تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۵
۰
کد مطلب : ۲۰۵۵۱

آیا فرودگاه امام خمینی (ره) پذیرای حجاج خواهد شد؟

آیا فرودگاه امام خمینی (ره) پذیرای حجاج خواهد شد؟
مسئله‌ای که طی سه سال اخیر مدام اعلام و از سوی مسئولان برای تحقق آن اظهار امیدواری شده است، موضوع انتقال پروازهای حج تمتع و عمره مفرده از فرودگاه مهر‌آباد تهران به فرودگاه امام خمینی(ره) است. مسئله‌ای که شرکت فرودگاه‌های کشور، مسئولان فرودگاه مهر‌آباد و امام خمینی مصرانه خواستار تحقق آن هستند اما مسئولان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای تحقق آن شروطی را اعلام‌ کرده‌اند.

تأکید بر حفظ شأن حجاج
حجت‌الاسلام قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این خصوص با تاکید بر ضرورت حفظ شئونات و آرامش زائران در فرودگاه امام اظهار داشته است که در سال‌های اخیر بحث انتقال پروازهای حجاج بیت‌الله الحرام به فرودگاه امام خمینی(ره) همواره مطرح بوده است. اما باید توجه داشت که مجموعه حج و زیارت دارای توقعات و انتظاراتی از مسئولان فرودگاه امام خمینی (ره) است که در صورت برآورده شدن، اعزام حجاج از طریق این فرودگاه مشکلی ندارد.

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز بر تأمین شروط این سازمان برای تحقق این انتقال تأکید دارد. وی عنوان کرده است: سالن فرودگاه امام خمینی (ره) نمی‌تواند به طور همزمان پاسخگوی حجم سنگین زائران حج تمتع و مسافران عادی باشد بنابراین باید سالن خروج زائران حج جدا باشد.

وی با بیان اینکه پارکینگ زائران حج تمتع برای ورود به فرودگاه باید مجزا باشد، افزود: زائران حج با اتوبوس وارد فرودگاه می‌شوند و در شرایط فعلی ورودی ترمینال‌های مسافری فرودگاه امام(ره) جوابگوی توقف همزمان ۱۲ تا ۱۵ اتوبوس نیست.

اوحدی توضیح داد: انجام یک پرواز با ظرفیت ۴۸۰ نفر، معادل ۱۲ اتوبوس است و باید این تعداد اتوبوس به طور همزمان وارد فرودگاه شوند در حالی که با شرایط فعلی اگر سه اتوبوس وارد فرودگاه شود، ترافیک سنگینی ایجاد خواهد شد.

باید سالن‌های ورودی و خروجی جداگانه‌ای برای حجاج تعریف شود
وی با بیان اینکه حضور وابستگان زائران در هنگام رفت و برگشت، ترافیک زیادی را ایجاد می‌کند، گفت: بنابراین باید دسترسی ورود زائر به فرودگاه و سالن‌های ورودی و خروجی جداگانه‌ای برای حجاج تعریف شود.

اوحدی با بیان اینکه اصل، تأمین رفاه و آسایش زائران است، گفت: وضعیت بار زائر نیز باید روشن شود که هنوز کاملا روشن نشده است. سال گذشته نیز شرکت فرودگاه‌های کشور قول داده بود پروازها به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود اما به دلیل اینکه ملاحظات مورد نظر سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری فراهم نشد، یک هفته قبل از آغاز اعزام، پروازها از مهرآباد انجام شد.

اوحدی ادامه داد: امسال نیز ملاحظاتی وجود داشت که در همین ارتباطات کارگروهی متشکل از کارشناسان سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و شرکت فرودگاه‌های کشور بازدید میدانی از فرودگاه امام (ره) داشتند.

اگر ملاحظات اعلام شده اجرا نشود پروازهای حج از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود
رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: اگر ملاحظات اعلام شده توسط شرکت فرودگاه‌های کشور اعمال شود، به طور قطع پروازهای حج از فرودگاه امام (ره) انجام می‌شود و در غیر این صورت، پروازها از فرودگاه مهرآباد انجام خواهد شد.

به گفته اوحدی مهلتی که سازمان حج و زیارت به شرکت فرودگاه‌های کشور برای اعمال ملاحظات مد نظر این سازمان داده، هفته جاری پایان می‌یابد و اواخر هفته جاری آخرین گزارش شرکت فرودگاه‌ها در خصوص این موضوع ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: البته سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری امیدوار هستند تا شرکت فرودگاه‌ها نسبت به اجرای ملاحظات و تمهیدات به منظور تامین رفاه زائران در فرودگاه امام (ره) اقدام کند تا پروازها از این فرودگاه انجام شود.

از ایستگاه پروازی تهران زائران شش استان، قم، لرستان، سمنان، البرز، قزوین و خود تهران به عربستان اعزام می‌شوند و با توجه به اینکه از روز ۱۰ شهریور ماه اعزام کارگزاران حج و از روز ۱۴ شهریور ماه اعزام زائران آغاز می‌شود، به نظر می‌رسد پس از سه سال همچنان مشکلات فرودگاه امام خمینی(ره) برای انتقال پروازهای حجاج رفع نشده و همچنان مانند سال‌های گذشته پس از وعده‌های مختلف مبنی بر انتقال قطعی پروازها به فرودگاه امام شاهد انجام پروازها از فرودگاه مهر‌آباد باشیم.

مگر اینکه طی پنج روز باقی‌مانده به پایان هفته مسئولان فرودگاه امام بتوانند با حفظ شأن زائران حج تمتع مشکلات سالن‌های ورودی و خروجی، پارکینگ و وضعیت بار مورد مطالبه بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت را مرتفع کنند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما