تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۶
۰
کد مطلب : ۲۰۷۸۸

پیشینه تلاوت قرآن در مصر همچون قدمت مداحی در ایران است

پیشینه تلاوت قرآن در مصر همچون قدمت مداحی در ایران است
«محمد خواجوی» استاد پیشکسوت قرائت قرآن کریم اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی در ایران روز به روز پیشرفت کرد تا جایی که هم اکنون فعالان قرآنی کشورمان در تمامی عرصه‌ها به ویژه قرائت قرآن در جهان اسلام می‌درخشند.

معدل پیشرفت قرائت در ایران با معدل توانمندی‌های قاریان نسل کنونی مصر برابری می‌کند

وی با اشاره به ارتقای هنر تلاوت در سال‌های اخیر، ادامه داد: تعداد قاریانی که در کشور فعالیت می‌کنند بسیار زیاد است و معدل پیشرفت آنها با معدل توانمندی‌های قاریان نسل کنونی مصر تا حدودی برابری می‌کند.

خواجوی با بیان اینکه بسیاری از اساتید جهان به پیشرفت قاریان کشورمان اذعان دارند، گفت: هم‌اکنون قاریان توانمندی در کشورمان داریم که در صوت و لحن از برخی قاریان مصری پیش گرفته‌اند البته با وجود افت جریان تلاوت در مصر هنوز قاریان توانمندی در این کشور تلاوت‌های خوبی اجرا می‌کنند که ما تا رسیدن به تلاوت آنها نیازمند تلاش بیشتری هستیم.

دلیل تلاوت تأثیرگذار قاریان مصری

این استاد پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به دلایل تلاوت‌های زیبای مصری‌ها، خاطر نشان کرد: قرآن به زبان عربی خوانده می‌شود به همین جهت مردم مصر که به زبان قرآن سخن می‌گویند بهتر از یک ایرانی می‌توانند آیات الهی را ادا کرده و تلاوت تأثیرگذاری ارائه دهند.

وی افزود: مصری‌ها از دوران کودکی با مقامات و دستگاه موسیقیایی عربی آشنا می‌شوند یعنی حتی لالایی که در دوران کودکی برای آنها می‌خوانند در دستگاه موسیقی عربی است به همین جهت در بزرگسالی بهتر می‌توانند آیات الهی را متناسب با دستگاه موسیقیایی آموزش دیده، تلاوت کنند.

پیشینه تلاوت قرآن در مصر همچون قدمت مداحی در ایران است

خواجوی با بیان اینکه پیشینه تلاوت قرآن در مصر همچون قدمت مداحی در ایران است، گفت: همانطور که ایرانیان در مداحی از توانمندی‌های بسیاری برخوردارند قاریان مصری هم با توجه به دستگاه موسیقیایی عرب و پیشرفت آن در منطقه در تلاوت قرآن جایگاه خاصی دارند که قابل مقایسه با سایر کشورها نیست.

وی تصریح کرد: زمینه پیشرفت در عرصه تلاوت در کشور مصر بسیار زیاد است یعنی با پیشرفت موسیقی در این کشور سبک تلاوت هم می‌تواند تغییر کند در حالی که در کشور ما موسیقی ایرانی است که با دستگاه تلاوت قرآن متفاوت است.

ما با قاریان دوران طلایی مصر فاصله بسیاری داریم

این استاد پیشکسوت قرآن کریم با اشاره به اینکه قاریان نسل گذشته مصر در قرائت حرف اول و آخر را می‌زدند، افزود: اساتید بزرگ مصر به دلیل ابداع و داشتن سبک تلاوت همواره به عنوان اساتید بزرگ جهان اسلام معرفی می‌شوند به طوری که نه تنها اساتید کشورمان بلکه تمامی کسانی که در عرصه تلاوت حرفی برای گفتن دارند، از نحوه تلاوت آنها الگو گرفته‌اند و به شاگردان خود نیز تقلید از آنها را پیشنهاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از قاریان نسل حاضر نمی‌توانند جای اساتید دوران طلایی قرائت مصر را بگیرند، تصریح کرد: ما با قاریان دوران طلایی مصر فاصله بسیاری داریم. آنها در برهه‌ای از زمان ظهور کردند و جریان تلاوت جهان را متحول ساختند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما