تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۵
۰
کد مطلب : ۱۸۱۸۷

کتاب «دموع و دما» مجموعه ‌ای از نوحه ‌های حسینی به زبان عربی

کتاب «دموع و دما» مجموعه ‌ای از نوحه ‌های حسینی به زبان عربی
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، کتاب «دموع و دما» مجموعه ‌ای از نوحه ‌های حسینی جمعی از شاعران عرب زبان است که با هماهنگی و زحمات جناب آقای محمّدعلی آهنگران تهیه و توسط کارشناسان دفتر هنر و ادبیات هلال گزینش و ویراستاری شده است. سطح اشعار و نوحه‌ها از لحاظ قدرت خیال، بلاغت و سهل و ممتنع بودن، در حد قابل قبولی بوده بطوریکه این کتاب توانسته نظر ذاکران و مداحان عرب زبان را جلب کند.

با توجه به اینکه عرب زبانان میهن اسلامی از زبان و لهجه ‌ای نزدیک به لهجۀ عربی عراقی بهره می‌برند ویژه‌گی خاص این کتاب این است که شاعران نوحه‌‎هایشان را از زبان عربی خلیجی بهره جسته ‌اند و این تقابل زبانی به جدید بودن و جذاب بودن نوحه ‌ها برای مداحان ایرانی کمک می‌کند.

نوحه ‎های این کتاب به لحاظ فنی دارای نکات متمایزی نسبت به شعرهای پیش ازاین بوده وسرنوحه یا به اصطلاح عربی «مستهلّ» نوحه‌‎ها از لحاظ پرداخت به موضوع و حادثه ‌ی موردنظر شاعر درحد قابل قبولی بوده وغالباً کوتاه اما پرمغز واز لحاظ سهولت در تکرار، مناسب بوده ‎اند همچنین درگزینش سعی شده که از نوحه ‎هایی بهره برده شود که با زبان معیار عربی مطابقت داشته تا بتوان از آنها به نحو احسن استفاده کرد.

گفتنی است، این کتاب همراه با سی دی سبک وبا کارش
مرجع : سازمان تبلیغات اسلامی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما