تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۰
۰
کد مطلب : ۱۸۰۵۶

خداجویی در سرشت انسان است

خداجویی در سرشت انسان است
مراسم عزاداری هیئت فعالان فرهنگی در ایام فاطمیه با سخنرانی حجت الاسلام عطری نژاد و مداحی مداح اهل بیت(علیهم السلام) سید علی صالحی در مجموعه سرچشمه برگزار شد.

در ادامه بخشی از سخنان حجت الاسلام عطری نژاد آمده است:

ساختمان خلقت انسان را خداوند به گونه ای قرار داده است که خداجویی در سرشت او نهاده شده است. یعنی اگر انسان فقط خودش هم بود، خودش به طور طبیعی گرایش داشت به حقیقتی که وابسته به اوست و سوالاتی که برای انسان هم پیش می آید که ویژگی های آن کسی یا چیزی که من به او وابسته هستم چه چیزی است، اینها کار عقل است و عقل جوابگوی این هاست.

پس خلقت انسان به گونه ای است که ذاتا به سمت خدا گرایش دارد و به اندازه گرایشش، معرفت هم دارد. انسان امکان ندارد که به چیزی گرایش داشته باشد اما نسبت به آن شناخت نداشته باشد. در همان حد در ذات خود انسان است اما مرحله بعد از آن عقل است که بعد از فطرت است.

حال در چه صورت است که عقل می تواند راه را به انسان نشان دهد و او را به سمت و سوی فلاح و رستگاری بکشاند؟ در صورتی که سایر غرائز انسان مزاحم نشوند و قدرت بیشتری بر عقل پیدا نکنند. انسانهایی را هم می بینید که به اینگونه هستند و غرائز و شهواتشان اجازه نداده است که عقل آنها را هدایت کند.

در این میان هنر انبیاء الهی این است که با تربیتشان، غرائز و تمایلات درون انسان را تعدیل و کنترل می کنند تا عقل از بین این عوامل مزاحم و پوشاننده، سر براورد و شروع به پاسخ دادن به سوالات کند تا همه چیز برای انسان روشن شود و این کار انبیاء است.

در این میان در میان روایات پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله وسلم) و اهل بیت (علیهم السلام) آمده است که می گویند هر کسی این خصوصیات را داشته باشد، بهشتی خواهد بود یا بر عکس اگر خصوصیاتی را داشته باشد، جهنمی خواهد شد. انسان فقط فطرت و عقل را ندارد و مجموعه ای از غرائز حیوانی را هم دارد و انبیاء که هنرشان تعدیل رفتارهای انسان است، شگرد کارشان همین است. پیامبر اکرم در قرآن به عنوان مبشّر و منذر شناخته می شوند. هم بیم می دهند و هم بشارت می دهند.

روایتی از وجود مقدس و نازنین حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه واله وسلم) آمده است که این بزرگوار ۴خصوصیت را ذکر می کنند و می گویند که هر مومنی که این ۴خصوصیت در او باشد، بهشت وی قطعی است. اول اینکه راستگو باشد، که این یک مراقبت جدی نیاز دارد. دوم آنکه سخی باشد، سخاوت داشته باشد، بزرگوار باشد. سوم آنکه خیرخواه باشد . برخی در حضور و در غیابشان هیچ خیری ندارند و از آن آدم هیچ کسی توقع خیرخواهی ندارند. اما برخی همه وجودشان خیر خواهی است و جایگاهشان بهشت است و آخرین ویژگی را فرمودند دل انسان مالامال از محبت و مودت باشد که این مسئله محبت بسیار مهم است.

در ادامه مراسم مداح اهل بیت سید علی صالحی به عزاداری در رثای حضرت زهرا(سلام الله علیها) پرداختند؛


مبادا باغباني در بهاران

خزان نخل بارآور ببيند!

مبادا در بهار زندگاني

که نخلي، چيده برگ و بر ببيند!

مبادا عندليبي، لانه‏ي خويش

ز برق فتنه در آذر ببيند!

جه حالي دارد آن مرغي که از جفت

به جا در لانه، مشتي پر ببيند!

وز آن جانسوزتر، احوال مرغي ست

که جاي لانه، خاکستر ببيند!

ندارد کودکي طاقت، که نيلي

ز سيلي صورت مادر ببيند!

چه حالي مي‏کند پيدا خدايا!

اگر اين صحنه را حيدر ببيند!

هزاران بار اجل بر مرد خوشتر

که سيلي خوردن همسر ببيند!
مرجع : وارث
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما