تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰
۰
کد مطلب : ۲۰۸۷۴

کم‌کاری در تربیت شاعران آئینی شعر کودک/ مسئولان فرهنگی و پیشکسوتان مقصر هستند

کم‌کاری در تربیت شاعران آئینی شعر کودک/ مسئولان فرهنگی و پیشکسوتان مقصر هستند
مصطفی محدثی‌خراسانی، عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی، در پاسخ به پرسشی درباره فقر اشعار آئینی در حوزه کودک و نوجوان، عنوان کرد: در حوزه شعر کودک، آثار مطلوبی وجود دارد، ولی از نظر کمی تعداد آثار در این حوزه اندک است.

وی با بیان این مطلب افزود: شعر کودک و نوجوان از اوایل انقلاب تا به امروز نتوانسته است تعداد متناسبی از شاعران را به این حوزه از شعر کودک و نوجوان بیفزاید و این رویکرد از کاستی‌ها و آسیب‌های این حوزه به شمار می‌آید.

محدثی‌خراسانی در ادامه سخنانش اظهار کرد: در این حوزه برخی چهره‌ها مطرح شدند که بیشتر بار مضامین شعر کودک بر دوش این افراد است و آنها این بار را به دوش می‌کشند و در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی گفت: در این حوزه نیازمند آن هستیم که تعداد شاعران این حوزه افزایش پیدا کند. از این رو باید نگاه‌ها و سلایق متفاوت و دیدگاه‌های مختلف وارد این عرصه شوند و بتوانند نیازهای متناسبی را که در حوزه شعر کودک وجود دارند برآورده کنند.

این شاعر پیشکسوت کشورمان در ادامه این مطلب با گلایه از اینکه چنین رویکردی در عرصه شعر آئینی کودک و نوجوان روی نداده است، اظهار کرد: البته کارهای ارزشمندی در حوزه شعر کودک و نوجوان انجام شده است، ولی این آثار پاسخگوی نیاز موجود در این حوزه نیست.

محدثی‌خراسانی با تأکید بر اینکه برای رفع آسیب‌های مطرح در این حوزه باید فعالیت کارشناسی انجام شود، گفت: شاید دلیل این مطلب آن باشد که در حوزه شعر کودک تا حدودی شخصیت‌زده و شهرت‌زده شده‌ایم.

به گفته وی، تعداد افرادی که در سال‌های اول انقلاب در این عرصه ورود پیدا کردند انگشت‌شمار بودند که همین موضوع سبب شد شعر کودک و نوجوان با نام آنها شناخته شود و آن افراد مرجع شعر کودک کشورمان باشند.

محدثی‌خراسانی عنوان کرد: شاید بتوان گفت بخشی از تقصیر بر گردن افرادی است که در این حوزه تلاش نکردند که شاگردانی را تربیت کنند و به نسل بعد پر و بال بدهند و به کشف استعدادها بپردازند.

وی با بیان اینکه پیشکسوتان این حوزه باید تلاش می‌کردند که شاعران این حوزه را افزایش دهند، افزود: شاید بتوان گفت بخشی از تقصیرات نیز برگردن نظام فرهنگی کشورمان است که برنامه مدونی برای تربیت شاعران این حوزه نداشته است.

محدثی یادآور شد: وقتی در این حوزه شعر سروده می‌شود، کماکان نام چند نفر از شاعران مطرح به ذهن می‌آید و همه کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند یا از دور دستی بر آتش دارند، یا چشم به نام و زبان این شاعران دوخته‌اند که کاری انجام دهند و به سرایش شعر بپردازند.

وی افزود: مشکل اساسی در این حوزه آن است که نتوانسته‌ایم در تربیت شاعران حوزه شعر کودک در بخش آئینی موفق عمل کنیم تا مخاطبان با زبان‌ها و نگاه‌های مختلف بتوانند این خلأ را پر کنند.

این عضو شورای شعر آئینی رسانه ملی تصریح کرد: از سویی در حوزه شعر آئینی بزرگسال نیز مناسب نیست که بگوییم اشعار این حوزه از نظر محتوایی پشتوانه مناسبی ندارد، بلکه این امر نسبی است.

وی اظهار کرد: اینکه شعر آئینی در گردونه شعرسرایی نسل جوان قرار گرفته، کاری ارزشمند است و باید قدر آن را دانست. طبیعی است که از یک جوان نمی‌توان توقع آن را داشت که در همان بدو شعرسرایی، اشعار پرمحتوا بسراید.

محدثی‌خراسانی با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی و کارشناسی بیشتر می‌توان این بستر را آماده کرد، گفت: می‌توان بستر آماده‌ای را که نسل جوان در آن گام گذاشته است و فضایی مناسب ایجاد شده، غنا بخشید تا بتوان در این حوزه تاثیرگذارتر واقع شد.

این شاعر ادامه داد: باید به دانش، بینش و معرفت این نسل و مبانی ارزش‌های آئینی بیشتر افزوده شود تا بتوان تجلی آن را در شعر نسل جوان ببینیم، اما اینکه بگوییم این حوزه بی‌پشتوانه است و محتوای عمیقی ندارد، پسندیده نیست و باید در این باره دیدی واقع‌بینانه داشت تا کاستی‌ها برطرف شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما