تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۵
۰
کد مطلب : ۲۱۳۹۸

فعالیت حسینیه‌های مجازی برای ترویج نهضت عاشورا

فعالیت حسینیه‌های مجازی برای ترویج نهضت عاشورا
حجت‌الاسلام والمسلمین وحید بابادائی،‌ معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه استان تهران، با اشاره به چگونگی ایجاد حال و هوای محرم در فضای مجازی اظهار کرد: مفهوم عاشورا، مسئله‌ای استثنایی است و هیچ واقعه و حادثه‌ای در دنیا و تاریخ نمی‌توانیم بیابیم که ویژگی‌های عاشورا را داشته باشد و حتی در کشورهای غیرمسلمان هم شاهد هستیم که به امام حسین(ع) گرایش دارند و زمانی که با محرم و واقعه کربلا آشنا می‌شوند، در مراسم عزاداری مشارکت می‌کنند، این امر نشان می‌دهد که محرم و واقعه کربلا آنقدر از ویژگی‌های بارزی برخوردار است که همه را مجذوب خود کرده است و قطعا از فرصت‌های فضای مجازی می‌توان در تبیین نهضت عاشورا استفاده کرد.

عزاداران دنیای حقیقی می‌توانند در فضای مجازی حضور پرشور داشته باشند
وی افزود: بسیاری از کاربران اینترنتی در دنیای واقعی در هیئات مذهبی شرکت می‌کنند و همین افراد اگر فرصتی در فضای مجازی ایجاد شوند، قطعا تمایل به حضور فعالانه دارند.
معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه استان تهران تصریح کرد: همانطور که ما در دنیای حقیقی به عنوان حسینیه و تکایا، محلی را برای عزاداری قرار می‌دهیم، می‌توانیم از فضای مجازی بهره‌مند شویم و حسینیه و تکایای مجازی داشته باشیم تا همان عزاداران فضای حقیقی در همین فضای نوین هم حضور فعال داشته باشند و خودشان فضا را اداره کنند.

عزاداری آنلاین در رواق‌های مجازی
وی بیان کرد: آستان مقدس امام رضا(ع)، اقدام بدیعی را انجام داده است که می‌توان به رواق‌های مجازی اشاره کرد. کاربران می‌توانند به صورت مجازی وارد این رواق‌ها شوند و به عزاداری این ایام بپردازند.
حجت‌الاسلام بابادائی اظهار کرد: کاربران در فضای مجازی می‌توانند در تالارهای گفت‌وگو، وبلاگ‌ها و سایت‌ها مطالب غنی عاشورا را به ثبت برسانند. قطعا حوادث عاشورا آنقدرغنی است که در فضای مجازی می‌تواند بر روی سایت‌ها و وبلاگ‌ها قرار بگیرند تا دیگر کاربران از آن بهره‌مند شوند.
وی افزود: البته مطالب باید مناسب، هنرمندانه و حاوی متن‌های جذاب باشد به این معنی در عین حال که کوتاه بوده اما مفید و تأثیرگذار باشد. این مطالب باید به لحاظ گرافیکی، جلوه‌هایی برای کاربران داشته باشد تا بتوانند آنها را در نگاه اول جذب کنند و البته ارائه این مطالب می‌تواند در قالب عکس و فیلم هم باشد.

مطالب مجازی باید پاسخگوی شبهات باشند
معاون تبلیغ و آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه استان تهران تصریح کرد: مطالب و فایل‌های ارائه شده در فضای مجازی ویژه ایام محرم باید پاسخگوی شبهات و مسائلی باشند که جوانان پس از مشاهده آن بتوانند به تحلیل آن بپردازند.
وی یادآور شد: حوزه‌های علمیه و طلاب جوان در بخش فضای مجازی ورود کرده‌اند و سعی می‌کنند به نوعی پاسخگوی چنین مسائلی باشد.
حجت‌الاسلام بابادائی اظهار کرد: اگر بخواهیم مقایسه‌ای نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم وضعیت‌مان در ارائه محتوا ویژه محرم در فضای مجازی بهتر شده است و برنامه‌های مناسبی از سوی نهادها و ارگان‌ها برروی فضای مجازی قرار داده می‌شود. البته راضی‌کننده نیست و هنوز نتوانسته‌ایم از واقعه عاشورا در فضای مجازی بهره‌مند شویم.
وی بیان کرد: ما به راحتی از فضای مجازی می‌توانیم به عنوان یک فرصت استفاده کنیم تا شیعیان، مردم جهان و کاربران دیگر ادیان مشتاق شوند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما