تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۳
۰
کد مطلب : ۱۷۹۲۱

نمایش " آشنای غریب " نگاهی نو به شهادت حضرت فاطمه(س) دارد

نمایش " آشنای غریب " نگاهی نو به شهادت حضرت فاطمه(س) دارد
علی شادکام، نویسنده و کارگردان «آشنای غریب» با بیان مطالب فوق گفت: شکل‌گیری این نمایش براساس یک طرح تجسمی و برایند چند کار حجمی و ویدئویی بود و لذا ایده آن براساس آنچه معمول شده که از یک نوشته به یک نمایش می‌رسند، نیست.

وی با اشاره به این که این نمایش ابتدا قرار بود در قالب یک پروژه ملی در قالبی مذهبی و فاطمی تولید و ارائه شود گفت: در ادامه براساس پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه نمایش‌های آئینی و سبک و سیاق متداول در ارائه آثار نمایشی با استفاده از ابزار مولتی‌مدیا و ویدئوآرت، به یک ایده اجرایی رسیدیم که کار براساس ساختار آن در حال آماده‌سازی است.

شادکام تصریح کرد: در این ساختار به این نتیجه رسیدیم که این اجرای آئینی قابلیت‌های دراماتیک را نیز داراست و لذا چند قطعه نمایشی هم برای آن نوشته شد و برای آن که بتوانیم آن را روی صحنه تئاتر بیاوریم در طرح اولیه آن مقداری تغییر صورت گرفت اما همچنان باید به این نکته تأکید کنم که ارتباط با این نمایش براساس رابطه دیداری و شنیداری است و ممکن است فضای دراماتیک در ایجاد این ارتباط سهم زیادی نداشته باشد.

وی گفت: دوستان فعال در گروه هم‌اکنون در حال تمرین در بخش دراماتیک نمایش هستند و همزمان بخش فنی، ساخت موسیقی و ویدئوآرت در حال پیگیری است و البته یک بخش اجرای زنده حرکات موزون نیز داریم که آن هم در حال تمرین است تا نمایش طبق موعد مقرر برای اجرا پس از تعطیلات نوروز آماده شود.

شادکام در پاسخ به این پرسش که چرا این روایت نمایشی از یک واقعه دینی را از منظر یک رویداد دفاع مقدسی و آن هم عملیاتی که شهید برونسی در آن فرمانده بوده نشان می‌دهد گفت: به هر حال در پرداخت نمایشی هر رویدادی نیاز به درگاهی داریم که از آن وارد شویم؛ جذابیت در نقل واقعه شهادت حضرت زهرا(س) که بارها آن را شنیده‌ایم این بود که آن را از مجرای یک واقعه باورپذیرتر روایت کنیم.

این کارگردان گفت: این نمایش با حمایت و سرمایه‌گذاری مؤسسه فرهنگی هاتف تولید می‌شود و هنوز حمایتی را از سوی هیچ نهاد فرهنگی جلب نکرده است اما تاریخ اجرای آن مشخص است که از ۱۴ تا ۲۴ فروردین سال آینده خواهد بود؛ در مورد سالن اجرا نیز مطلوب ما باغ موزه دفاع مقدس است که امیدوارم شرایطی فراهم شود که بتوانیم با توجه به فضای نمایش این مکان را برای اجرا در اختیار بگیریم.

یادآور می‌شود، نمایش «آشنای غریب» به نویسندگی و کارگردانی علی شادکام روایت توسل شهید‌عبدالحسین برونسی در جریان یکی از عملیات‌های دفاع مقدس است که در آن متوسل به ساحت حضرت فاطمه زهرا(س) می‌شود و به این وسیله مخاطب در جریان واقعه شهادت آن حضرت قرار می‌گیرد.
مرجع : وارث
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما