تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۳۹
۰
کد مطلب : ۱۸۰۳۳

لوح تعزیه «روز عاشورا و شهادت حضرت رقیه(س)» بندرگاه بوشهر رونمایی شد

لوح تعزیه «روز عاشورا و شهادت حضرت رقیه(س)» بندرگاه بوشهر رونمایی شد
محمودی، مسئول هیئت تعزیه بندرگاه در جوار ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل العباس(ع) گفت: این مجموعه تصویری تعزیه بندرگاه شهر بوشهر به منظور استفاده علاقه‌مندان به فرهنگ و سیره غنی اهل بیت(ع) و ولایت‌مداری در آستانه سی و پنجمین بهار انقلاب اسلامی در این استان منتشر شده است.

مسئول هیئت تعزیه بندرگاه اضافه کرد: لوح تصویری تعزیه بندرگاه در دو بخش شامل تعزیه «روز عاشورا و شهادت حضرت رقیه(س)» با مجوز ارشاد تولید و تدوین شده و قابلیت استفاده و نمایش بر روی تمامی سیستم‌های سخت‌افزاری را دارد.

محمودی در ادامه با اشاره به اینکه آسیب‌های عزاداری را باید با فرهنگ‌سازی ریشه‌کن کرد و با بیان اینکه برای انجام هر رشته‌ هنری باید نخست بسترآن را فراهم کرد، اظهار کرد: از ملزومات اجرای تعزیه، ایجاد یک فضای مختص تعزیه‌خوانی است.

مسئول هیئت تعزیه بندرگاه بابیان اینکه تنها ساخت فضاهای تعزیه نمی‌‌تواند موجب پیشرفت این هنر آئینی و اسلامی شود، بیان کرد: برای پیشرفت این هنر اسلامی برپایی کارگاه‌‌های آزاد آموزشی، پالایش تحریفات تعزیه و انتشار نسخ تعزیه از واجبات است که باید در دستور کار دستگاه‌های فرهنگی و هنری قرار گیرد.

محمودی با اشاره به ثبت ملی تعزیه تصریح کرد: با این اقدام مسئولیت گروه‌‌ها و مسئولان فرهنگی کشور به مراتب بیشتر شده و باید در راستای بالا بردن سطح علمی اجراکنندگان و ایجاد فضاهای مناسب تعزیه با همت مسئولان اقدامات مؤثری انجام شود.

وی راه‌اندازی کانون تخصصی و یا تأسیس هنرستان تعزیه را اقدامی مناسب در این راستا عنوان کرد و افزود: تعزیه می‌تواند در آینده حتی در راستای مسائل روز مانند بیداری اسلامی و یا مسائل اتفاق افتاده در دوران معاصر مانند اتفاقات جنگ تحمیلی حرفی برای گفتن داشته باشد.

محمودی، احیای تعزیه ضداستعماری امیر‌کبیر و سرایش نسخه تعزیه امام خمینی(ره) را از اقدامات خوب دلسوزان به این هنر دانست و گفت: باید هنر تعزیه در سطح کشور به صورت خودجوش و مردمی برپا شود و زنده ماندن فرهنگ اهل بیت(ع) از دلایل سفارش پیامبر اعظم(ص) وائمه اطهار(ع) برای برگزاری مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان(ع) است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه در مجالس عزاداری امام حسین(ع) باید اخلاق و گفتاراهل بیت(ع) تبلیغ شود، افزود: رسیدگی به حال مردم و دستگیری از آنان از جمله سنت‌های حسنه اهل بیت(ع) است که توجه به این سنت و احیای آن، فقر را در جامعه از بین می‌برد.

مسئول هیئت تعزیه بندرگاه عنوان کرد: هیئت تعزیه بندرگاه از سال ۱۳۸۰ در مسجد الزهرا(س) روستای بندرگاه کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۲ با دریافت مجوز از حامد فکوری، رئیس سابق شورای هیئت‌های مذهبی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان بوشهر، رسما کار خود را به صحنه بردیم.

وی ادامه داد: این گروه تعزیه ۱۵۰ نفری متشکل از ۴۰ بازیگر در بخش بانوان و ۱۱۰ بازیگر در بخش آقایان است که در تعزیه‌های روز تاسوعا، روز عاشورا، طفلان مسلم، رقیه سه ساله امام حسین(ع) به عنوان یک خادم افتخاری نقش‌آفرینی و بازیگری می‌کنند.

محمودی با بیان اینکه حضور جوانان و نوجوانان در گروه‌های تعزیه بیانگرعلاقه این نسل به تنها هنر دینی و نمایشی‌، مذهبی جهان اسلام است، اضافه کرد: ما در کنار گروه تعزیه بزرگسالان، به ساماندهی و تشکیل گروه تعزیه ۸۰ نفری نوجوانان بندرگاهی اقدام کردیم، که گروه تعزیه نوجوانان عهده‌دار اجرای تعزیه روز تاسوعا در این روستا است.

این فعال فرهنگی در ادامه افزود: از اجرای تعزیه روستای بندرگاه شهرستان بوشهر در جوار نیروگاه اتمی این شهر در این چند ساله با استقبال خوب مردم مواجه بوده و در هر مناسبت جمعیت ۱۲ تا ۱۵ هزار نفری برای تماشا و استفاده از برنامه تعزیه‌ای این روستا حضور دارند و هر ساله از شبکه یک و مستندسازان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و خانه عکاسان ایران و خبرگزاری مهر، ایکنا، جام جم، فارس و ایرنا از تهران برای پوشش و ضبط برنامه‌های تعزیه روستای بندرگاه به بوشهر می‌آیند که در این بین متأسفانه جای صدا و سیمای مرکز بوشهر همیشه خالی است.

وی از برپایی نمایشگاه و اجرای تعزیه حضرت زهرا(س) در روستای بندرگاه شهر بوشهر خبر داد و بیان کرد: برپایی نمایشگاه حضرت زهرا(س) در این روستا هزینه‌ای بالغ بر ۳۳ تا ۴۰ میلیون تومان در بر دارد که در این راستا باید متولیان فرهنگی و خیّران به کمک این هیئت بیایند و در برپایی نمایشگاه این مجموعه خادمان افتخاری و جهادی را یاری رسانند.

محمودی با بیان اینکه تعزیه نمایشی است که به جز ایران در هیچ جای دیگر وجود ندارد و این از افتخارات ما ایرانیان است، بر حفظ اصالت تعزیه تأکید کرد و از تعزیه‌خوان‌ها خواست بیشتر در گفتن واژه‌ها و الفاظ خاص تعزیه دقت کنند و ما باید الفاظ و جمله‌های اصیل این هنر را همانگونه که هست به مردم کشورمان و حتی جهانیان عرضه کنیم، زیرا تعزیه نمونه بارز نبوغ نمایشی ایرانیان است.

این تعزیه‌شناس با بیان اینکه ریا، ابهام، گزافه‌گویی و خرافه تعزیه را از مسیر واقعی خود خارج می‌کند، اخلاص و عشق را رمز بقا و ماندگاری این هنر نمایشی دانست و اظهار کرد: مسئولان و دستاندرکاران امر تعزیه باید مطالب و نسخه‌های درست و واقعی را در اختیار تعزیه‌خوان‌ها قرار دهند و در انتخاب شبیه‌خوان‌ها، بیان مطالب و همچنی نوع و رنگ لباس آن‌ها دقت کنند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما