تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۵
۰
کد مطلب : ۲۱۲۱۶

امور فرهنگی به هیئت‌های مذهبی واگذار شود

امور فرهنگی به هیئت‌های مذهبی واگذار شود
حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در دوره آموزشی معاونان فرهنگی ادارات تبلیغات اسلامی استان‌های کشور، جایگزین‌ شدن شور و هیجان به جای شکل سنتی عزاداری را یکی از آسیب‌های عزاداری ذکر کرد و گفت: این آسیب که از دهه ۷۰ به بعد بیشتر شده، بهره‌مندی فرهنگی از هیئت‌های مذهبی را کمرنگ می‌کند.

وی تصریح کرد: احساس می‌شود از وقت و عمر مردم و جوانانی که در این مجالس شرکت می‌کنند استفاده عمیق نمی‌شود. در این شیوه عزاداری ممکن است رضایت مقطعی نسل جوان جلب شود ولی قطعا رضایت‌مندی خداوند و اهل بیت(ع) و بزرگان دین محقق نمی‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه آنچه در محافل صرفا هیجانی بیان می‌شود منطبق با ادبیات آئینی نیست، تصریح کرد: به دلیل همین هیجانات، گاهی خواسته یا ناخواسته واژه‌های کفرآلود به زبان آورده می‌شود.

حجت‌الاسلام اسکندری، ایجاد شک و تردید در ذهن‌های مخاطبان و عدم رعایت حرمت اهل بیت(ع) را از آسیب‌های دیگر محافل صرفا هیجانی ذکر کرد.

وی در بررسی راهکار عمق‌بخشی به محافل عزاداری، گفت: با برگزاری دوره‌های مستمر آموزشی و کلاس‌های اخلاقی برای مسئولان هیئت‌های مذهبی می‌توان آنها را اقناع کرد که از آسیب‌های عزاداری دوری کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم به کارگیری مشوق‌های لازم برای مسئولان هیئت‌های مذهبی را در رفع آسیب‌های عزاداری مهم دانست و تأکید کرد: هیئت‌هایی که در مسیر اصولی حرکت می‌کنند را باید شناسایی و تشویق کرد.

حجت‌الاسلام اسکندری احیای سنت حسنه عقد اخوت در هیئت‌های مذهبی و واگذاری فعالیت‌های فرهنگی به هیئت‌های مذهبی را مورد اشاره قرار داد و افزود: هیئت‌های مذهبی بهترین گروه‌هایی هستند که می‌توانند برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی را اجرا کنند.

وی سوق‌دادن برنامه‌های فرهنگی و دینی به سمت مردمی‌شدن را سیاست مورد توجه دست‌اندرکاران فعالیت‌های فرهنگی حوزه دین دانست که زمینه ساماندهی و راه‌اندازی مجمع خیرین فرهنگی را فراهم می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم اضافه کرد: واگذاری امور فرهنگی به هیئت‌های مذهبی علاوه بر اینکه ارتباط بین سازمان تبلیغات اسلامی و هیئت‌های مذهبی را تقویت می‌کند، باعث فعال شدن این تشکل‌های دینی می‌شود.

به گفته وی، هیئت‌های مذهبی باید به عنوان بستر فعالیت‌های فرهنگی مورد توجه قرار گیرند و نباید از این ظرفیت‌ها غفلت شود.

حجت‌الاسلام اسکندری تأکید کرد: دولت اگر بخواهد به هیئت‌های مذهبی کمک کند، به برنامه‌های فرهنگی و آموزشی این تشکل‌های مذهبی کمک کند نه اینکه پول به حساب هیئت‌های مذهبی واریز شود و هیچ گونه نظارتی هم در هزینه کرد آن نباشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: این مجالس باید مردمی اداره شوند ولی پشتیبانی دولت از برنامه‌های فرهنگی از مطالبات ماست و در این زمینه طرح‌های مختلفی تدوین شده است. ما نمی‌گوئیم دولت از هیئت‌های مذهبی حمایت نکند بلکه نسبت به شکل کمک به هیئت‌ها در دولت قبل اعتراض داشتیم. معتقدیم این شکل کمک به هیئت‌های مذهبی، نقش مردم را در برپایی محافل حسینی کمرنگ می‌کند.

حجت‌الاسلام اسکندری اظهار کرد: اگر پیوند نذر و ارتباطات قلبی و روحی و معنوی مردم با هیئت‌های مذهبی گسسته شود این میراث بیش از هزار ساله امت و بزرگان ما به وسیله ندانم کاری برخی سلیقه‌ها از بین می‌رود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در پایان، از سوگواری و عزاداری برای امام حسین(ع) به عنوان میراث فاخر و گرانبها یاد کرد و گفت: از آدم ابوالبشر تا امروز و تا آخر عالم و فرشتگان و موجودات عالم بر مصیبت امام حسین(ع) گریسته‌اند و می‌گریند، بنابراین نمی‌شود این محافل و سوگواری‌ها را با هیچ چیزی معامله کرد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما