تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۹
۰
کد مطلب : ۲۰۸۹۰

مذاکره برای خرید نسخه خطی سیوطی درباره امام علی(ع) از برلین

مذاکره برای خرید نسخه خطی سیوطی درباره امام علی(ع) از برلین
محمد مجتهدی، مدیر کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی(ع)، به دو نسخه خطی درباره امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از این نسخه‌ها را از کتابخانه عربستان سعودی خریداری کرده‌ایم.

وی با بیان این مطلب افزود: این نسخه‌ها مربوط به مطالبی است که سیوطی درباره امیرالمؤمنین(ع) گردآوری کرده بود که از نسخه‌های قدیمی اهل تسنن به شمار می‌آید.

مجتهدی از نسخه دیگر سیوطی یاد کرد که در برلین موجود است و اظهار کرد: در تلاشیم که به هر شکل ممکن فاکس‌میله این نسخه را به دست آوریم و برای تحقیق و تطابق نسخه‌ها از آنها بهره بگیریم.

وی با اظهار اینکه به دنبال خرید نسخه برلین هستند، ادامه داد: درصدد هستیم نسخی را که درباره امام علی(ع) در اقصی نقاط جهان است، خریداری کنیم تا در امر تحقیق و تطابق با مشکلی روبرو نباشیم.

مجتهدی از در اختیار داشتن متن تصحیح شده نسخه برلین یاد کرد و افزود: با مقابله تصحیح دو نسخه با متن اصلی و تحقیقات، نیاز موجود برطرف می‌شود و این کار به دلیل اطمینان خاطر انجام می‌شود.

وی درباره خریداری نسخه سیوطی موجود در عربستان سعودی اظهار کرد: این نسخه را از کتابخانه عمر بن عبدالعزیز واقع در عربستان سعودی خریداری کردم. البته نسخه خریداری شده، نسخه‌برگردان نسخه اصلی است.

مدیر کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) با اشاره به اینکه نسخه یاد شده متعلق به قرن نهم و دهم هجری است، افزود: درباره نسخه برلین نیز باید تلاش کنیم تا نسخه‌برگردان آن را خریداری کنیم.

وی با تأکید بر اینکه باید روی نسخ خطی موجود درباره امام علی(ع) تحقیقات دقیقی صورت بگیرد تا متونی که بر این اساس منتشر می‌شوند، بدون شبهه و ایراد باشند، گفت: این اقدام نیازمند کار و تحقیق جدی است.

مجتهدی از شش هزار نسخه خطی موجود در این کتابخانه خبر داد و یادآور شد: گردآوری این نسخ به منظور تحقیقات صورت گرفته است؛ زیرا علاوه بر خود نسخه، متن نسخ مرتبط نیز باید موجود باشند تا تصحیح ضمن مراجعه به منابع اصلی صورت گیرد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما