تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۵
۰
کد مطلب : ۱۸۷۴۹

آغاز دور جديد اعزام‌ها به عمره از اول ماه صفر

آغاز دور جديد اعزام‌ها به عمره از اول ماه صفر
سعيد اوحدي در تشريح سفر ۶ روزه خود به عربستان گفت: در اين سفر ملاقات يك ساعته‌اي را با وزير حج عربستان داشتيم كه خوشبختانه فضاي صميمانه و خوبي بود سفير ايران در سازمان كنفرانس اسلامي، معاون بازرسي بعثه و مدير هماهنگي حج و زيارت در عربستان نيز در اين جلسه حضور داشتند.

وي خاطرنشان كرد: در اين جلسه ما توانستيم اكثر مسائل و خواسته‌هاي خود را مطرح كنيم كه مورد موافقت وزير حج عربستان قرار گرفت در اين جلسه جمع بندي در مورد عمره داشتيم و تا امروز زائران عمره گزار ما به مرز ۷۴۰ هزار نفر رسيده اند و آخرين پرواز ما نيز سوم تيرماه انجام مي‌شود.

**تشكيل كميته امر به معروف عمره گزاران ايراني در عربستان
اوحدي ادامه داد: مشكلات كوچكي در عمره داشتيم كه آنها را با وزير حج عربستان مطرح كرديم از جمله اينكه بعضي از مأموران امر به معروف عربستان در بقيع با زائران بحث مي‌كنند كه اين بحث‌ها در بعضي موارد منجر به دستگيري زائران مي‌شود.

رئيس سازمان حج و زيارت خاطرنشان كرد: در اين جلسه اين مورد را مطرح كرديم و وزير حج عربستان دستور داد كميته‌اي متشكل از معاون حقوقي وزارت حج عربستان، مدير دفتر نمايندگي حج و زيارت ايران در عربستان، رئيس امر به معروف عربستان هم در آن كميته حضور داشته باشند تا به صورت هفتگي جلساتي را برگزار كنند و اگر به مواردي برخورد كردند در آن جلسه بررسي كنند.

اوحدي ادامه داد: وزير حج عربستان معتقد بود كه اين نوع برخوردها برخوردهاي سليقه‌اي و شخصي است و بايد احترام عمره گزاران كاملا رعايت شود.

**آزادي دو عمره گزار زنداني در ماه شعبان
اوحدي ادامه داد: در عمره امسال دو زائر ايراني به اتهام واهي سرقت دستگير شده اند كه هماهنگي‌ها انجام شد و از وزير خواسته شد كه با توجه به قرار گرفتن در ايام شعبان و نزديكي به ماه مبارك رمضان اين دو زائر عمره گزار هم آزاد شوند.

وي ادامه داد: امروز اين نامه تنظيم و براي وزير حج عربستان ارسال مي‌شود.

**رتبه اول ايران در اعزام عمره گزاران
رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد: ايران هم اكنون بالاترين آمار اعزام زائران به عمره مفرده را داريم اما با توجه به ثبت نام‌هاي گذشته هنوز ۶ ميليون نفر در صف انتظار تشرف عمره هستند.

**دور جديد اعزام عمره گزاران از اول ماه صفر
اوحدي ادامه داد: در مورد سهميه عمره هم ما تقاضا كرديم كه كميته عقد قرار ما در عربستان حضور داشته باشند و قراردادهاي عمره را چهار ماه زودتر منعقد كنيم همچنين وزير حج عربستان موافقت كرد كه امسال زائران را از اول ماه صفر به عمره اعزام كنيم و همين باعث مي‌شود تا بتوانيم آمار اعزام‌هاي عمره گزاران را افزايش دهيم و پيش بيني ما اين است كه بتوانيم تا مرز يك ميليون نفر را به خانه خدا اعزام كنيم.

**ساخت سرويس‌هاي بهداشتي ويژه براي جانبازان در منا و عرفات
وي خاطرنشان كرد: در خصوص تمتع نيز تصميمات خوبي گرفته شد از جمله اينكه همه ساله چادرهاي عرفات و منا و نقشه‌هاي جانمايي آنها اواخر ذي القعده به ما داده مي‌شد كه تنها ۲۰ روز فرصت تا اعزام زائران به منا و عرفات زمان وجود داشت كه تأخير در تحويل چادرها موجب برهم ريختگي مي‌شد.

اوحدي افزود: امسال موافقت كردند كه چادر ايراني‌ها را سه ماه زودتر تحويل دهند و اميدوار هستيم تا آخر شعبان بتوانيم چادرها را تحويل بگيريم.

وي تصريح كرد: همچنين در خصوص سرويس‌هاي بهداشتي كاروان‌هاي جانبازان در سال‌هاي گذشته مشكلاتي وجود داشت كه اين موضوع نيز طرح شد كه با توجه به اهميت و احترام كاروان زائران دستور داده شد كه دو سرويس بهداشتي مخصوص جانبازان ساخته شود كه مشكلي در اين زمينه وجود نداشته باشد.

رئيس سازمان حج و زيارت افزود: همچنين مقرر شد براي جانبازان چادرهايي با سقف بلند اختصاص داده شود كه گردش هوا در اين چادرها راحت‌تر انجام شود.

**هيچ موردي از كرونا در بين زائران مشاهده نشده است/ برگزاري همايش دو روزه كرونا
اوحدي در خصوص وضعيت بيماري كرونا در بين عمره گزاران گفت: خوشبختانه با قطعيت اعلام مي‌كنيم كه تا كنون حتي يك زائر ايراني نيز به اين بيماري مبتلا نشده است و پيشنهاد داديم يك سمينار دو روزه‌اي را در داخل ايران با همكاري مركز پزشكي سازمان حج و زيارت هلال احمر، وزارت بهداشت عربستان و با همكاري وزارت بهداشت ايران برگزار شود كه آخرين دستاوردها و يافته‌هاي ميان دو كشور بررسي شود و يك روز هم براي مديران كاروان‌هاي حج برگزار شود.

**كنترل بيماري كرونا در عربستان
وي تصريح كرد: در مورد دو خواهر كرماني كه يكي از آنها متأسفانه فوت شد بيماري آنها كرونا بوده است اما با قطعيت اعلام مي‌كنيم كه ابتلاي آنها از طريق زائران نبوده است چون منشأ زائر آن مشخص نشده است و وزارت بهداشت عربستان نيز طبق اعلام وزير حج عربستان توانستند اقدام جدي را انجام دهند و تا حدودي توانستند بيماري را كنترل كنند.

**ساخت آشپزخانه اختصاصي و دو هتل براي زائران ايراني در عربستان
وي همچنين از انعقاد قرار دارد براي ساخت دو هتل و يك آشپزخانه مخصوص حجاج ايراني گفت: با توجه به توسعه فضاي مكه پيش بيني مي‌شود آمار اعزام زائر در دو تا سه سال آينده افزايش داشته باشد لذا در اين سفر با يكي از شركت‌هاي معتبر عربستان قرار شد تا يك آشپزخانه مركزي با پيشرفته‌ترين امكانات راه اندازي شود.

اوحدي ادامه داد: ظرفيت اين آشپزخانه طبخ روزانه ۱۰۰ هزار پرس غذا است و به خاطر اينكه اجازه سرمايه گذاري به ما داده نمي‌شود ۱۰۰ درصد سرمايه گذاري توسط شركت سعودي است و ما امتياز بهره برداري را به مدت ۵ سال خواهيم داشت.

وي افزود: در مدينه هم يك هتل با ۲ هزار و ۶۰۰ اتاق براي اسكان ۶ هزار و ۵۰۰ زائر در عمره و هتل ديگري با يك هزار اتاق ساخته مي‌شود و به اين ترتيب تا ۵ سال آينده از نظر اسكان و تغذيه زائران هم مشكلي نخواهيم داشت.
مرجع : حج
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما