تاریخ انتشار
يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۸
۰
کد مطلب : ۲۰۵۳۷

حرکت نمادین کاروان امام رضا (ع) از مشهد الشلمچه تا مشهد الرضا

حرکت نمادین کاروان امام رضا (ع) از مشهد الشلمچه تا مشهد الرضا
این مراسم با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خوزستان، اداره کل ورزش و جوانان استان خوزستان و همچنین اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی در قالب دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) با حضور مدیر عامل این جشنواره و مسئولان دو استان خوزستان و خراسان رضوی و مردم خرمشهر و آبادان در شلمچه برگزار شد.

گوهر آسمانی در سینه ایران

همایون قنواتی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در ابتدای این مراسم به قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور آقای علی جنتی پرداخت.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در این پیام عنوان کرده است: ایران اسلامی ایران مفتخر است که گوهری آسمانی در سینه دارد و قلب ایران در خراسان می تپد. امروز گنجینه ارزشمندی حاصل از استعدادهای هنری نوجوانان در این جشنواره شاهد هستیم که نحال طیبه ای است که در ۱۲ سال برگزاری آن مایه افتخار این مرز و بوم بوده است.

در پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران عنوان شده است: امسال در حالی این جشنواره را در کشور جشن می گیریم که فتنه های مذهبی به دست دشمنان در منطقه شکل گرفته شده است و خدا را شاکر هستیم که با اتحاد و یکپارچگی در کشور ایران اسلامی از این فتنه های مصون مانده و مردم جز به آیین خود به چیز دیگری نمی اندیشند. این جشنواره در دهه کرامت و تا سالروز ولادت امام رضا (ع) ادامه پیدا خواهد کرد و و صمیمانه از برگزار کنندگان این جشنواره بین المللی چه در داخل و چه در خارج از کشور تشکر و قدردانی می کنم.

برگزاری مراسم در ۷۵ کشور

مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) از برگزاری جشنواره امام رضا (ع) در بیش از ۷۵ کشور جهان خبر داد.

سید جواد جعفری در این مراسم عنوان کرد: دهه کرامت که از اول ذی قعده آغاز می شود با ولادت حضرت معصومه (س) شروع شده و تا ۱۱ ذی قعده ولادت امام رضا (ع) ادامه خواهد داشت.

وی افزود: حرکت امروز این کاروان نمادین در شلمچه استقبال از دهه کرامت است و در واقع نسبت به این واقعه مهم تاریخی که همان ورود کاروان امام رضا (ع) به ایران بوده است مروری داشته باشیم.

جعفری گفت: دهه کرامت فرصتی است تا هجرت امام رضا (ع) را به خوبی شناخته و گرچه این هجرت به شهادت امام رضا (ع) منجرب شد لیکن در نهایت این شهادت امام بزرگوار به پیروزی ختم شد. این هجرت باعث شد تمدن تشیع اسلامی در ایران پایه گذاری شود که انقلاب اسلامی ایران نیز از دستاوردهای هجرت امام رضا (ع) نیز بوده است.

وی گفت: امروزه بیش از ۷۵ کشور جهان با برگزاری جشنواره امام رضا (ع) این حرکت بزرگ تاریخی را گرامی می دارند و این همه از برکات آن امام بزرگوار است.

مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) اظهار کرد: حضور امروز ما در مشهد شهدای شلمچه باعث شده پیمان و عهدی دوباره با شهدا داشته باشیم زیرا آنان با بیعت کردن با اهل بیت راه بزرگ شهادت را انتخاب کردند و امروز ما با آنها نیز هم عهمد شده تا راه آنان را ادامه دهیم.

پرچم امام رضا (ع) از مشهد شهدای شلمچه تا مشهد الرضا

مدیر کل ورزش و جوانان استان خوزستان که دیگر سخنران این مراسم بود از همکاری اداره ورزش و جوانان استان خوزستان با اداره ورزش و جوانان استان خراسان رضوی در برگزاری این جشنواره خبر می داد.

فرامرز کیانی زاده عنوان کرد: پرچم متبرک امام رضا (ع) که توسط ورزشکاران استان خراسان رضوی به شلمچه آورده شده است امروز با اجرای مراسمی این پرچم مقدس توسط گروه ورزشکاران دومیدانی خرمشهری و گروه رالی موتورسوارن از شلمچه تا مسجد جامع خرمشهر حرکت داده می شود و پس از طی مسیر حرکت امام رضا (ع) شهر به شهر تا مشهد مقدس حرکت داده خواهد شد.

وی فعالیت های فرهنگی و ورزشی را راهی در شناساندن امام رضا (ع) دانست و افزود: این فعالیت های زیبای فرهنگی و ورزشی همگی راهی در شناساندن کرامات آن امام بزرگوار به نسل جدید و جوانان خواهد بود و امید است این راه زیبا و معنوی را جوانان این مرز و بوم ادامه دهند.

پیوند دلهای مردم منطقه با امام رضا (ع)

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خرمشهر در حاشیه این مراسم به خبرنگار مهر گفت: هدف برگزاری چنین جشنواره هایی پیوند دلهای مردم منطقه با امام رضا (ع) است.

حجت الاسلام عادل رویوران عنوان کرد: گروه های فعال مذهبی خرمشهر در مسیر حرکت این کاروان مستقر شده اند و در حال پذیرایی سیار هستند.

وی تصریح کرد: این حرکت زیبا که به واسطه خاک متبرک شلمچه ورزشکاران با برافراشتن بیرق امام رضا (ع) و حرکت شهر به شهر مورد استقبال مردم ولایت مدار خواهند بود و همانند گذشته که مردم با استقبال پرشور از ضریح امام حسین (ع) ارادت خود را به اهل بیت ثابت کرده بودند اینک نیز دوباره با شوری و حماسه ای نو پیمان و عهدی دوباره با اهل بیت و ائمه اطهار خواهند داشت.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خرمشهر در پایان گفت: حرکت این کاروان بنا به روایات تاریخی و نقشه حرکت امام رضا (ع) خواهد بود و مسیر آن از شلمچه به آبادان و رامهرمز و بهبهان و با خارج شدن از استان خوزستان وارد دهدشت و یاسوج خواهند شد و تا مشهد مقدس این حرکت ادامه خواهد داشت.

 بنا به روایات تاریخی در ذی‌القعده سال ۲۰۰ هجری قمری زمان حرکت کاروان امام رضا (ع) از مدینه به مقصد مرو (خراسان) بود که امام در این مسیر پس از عبور از شهر بصره عراق وارد مرز شلمجه خرمشهر و خاک کشورمان شد که از این رو می توان خرمشهر را دروازه ورود تشیع به ایران نامیدند.







مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما