تاریخ انتشار
شنبه ۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۲
۰
کد مطلب : ۱۸۹۱۲

نشست توجیهی مداحان خراسان شمالی برگزار شد

نشست توجیهی مداحان خراسان شمالی برگزار شد
همزمان با هفته تبليغ و اطلاع رساني ديني و در آستانه فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، نشست توجيهي و كارگاه آموزشي مداحان خراسان شمالي با حضور محمد صفرآبادي، مسؤول كانون مداحان كشور، حجت الاسلام زين العابدين روحاني نيا، مديركل تبليغات اسلامي استان، حجت الاسلام بابامحمد ايزانلو، معاون فرهنگي اداره كل تبليغات اسلامي و جمعي از مداحان خراسان شمالي برگزار شد.

در اين نشست كه با هدف آموزش تخصصی و یکسان سازی سرفصل های مداحان استان برگزار شد، محمد صفرآبادي، مسؤول كانون مداحان كشور با اشاره به اهميت كار مداحان در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، اظهار داشت: مداحي وظيفه اي بسيار سنگين است چرا كه اين فعاليت ديني همانند شمشير دو لبه اي است كه هم مي تواند مثبت و مؤثر در ترويج آموزه هاي ديني باشد و هم خداي نكرده سبب روي گرداني عموم از مجالس مذهبي شود.

وي با اشاره به دغدغه ها و حساسيت هاي مقام معظم رهبري در زمينه فعاليت مداحي و نحوه بيان مداحان، افزود: بايد مداحان سازماندهي مناسب شوند و با حضور در نشست هاي توجيهي و كارگاه هاي آموزشي سطح دانش و توان خود را افزايش دهند چرا كه صرفا داشتن صدايي مناسب و گيرا براي مداح شدن كافي نيست.

به گفته صفرآبادي مداحان بايد فنون مداحي و بيان ديني را بياموزند تا با تلفيق اين فنون با دانسته هاي ديني و تاريخي بتوانند تأثير مناسبي بر مستمعان خود داشته باشند.

مسؤول كانون مداحان كشور همچنين بر اهميت دقت در رفتار و كردار از سوي مداحان نيز تأكيد كرد و گفت: مداحان، روحانيان و مبلغان ديني بايد بسيار بيشتر از ساير افراد بر روي رفتار و گفتار خود توجه داشته باشند چرا كه با كوچك ترين لغزشي، علاوه بر اين كه مرتكب گناه مي شوند؛ اثر بدي نيز بر جامعه گذاشته و در اين ميان هم شماري مغرض شروع به سوء استفاده و تبليغات منفي عليه دستگاه و يا تشكل ديني مي كنند.

مديركل تبليغات اسلامي خراسان شمالي نيز در اين نشست با اشاره به اين كه در استان ۸۰۰ مداح با ثبت نام در كانون مداحان خراسان شمالي ساماندهي شده اند، اظهار داشت: در حال حاضر كانون مداحان در تمامي شهرستان هاي اين استان فعال است و دوره هاي آموزشي ويژه مداحان را برگزار مي كند.

به گفته حجت الاسلام زين العابدين روحاني نيا،از اين تعداد ۴۲۰ مداح به عنوان مداح نمونه شهرستانی، استانی و کشوری مطرح هستند.

حجت الاسلام روحاني نيا با يادآوري اين كه مداحان استان در بيش از هزار و ۲۰۰ هيأت مذهبي موجود در شهرستان هاي هشت گانه خراسان شمالي فعاليت مي كنند، به برگزاري دوره هاي آموزشي و نشست هاي توجيهي براي اين مداحان اشاره و اضافه كرد: در طول سال چندين دوره آموزشي در رشته هاي مقتل شناسي و نغمات ويژه مداحان در راستاي رعايت الزامات و اصول عزاداري در اين استان برگزار مي شود.

وي در ادامه با تأكيد بر اين كه مي بايد مداحان با فراگيري آموزش هاي مختلف سعي كنند كارآيي ديني و تبليغي خود را افزايش دهند، اظهار داشت: مداحان بايد با تبيين فلسفه قيام و مبارزه ائمه معصوم(ع)، مردم را نسبت به اصل مبارزه ديني و شهادت بيشتر آشنا كنند.

وي با تأكيد بر لزوم خرافه زدايي و غلو از اشعار و نغمات مذهبي، عنوان كرد كه مداحان وظيفه دارند با افزايش توان بيان و دانسته هاي ديني خود، در اين زمينه اهتمام ويژه اي داشته باشند و نگذارند تحريفات و خرافات وارد عزاداري ها و مراسم هاي مذهبي شيعيان شود.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما