تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۸:۵۲
۰
کد مطلب : ۱۹۳۲
سید حسن خمینی:

نفس احياي عاشورا به عنوان يك سنت مذهبي مسلم است

نفس احياي عاشورا به عنوان يك سنت مذهبي مسلم است
 به گزارش خیمه، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني در ديدار جمعي از جوانان و دانشجويان دانشگاههاي تهران افزود: اگر امام نبود ما درگير بي‌ديني و طالبانيسم مي‌شديم.

وي تصريح كرد: يكي از معضلات جامعه ما واژه‌هاي بي‌تعريف است كه متاسفانه همه جا بكار برده مي‌شود بدون اينكه تعريفي از آنها ارائه گردد.

وي با تاكيد بر اينكه برخي از كساني كه خود را يك گام به ظواهر شرعي پايبندتر مي‌دانند و ديگران را متحجر خطاب
مي كنند، افزود: اگر تحجر را درست تعريف نكنيم مثل صدها واژه ديگر كه تفاهم معنا با آنها نداريم دچار بن بست و بدتر از آن دچار فريب كاري مي شويم ، چون يكي از بزرگترين مغلطه‌ها استفاده از واژه‌هاي دو پهلو است.

نوه حضرت امام اظهارداشت: يكي از انتقادات جدي به برخي جريانات سياسي اين است كه هدف و برنامه‌ها را عينا مشخص نمي‌كنند ، البته هيچكس خود را متحجر نمي‌داند براي اينكه اين واژه بار مفهومي ندارد بنابراين كسي نمي پذيرد كه متحجر است.

وي گفت: تحجر هر آن چيزي است كه دليل عقلي يا شرعي مسلم بر آن نيست، با اين تعريف بسياري از سنت‌ها شامل تحجر مي‌شوند چرا كه بسياري از باورهاي ما كه باورهاي ديني هم نيستند دليل عقلي و شرعي ندارند.

سيد حسن خميني با بيان اينكه متاسفانه امروزه بسياري بر مسلمات ديني انگشت مي‌گذارند و واژه‌هاي تحجر را بر آن
مي نامند، تصريح كرد: برخي از سنت‌هاي ما خود را پشت بسياري از ضروريات ديني پنهان كرده و براي اثبات از قوانين شرع مدد مي‌گيرند در حالي كه شرع بر آنها الزامي نمي‌گذارد.

وي يادآور شد: دفاع از سنت بايد با ادبيات ، كلام و برهان خاص خود صورت گيرد، دفاع از سنت‌ها صرفا با بيان اينكه ديني هستند ظلم به دين است بخاطر اينكه مخالفين سنت‌ها با اين روش تبديل به مخالفين دين مي‌شوند، سنت چون در ميان متدينين باشد رنگ دين مي‌گيرد و دفاع از آن نيز ادبيات ديني پيدا مي‌كند.

سيد حسن خميني با اشاره به اينكه دين اسلام از شرق آسيا تا غربي‌ترين نقطه آفريقا و شرق اروپا با همه سنت‌ها سازگاري داشته، گفت: به همين دليل است كه مي‌بينيم اسلام در بسياري از جوامع با سنت‌ها و آداب مختلف وجود دارد و مسلمانان در آن جوامع شهادتين مي‌گويند و به شعائر ديني عمل مي‌كنند.

وي در ادامه با اشاره به برگزاري مراسم عاشورا به عنوان يك سنت مذهبي در جوامع اسلامي اظهارداشت: نفس احياي عاشورا به عنوان يك سنت مذهبي مسلم است ، اما با سنت‌هاي مختلفي كه حتي برخي از آنها ممكن است نادرست هم باشد اجرا مي‌شود.

بنابرگزارش واحد خبر جماران، سيد حسن خميني ادامه داد: البته خيلي وقت‌ها دينداران در برابر تغيير سنت ها مي‌ايستند براي اينكه تغيير سنت‌ها را به معناي آغاز تخريب دينداري مي پندارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما