تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۱۱۵۲

صدور کارت شناسایی برای مداحان/ برخی مداحان به دنبال درآمد زایی از ماه محرم هستند

صدور کارت شناسایی برای مداحان/ برخی مداحان به دنبال درآمد زایی از ماه محرم هستند
مهدی خادم آذریان مسئول کانون مداحان استان آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش مداحان در جامعه، اظهار کرد: اهمیت مداح و مداحی از نظر اجتماعی و شرعی بسیار مهم است چرا که در دین و مذهب ما جایگاه شعرا و مداحان اهل بیت(ع) بسیار والامقام بوده و بعد عقیدتی دارد و از حساسیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: مداح و شاعر با یک شعر و سروده می تواند یک فرد را به راه راست هدایت کند و حتی می تواند فرد را از مسیر اصلی منحرف کرده و باعث زاویه پیدا کردن ایمان فرد شود.

وی افزود: هدف از برگزاری جلسات کانون تبادل افکار و شناسایی نقاط قوت و بهره وری از آن می باشد و در کنار آن سعی داریم نقاط ضعف را به حداقل برسانیم و این کار با ارائه نظرات مداحان در فضای صمیمی محقق خواهد شد.

خادم آذریان دلیل وجود مشکلات در حوزه مداحی را عدم برگزاری جلسات کانون دانست و گفت: این اولین جلسه کانون مداحان است و احساس من بر این است که این گونه نشست ها باید از خیلی وقت پیش انجام می پذیرفت تا شاهد معضلات مختلف در این زمینه نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز نظام و متولیان امور فرهنگی به اهمیت بالای مداحی پی برده اند و اقداماتی برای ساماندهی این حوزه انجام یافته است که از مجموع آنها می توان به تشکیل تشکل هایی همچون "شورای هیئت های مذهبی"،"کانون مداحان و شعرای آئینی"،"بنیاد فرهنگی، آموزشی دعبل خزاعی"،"سازمان بسیج مداحان و تشکل های مختلف غیرانتفاعی و خصوصی اشاره کرد.

وی افزود: در کنار تشکل های نامبرده ستاد ساماندهی شئونات مذهبی نیز وجود دارد که جنبه‌ی ملی و کشوری داشته و از رده بالایی برخوردار است و در تمامی استان ها شعبه دارد و نمایندگان تام الاختیار ارگان ها و نهاد های دولتی مختلف اعضاء این ستاد را تشکیل می دهند و ۹۰ درصد مصوبات آن در مورد هیئت های حسینی و مداحان اهل بیت(ع) می باشد.

مسئول کانون مداحان استان با اشاره به مسئولیت سنگین مداحان، بیان داشت: تاثیر مداحان نسبت به مخاطبین بسیار بالا بوده و مداحی که میکروفون به دست می گیرد باید نسبت به حرف هایی که می زند آگاه باشد و در نقل احادیث و روایات دقت بیشتری داشته باشد چراکه هرگونه اشتباه در این زمینه غیرقابل توجیه است.

وی ادامه داد: خانواده ها به هیئت ها و فضای حاکم بر آن اعتماد کامل دارند و فرزندانشان را به مسئول هیئت های حسینی می سپارند بنابراین لازم است که سخنان مداحان در راستای مسیر اهل بیت باشد.

وی از مداحان خواست عزاداران حسینی را تا پایان شب نگاه ندارند و طوری برنامه ریزی کنند که جوان با ناملایمات و مشکلات مواجه نشوند و عزادران به موقع به مقصد خود برسند.

این عضو سازمان بسیج مداحان کشور در پاسخ به سوال خبرنگار آناج درباره‌ی برنامه های کانون مداحان برای ماه محرم نیز گفت: ما هر سال در آستانه‌ ماه محرم دو برنامه مهم داریم که یکی از آن ها برگزاری کنگره شعر عاشورا می باشد که در این مراسم مقالات و شعرهای با محوریت عاشورا جمع آوری می شود و توسط کارشناسان آثار برگزیده انتخاب و از شاعران نمونه تجیلی می شود و شعرهای منتخب نیز در قالب کتابچه ای به چاپ می رسد و در بین مداحین اهل بیت(ع) توزیع می شود.

وی ادامه داد: طبق روال هر سال یک همایش مداحی و شعرای اهل بیت(ع) برگزار می شود که در آن خطوط فکری برنامه ها و ضوابط به آنان ارائه می شود ولی با این حال این همایش دارای نواقصی است که از آنها می توان به عدم عمومی بودن مراسم اشاره کرد چراکه متاسفانه افراد خاصی به اینگونه همایش ها دعوت می شوند و به دیگر مداحان که تعداد آن نیز زیاد است توجه کمتری می شود و سعی ما در این است که حوزه آن را افزایش دهیم.

وی افزود: در شورای هیئت های مذهبی حدود ۲ هزار و پانصد هیئت دارای شناسنامه هستند که اطلاعات دقیق آن ها را در اختیار داریم و به همان اندازه نیز هیئت هایی وجود دارند که بنابه دلایلی خاص برای آنان پرونده تشکیل نشده است و اگر ما همان هیئت دارای مجوز را در نظر بگیریم به این نتیجه میرسیم که ۲۵۰۰ نفر مداح داریم که برخی از آنان به صورت سنتی مداحی می کنند و از علم کافی برخوردار نیستند.

خادم آذریان با بیان اینکه متاسفانه طرح درسی جامع برای تدریس مداحی وجود ندارد، عنوان کرد: در کانون ۸ دوره کلاس آموزشی برای مداحان برگزار گردید که به طور میانگین ۱۲۰ نفر حضور داشتند ولی به دلیل عدم وجود کتب تدریس مداحی، آموزش ها از طریق تجربه به مداحان داده شد.

وی ادامه داد: در آینده ای نزدیک دانشکده مداحی در تهران افتتاح خواهد شد که مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مجلس شورای اسلامی نیز قوانین آن را به تصویب رسانده و برای تدریس در آن دانشگاه برخی کتب مداحی در حال تدوین است که می تواند به تعریف کلی از مداح کمک کند و بسیاری از مشکلات را در این زمینه حل نماید.

وی یادآور شد: دشمن علیه برنامه های مذهبی شیعیان برنامه های زیادی دارد و حرکت های بی حساب ما توام می شود با آن و نتیجه‌ی آن این است که در روز روشن سر شیعیان را در عراق و سوریه از تن جدا می کنند.

عضو ستاد ساماندهی شئونات مذهبی استان با اشاره به وجود برخی مداحان ناآگاه از مسایل مذهب و فرهنگی، اظهار کرد: برخی مداحان ابیات، اشعار و روایات را اشتباه قرائت می کردند و انحرافات شدید عقیدتی در آنان وجود داشت و برخی حرکات نادرست آز آنان سر می زد در همین جهت برای رفع این مشکل طی فراخوانی برای ساماندهی اوضاع از مداحین دعوت شد و برای کسانی که در گزینش قبول شدند پرونده تشکیل گردید و برای کسانی که در گزینش رد شدند آموزش های لازم داده شد.

وی افزود: در آینده ای نزدیک کارت های مخصوص شناسایی تاریخ دار برای مداحان ارائه خواهیم داد و یک منشور در ۲۴ بند تهیه شده است که مداحان متعهد به رعایت آن می باشند و در صورت عدم رعایت آن در دوره‌ی بعدی کارت های آنان تمدید نخواهد شد.

وی ادامه داد: از این پس هیئت ها و مساجد از عرشه خوان و مداحانی استفاده خواهند کرد که دارای کارت مخصوص مداحی می باشند و این منشور نیز در تمامی مساجد نصب خواهد شد.

مهدی خادم آذریان با بیان اینکه برخی هیئت های حسینی هزینه های کلانی را برای اجاره حسینیه متحمل می شوند، گفت: هیئت های حسینی می توانند از مساجد به شرط حفظ ضوابط این مکان مقدس استفاده کنند و دلیل اصلی هزینه مبالغ کلان از بیت المال برای اجاره حسینیه و یا خرید آن این است که مساجد به دلیل مراعات حال همسایگان ساعت ۱۱ شب بسته می شوند ولی هیئت های حسینی، تازه ساعت ۱۱ شب شروع به عزاداری می کنند و همین امر موجب بروز اختلاف می شود و بعضا شاهد حرکات ناشایست و تقابلی بیجا و نادرست در این زمینه می باشیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آناج مبنی بر ساعت پایان مراسمات مذهب در ایم محرم و مبلغ دریافتی مداحان نیز، بیان داشت: در ساعت پایان مراسمات مذهبی عمده مشکل ما با دسته جات شاه حسینی می باشد و متاسفانه درجلساتی که در این خصوص قبلا برگزار کردیم نتیجه ای حاصل نشد ولی پیشنهاد ما این است که مراسمات تا ساعت ۱۲ شب تمام شود و معمولا این امر انجام می پذیرد ولی در سه شب آخر شاهد به طول انجامیدن مراسمات هستیم.

وی افزود: تنها ۶ درصد از مداحین برای درآمد زایی در ماه محرم برنامه ریزی می کنند که ۴ درصد از آن ها عرشه خوان می باشند و متاسفانه ما سقفی را برای مبلغ دریافتی عرشه خوانان نتوانسته ایم مشخص کنیم و دلیل آن این است که برخی هیئت ها به اختیار خود مبالغ کلانی را پرداخت می کنند.

خادم آذریان با بیان اینکه برخی مداحان با اهل بیت معامله نکرده اند، خاطرنشان کرد: بیشتر مداحان مبلغی را دریافت نمی کنند ولی مداحانی را داریم که به دنبال درآمد زایی هستند و برخی ناهنجاری ها نیز گاها مشاهده می شود که از نمونه های آن می توان به تشکیل برخی دفاتر خرید و فروش مداح برای مراسمات مذهبی و مجالس ترحیم در شهر تهران اشاره کرد.
مرجع : آناج
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما