تاریخ انتشار
شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۸
۰
کد مطلب : ۲۰۹۰۷

بهره‌گیری از ۲۰ تفسیر شیعی در نگارش «فاطمه(س)، نگین عرش»

بهره‌گیری از ۲۰ تفسیر شیعی در نگارش «فاطمه(س)، نگین عرش»
محمدرضا رمزی‌اوحدی، نویسنده کتاب «امیرالمؤمنین(ع)» درباره کتاب تازه تألیف خود با عنوان «فاطمه(س)، نگین عرش» گفت: این کتاب 800 - 900 صفحه‌ای 45 فصل دارد و این فصول به جهت اسم کتاب، نگین نامیده شده است.

در این کتاب به نکاتی از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخته شده که در سایر کتاب‌ها به آنها کمتر پرداخته شده یا اصلا پرداخته نشده است.

به عنوان مثال حضرت مهدی(عج) در کلام حضرت زهرا(س) موضوعی است که به آن پرداخته نشده است.
حضرت زهرا(س) در رابطه با امام مهدی(عج) شش روایت دارد که این موضوع یکی از فصل‌های کتاب است.این نویسنده تصریح کرد: امام حسین(ع) نزد حضرت فاطمه زهرا(س) نیز یکی از عناوین فصل‌هاست.

یکی از فصل‌های دیگر با عنوان حضرت زهرا(س) در قرآن کریم است که در حدود 100 آیه قرآن وجود دارد که از اول سوره حمد تا سوره کوثر بررسی شده و در این گستره 100 آیه قرآن در تفاسیر شیعه به حضرت زهرا(س) اشاره دارد.

در یکی از فصل‌ها این آیات به ترتیب آورده شده و جمع آیات در یک فصل تبیین شده است.وی با بیان اینکه در کتاب «فاطمه(س)، نگین عرش» درباره حضرت فاطمه زهرا(س) مخاطبان هر مطلبی که بخواهند وجود دارد و مطلب و موضوعی را فروگذار نکردیم، بیان کرد: در حال حاضر تألیف این کتاب به اتمام رسیده و یک دوره هم ویرایش و بازنگری شده و در حال حاضر زیر چاپ است.

رمزی‌اوحدی با بیان اینکه در نگارش این کتاب به منابع تفسیری، حدیثی و تاریخی شیعه مراجعه شده است، گفت: در این کتاب رویکردم مراجعه به کتب اهل سنت نبوده است و این علت دارد، برای اینکه درباره حضرت زهرا(س) از دیدگاه اهل سنت کتاب دیگری نوشته‌ام و در آن کتاب مانند همین کتاب به زندگی حضرت زهرا(س) پرداخته شده و در مجموع 800- 900 صفحه است و شاید به تعداد انگشتان دست در کتاب «فاطمه(س)، نگین عرش» از منابع اهل سنت استفاده نشده است.

وی ادامه داد: در این کتاب به حدود 20 تفسیر شیعه مراجعه شده و منابع حدیثی که در آنها مورد مراجعه قرار گرفته، نیز جزء منابع قدیمی شیعه بوده و کتاب‌هایی که مربوط به هزار تا 1100 سال پیش بود، نیز مورد استفاده و مراجعه قرار گرفته است تا خواننده به ایقان و اتقان آن دست یابد، تا هم اعتقاد پیدا کند که این کتاب از منابع دست اول شیعه بوده و به جهت مستند بودن آن، دلش آرام شود که آنچه بیان شده از محدثان و محققان درجه اول شیعه است.

این نویسنده تصریح کرد: تعداد زیادی از کتاب‌هایی که راجع به حضرت زهرا(س) نوشته شده را بررسی کرده‌ام؛ از این رو در کتاب خودم به مطالبی پرداخته شده که یا کمتر مورد توجه قرار گرفته و یا اصلاً به آنها پرداخته نشده است و در این کتاب، آنها را آورده‌ام.

همچنین در یک دوره‌ای در نمایشگاه کتاب تهران غرفه‌ای درباره کتاب‌های حضرت زهرا(س) بود که تقریباً همه کتاب‌ها را بررسی کردم و به موضوعاتی که کمتر پرداخته شده، دست یافتم.

رمزی‌اوحدی در پاسخ به این سؤال که کتاب‌هایی که به این موضوعات نپرداخته، به دلیل کمبود منابع دینی بوده با نویسندگان غفلت کرده‌اند، بیان کرد: در این زمینه کمبود منابع دینی نداشتیم، بلکه غفلت شده است، چون افرادی که کتاب‌ها را نوشته‌اند کلیاتی را جمع‌آوری کرده‌اند، به عنوان مثال در مورد فاطمه زهرا(س) در قرآن کریم کمتر پرداخته شده است و این بستگی به نویسنده‌ها داشته است نه کمبود منابع دینی. 

وی افزود: این کتاب، شامل 1001 نکته از زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) است که بحث زندگی حضرت فاطمه(س) از قبل از خلقت هستی و دنیا آغاز شده است، به این دلیل که تعدادی از روایاتی را داریم که کم هم نیستند و به قبل از خلقت دنیا و هستی پرداخته‌اند که نشان می‌دهد حضرت فاطمه(س) قبل از حضرت آدم خلق شده است؛ از این رو جایگاه آن حضرت و روایاتی که در این زمینه وجود دارد در فصل نخست بیان شده است.

وی افزود: در روایتی وجود دارد که زمانی که حضرت آدم در بهشت حرکت می‌کرده، حضرت زهرا(س) او را دیده است. بنابراین از این موضوع به زندگی حضرت زهرا(س) پرداخته‌ایم، برخلاف کتاب‌هایی که از تولد ظاهری حضرت فاطمه(س) شروع می‌کنند.

رمزی‌اوحدی ادامه داد: فصل دوم این کتاب نیز درباره حضرت زهراست، اما باز به تولد ایشان نرسیده‌ایم و در این فصل جایگاه وی را در میان انبیای گذشته معرفی کردیم و اینکه آیا از میان انبیا کسی وی را می‌شناخته است، در این فصل بحث شده است، همچنین در این زمینه روایاتی وجود دارد که در یکی از روایات این گونه است که حضرت امام صادق می‌فرماید؛ حضرت زهرا در قرون گذشته شناخته شده بوده و انبیا وی را می‌شناختند.

وی یادآور شد: یکی از فصل‌ها، پرسش و پاسخ‌هایی از حضرت زهرا(س) است که یکسری سؤالات از وی انجام شده است و بانوانی که به وی مراجعه کرده‌اند و حضرت زهرا(س) به آنها پاسخ گفته است، همه این موارد در یک فصل آمده است و برخی از آنها اخلاقی، علمی، شرحی و برخی قرآنی هستند.

از سوی دیگر اشعار حضرت زهرا(س) در یک فصل مستقل آمده است.گفتنی است، کتاب «فاطمه(س)، نگین عرش» نوشته محمدرضا رمزی‌اوحدی است و انتشارات سعید نوین آن را در سال جاری منتشر خواهد کرد.«روح عرفانی روح‌الله»، «هزار و یک داستان از زندگانی امام علی(ع)»، «گلشن شیدایی»، «زبور نور» و «نشانه‌هایی از امام زمان(عج)» از کتاب‌هایی که محمدرضا رمزی‌اوحدی آنها را به نگارش درآورده است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما