تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۲
۰
کد مطلب : ۱۸۰۴۱

سفر بیش از یک و نیم میلیون ایرانی به عتبات عالیات/ هزینه سفر به عتبات گران شد

سفر بیش از یک و نیم میلیون ایرانی به عتبات عالیات/ هزینه سفر به عتبات گران شد
محسن نظافتی، سرپرست اداره کل امور عتبات عالیات در خصوص تعداد زائران ایرانی که طی سال گذشته به عتبات عالیات سفر کرده‌اند، گفت: زائران ایرانی عتبات عالیات دو دسته هستند، یک گروه که با کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت به عراق سفر می‌کنند و گروه دوم کاروان‌های آزاد هستند.

وی ادامه داد: طی سال گذشته ۹۰۰ هزار ایرانی از طریق کاروان‌های تحت نظارت سازمان حج و زیارت به عتبات سفر کرده‌اند و برای کسب اطلاعات در خصوص تعداد زائران کاروان‌های آزاد نیز از پلیس گذرنامه درخواست کرده‌ایم این آمار را در اختیار ما قرار دهند، اما هنوز این اطلاعات به دست ما نرسیده است.

نظافتی تعداد زائران سال ۹۱ را نیز همین تعداد ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرد، اما گفت: در سال گذشته بیش از ۴۷۰ هزار ایرانی که می‌خواستند در پیاده روی اربعین شرکت کنند را سازماندهی کردیم. همچنین در روز عرفه نیز حدود ۲۰۰ هزار نفر زائر داشته‌ایم که باید به عدد ۹۰۰ هزار زائر اضافه کرد.

وی از افزایش هزینه سفر به عتبات عالیات طی سال جاری نیز سخن گفت و اظهار کرد: بر اساس اعلام بانک مرکزی از این پس هزینه ارزی برای عتبات به سازمان حج و زیارت داده نمی‌شود و سازمان باید از ارز آزاد استفاده کند بر همین اساس تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی موجب افزایش قیمت سفر عتیات عالیات شده است.

سرپرست اداره کل امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سؤال که چرا ارز دولتی برای خدمات مسافرت حذف شده، اما ارز مسافر زائر که برای تهیه سوغات استفاده می شود، همچنان پابرجاست و آیا بهتر نبود ارز مسافر حذف اما قیمت عتبات ثابت می‌ماند، گفت: در سیاست‌های کلان سازمان این مسئله که ۲۰۰ دلار زائران حذف شود، مصوب نشده است چرا که نداشتن ارز، زائران را به سمت بازار آزاد رهسپار می‌کند و با توجه به اینکه تعداد زیادی از زائران از شهرهای کوچک و روستاها هستند، این مسئله مشکلات خاص خود را در پی دارد.

وی همچنین اعلام کرد: هنوز هم نمی‌دانیم ارائه ۲۰۰ دلار ارز زائر تا چه زمانی از سوی بانک مرکزی پرداخت می‌شود و هر زمان که دولت حذف این ارز را تصویب کند، ما هم ارائه آن را حذف خواهیم کرد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما