمان‌ها و ادارات نسبت به قرآن اهمیت قائل شوند و همچنین به قاریانی که در مسابقات مقام می‌آورند به اندازه ورزشکاران و هنرمندان سینما بها بدهند، مردم ما نیز با قاریان شهر خود بیشتر آشنا می‌شوند.

صداوسیما تلاوت قاریان قرآن را در میان‌برنامه پخش کند

وی با بیان اینکه صدا و سیما نیز تنها به پخش قرآن قبل از اذان نپردازد، بلکه تلاوت یک قاری را در میان برنامه پخش کند تا مردم از این طریق با قاریان و توانایی‌های آنان در عرصه قرآن آشنا شوند، افزود: حتی صدا و سیمای هر استان می‌تواند تلاوت قاری شهر خودش را پخش کند تا مردم قاریان استان و شهر خودشان را بیشتر بشناسند.

وی با ابراز تشکر از گزارش خبرگزاری ایکنا در خصوص معرفی و اعلام وضعیت جسمانی و روحی استاد وحید مجتهدزاده، خاطرنشان کرد: چرا باید یک استاد، قاری و داور بین‌المللی قرآن که توانایی خوبی در این عرصه دارد، داوری‌هایش منصفانه است و عدالت در داوری‌هایش حرف اول را می‌زند این قدر در بین مردم شهرش غریب باشد و کسی او را نشناسد.

وی در پایان با تأکید بر قرائت این کلام الهی توسط مردم به صورت روزانه می‌گوید: آیه ۱۰۷ سوره کهف، «ِإنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا، بى‏‌گمان کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏‌اند باغ‌هاى فردوس جایگاه پذیرایى آنان است» همیشه من را به تأمل وامی‌دارد زیرا آیه‌ای دستوری است که خداوند به بندگانش می‌فرماید در قبال آوردن ایمان و عمل صالح، به آنها بهترین پاداش یعنی بهشت خویش را خواهد داد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما