تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۰
۰
کد مطلب : ۲۰۹۵۶

همایش «باران غدیر» در پی معرفی آثار شاخص ادبیات میان‌دینی است

همایش «باران غدیر» در پی معرفی آثار شاخص ادبیات میان‌دینی است
نشست رسانه‌ای پنجمین همایش بین‌المللی باران غدیر، دوشنبه، ۷ مهرماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری، دبیر علمی این جشنواره و هادی مولوی‌دوست، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل و دبیر اجرایی همایش در حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام زائری در این نشست با اشاره به جریان تکفیری که سعی در ایجاد تصویر منفی در اذهان مردم جهان درباره امام علی(ع) دارد، عنوان کرد: این رویکرد به ویژه در کشورهایی که مردم مسلمان و اقلیت با هم زندگی می‌کنند همچون مصر، عراق و سوریه بیشتر دیده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در ایران هم می‌بینیم که افراد یهودی و کلیمی و متعلق به مذاهب دیگر برای سیدالشهدا(ع) و ابالفضل(ع) نیز قصاید ارزشمند می‌سرایند. این رویکرد در خارج کشور بسیار بیشتر است.

حجت‌الاسلام زائری ادامه داد: این همایش سعی کرد فرصتی را فراهم کند که ادبیات میان‌دینی و آثار شاخص این حوزه معرفی شود. دستاوردهای خوبی هم داشت و سبب شد تا همایش‌های دیگری برگزار شود. بسیاری از مهمانان در برنامه‌های دیگر هم مشارکت کردند و تشویق شدند که آثار متعددی را در این حوزه تولید کنند. تاکنون حدود ۴، ۵ جلد کتاب دست کم منتشر شده است.

ورود حوزه‌های جدید به این همایش
وی گفت: بسیاری از مهمانان بعد از عزیمت آثار متعددی را تولید کردند. حوزه همایش گسترده شد؛ یعنی ما در ابتدا با شعرا آغاز کردیم، هر چه پیش رفتیم در حوزه‌هایی مثل هنرهای تجسمی و آئینی و بحث موسیقی ورود پیدا کردیم.
حجت‌الاسلام زائری با اشاره به اینکه در این دوره از جشنواره گروهی از مسیحیان لبنان حضور دارند، افزود: این موضوع به مرور گسترش یافت و در موضوعات مختلف توسعه پیدا کرد. همچنین تعداد کشورهایی که شرکت می‌کردند بیشتر شد. ابتدا فقط لبنان بود. ادیان و مذاهبی که در این همایش شرکت می‌کردند در ابتدا فقط مسیحیان بودند، که به مرور آئین‌ها و مذاهب دیگر افزوده شدند.

استفاده از ظرفیت‌های موضوعات دینی و مذهبی
وی اظهار کرد: زمینه‌های بسیار بیشتری برای تعامل و ارتباط ایجاد شده است. در شرایط کنونی جهان که زمینه آشوب و فتنه‌انگیزی در منطقه بیشتر از گذشته است، یکی از عواملی که می‌تواند به صورت تئوری و ادبی و عملی حتی در میدان عمل زمینه آشنایی و ایجاد روابط را فراهم کند، این است که از ظرفیت ارزشمند موضوعات دینی و مذهبی و باورهای اساسی مشترک و موضوعاتی مثل عدالت امام علی(ع) و قیام سیدالشهدا(ع) در برابر ظلم میان ادیان و مذاهب استفاده کنیم به ویژه در زمینه هنر و ادبیات به این موضوع پرداخته شود و باید فرصت‌ها را قدر بدانیم.
حجت‌الاسلام زائری همچنین عنوان کرد: سال گذشته چهار کتاب با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه منتشر شد و امسال در نظر داریم سه کتاب را منتشر کنیم. یکی از کتاب‌ها «معرفی جورج جرداق» است، همچنین پیامی از وی می‌گیریم که یا در کتاب یا در همایش منتشر می‌شود.

کتاب‌هایی که ارائه می‌شوند
وی گفت: کتاب دیگر «حماسه حسین» از جورج شکور است که خود وی نیز در همایش حضور دارد. وی از شعرای معاصر و برجسته لبنان است که در جبهه مقاومت اسلامی و طرفدار جمهوری اسلامی ایران است و درباره رهبر معظم انقلاب نیز شعری سروده است. کتاب سوم، «عهد جدید» است که به ادبیات میان‌دینی و آثار ادبی ویژه درباره پیامبر(ص) و امام علی(ع) می‌پردازد.
حجت‌الاسلام زائری اظهار کرد: انتشار کتاب‌های جدید مطالعه ادبیات این حوزه را فراهم می‌کند و کمک می‌کند که مطالعات جدی‌تری صورت بگیرد. یکی از آثاری که این همایش داشته است، پایان‌نامه‌های دانشگاهی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های ادبیات فارسی، عرب و تطبیقی و حتی ادیان است که در این موضوع تالیف شده است.

زمان افتتاحیه همایش
هادی مولوی‌دوست نیز در ادامه این مراسم عنوان کرد: در این همایش پذیرای مهمانانی از لبنان، تاجیکستان، هندوستان، ترکیه و پاکستان هستیم. این همایش از یکشنبه هفته آینده با مراسم افتتاحیه در روز ۱۷ مهر و ساعت ۱۵:۳۰ آغاز می‌شود. دعوت از یک مقام کشوری، شعرخوانی و سخنرانی یک گروه مدعو و اجرای موسیقی از جمله این برنامه‌هاست.
دبیر اجرایی این همایش افزود: علاوه بر برنامه‌ای که در تهران برگزار می‌شود، سه برنامه دیگر را در سطح کشور با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه در ادارات کل حوزه هنری در استان‌های قم، فارس و خراسان رضوی برگزار خواهیم کرد. تعدادی از مهمانان به استان فارس و برخی به مشهد عزیمت می‌کنند و در برنامه‌ها شرکت می‌کنند.

مهمانان باران غدیر
وی درباره مهمانان اظهار کرد: از لبنان یک گروه موسیقی داریم که در برنامه شرکت می‌کنند. مناجات‌های منظوم امام علی(ع) بازخوانی و اجرا می‌شود. جورج صلیبا، اسقف مشهور لبنانی از جبل عامل مهمان دیگر این همایش است. همچنین جورج شکور، پرفسور ندا ابومراد، هیاف یاسین، رهیف الهاج و لواء شکور از جمله مهمانان خارجی این همایش از کشور لبنان هستند.
مولوی‌دوست ادامه داد: دارا نجاتوف و رحمت نذری، مهمانان کشور تاجیکستان در این همایش هستند. همچنین احسان اکبر، سیداعجاز رحمانی و افتخار عارف از پاکستان و متین صدیقی دیوبندی از هندوستان در این مراسم حضور می‌یابند. مشتهیر کاراکایا از ترکیه از دیگر مهمانان است. سیدمحمد شعاع فاخر، پژوهشگر و متفکر شیعی از اهواز نیز مهمان ویژه داخل کشور محسوب می‌شود.
وی گفت: برنامه‌های مختلفی برای توسعه این برنامه در دست انجام است. جمع‌آوری آثار و اعلام فراخوان از این جمله است. درصدد هستیم که این برنامه‌ را در دانشگاه‌ها نیز توسعه ببخشیم. دانشگاه فرهنگیان و جامعةالمصطفی العالمیة دو دانشگاه مورد نظر برای این منظور هستند. از این رو درصدد هستیم دانشجویان خارجی به عنوان مدعو ویژه در این برنامه حضور یابند.

برنامه‌های جانبی
مولوی‌دوست از برپایی کارگاه با حضور استاد نقاشیان در زمینه نقاشی ـ خط و چاپ پنج کتاب که نهایی شده است، خبر داد و افزود: سازمان حج و زیارت و اوقاف چاپ آنها را پیگیری می‌کنند. همچنین راه‌اندازی کامل سایت باران غدیر که به صورت مستقل فعالیت کند از دیگر اقدامات این حوزه به شمار می‌آید.
وی همچنین گفت: در مشهد و شیراز دیدارهایی با نمایندگان ولی فقیه، امامان جمعه این شهرها تدارک دیدیم. همچنین حضور در برنامه سیمای استان و دو برنامه همایشی دیدار با نخبگان علمی فرهنگی دانشگاه‌ها تدارک دیده شده است. در قم نیز دیدار با مراجع در دستور کار قرار می‌گیرد. اسامی نهایی مراجع مشخص شود، در این باره اطلاع‌رسانی می‌شود.
مولوی‌دوست در پایان اظهار کرد: درصدد هستیم تا اقداماتی برای دبیرخانه دائمی همایش باران غدیر انجام دهیم. از سویی پیش از برگزاری همایش با اعلام فراخوان به جمع‌آوری آثار پرداختیم. همچنین از عراق و اقلیم کردستان برای حضور در این برنامه دعوت شده است، اما به دلیل وجود شرایط ناامن حاکم در منطقه، حضور آنها مهیا نشده است و در حوزه کشورهای اروپایی نیز تلاش داریم تا ارتباطات عمیق‌تری ایجاد شود.

این همایش ۱۵ ـ ۱۹ مهرماه در محل تالار اندیشه حوزه هنری و سه شهر قم، شیراز و مشهد برگزار می‌شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما