تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۰۹:۱۴
۰
کد مطلب : ۲۱۴
مسئول مركز غيردولتی دفاع از آزادی اعتقادات دينی جمهوری آذربايجان:

مقابله با وهابيت، نيازمند تبليغ صحيح دين اسلام است

مقابله با وهابيت، نيازمند تبليغ صحيح دين اسلام است
به گزارش خیمه، «القار ابراهيم ‌اوغلو» مسئول مركز غيردولتی دفاع از آزادی اعتقادات دينی جمهوری آذربايجان، در گفت‌و‌گو با رسانه‌های ارتباط جمعی، نگرانی خود را از ترويج افراطی دين و گسترش فعاليت پيروان وهابی اعلام كرد.

اين در حالی است كه بسياری از متدينين باكو معتقدند، اين موضوع يكی از نگرانی‌های جامعه جمهوری آذربايجان است كه بايد مورد توجه جدی قرار گيرد.

«القار ابراهيم‌ اوغلو»، تبليغ مبانی دين اسلام در اين كشور را برای جلوگيری از افراط‌گرايی دينی و گسترش وهابيت مهم و لازم خواند و يادآور شد، در بيشتر موارد، افراط‌گرايی در كشورهايی كه از دموكراسی بهره نمی‌برند، گسترش می‌يابد.

مسئول مركز اعتقادات دينی و آزادی وجدان جمهوری‌آذربايجان تأكيد كرد: به منظور مقابله با افراط‌گرايی دينی از جمله وهابيت ابتدا بايد ممنوعيت‌های غيررسمی در خصوص پخش برنامه‌های دينی در جمهوری آذربايجان لغو شود.

ابراهيم اوغلو گفت: همچنين برخورد حكومت نسبت به مراكز دينی در اين كشور هم بايد تغيير اساسی يابد.

وی اضافه كرد: در صورت تبليغ درست دين اسلام وهابيت جايگاهی در
جمهوری آذربايجان ندارد و با انجام اقدامات صحيح و اصولی در قالب ترويج اسلام ناب محمدی، از فعاليت اين فرقه افراطی جلوگيری خواهد شد.

القار ابراهيم اوغلو مسئول مركز غيردولتی دفاع از آزادی اعتقادات دينی جمهوری‌ آذربايجان نيز پيش‌تر با صدور بيانيه‌ای، نسبت به پيامد خطرناك گسترش وهابيت در جمهوری آذربايجان هشدار داده بود.

به گفته وی، تنها راه مقابله با وهابيت كه طی مدت طولانی، فتنه‌گری و تحمل‌ناپذيری در مسايل مختلف دينی مسلمانان ايجاد و ظرف ‪ ۲۰۰‬سال گذشته مرتكب خونريزی‌های زياد و ديگر اقدامات غيرانسانی شده، افشای ماهيت خرابكارانه اين فرقه از طريق معارف اسلامی ضروری است.

ابراهيم اوغلو با تأكيد بر ضرورت بررسی دلايل گسترش وهابيت در جمهوری آذربايجان افزود: وضعيت نابسامان در نهادهای دولتی كه مسئوليت تبليغ معارف اسلامی در جامعه را عهده دارند، از جمله دلايل آن است.

وی اضافه كرد: فقدان امكانات واقعی برای برقراری جامعه مدنی و نيز عدم توسعه هماهنگ معنوی جامعه جمهوری آذربايجان، شرايط را برای تقويت جهل و فعاليت عناصری مانند وهابيت فراهم می‌كند.

وی همچنين بر لزوم پخش برنامه‌های
دينی از شبكه‌های تلويزيونی جمهوری آذربايجان و تدريس دين اسلام در مدارس متوسطه تأكيد كرد.

«حاجی آلمان» از ديگر متدينين باكو هم تبليغ مبانی اصيل دين اسلام را برای جلوگيری از گسترش وهابيگری و فعاليت ديگر مذاهب غير رسمی و غيرسنتی در جمهوری آذربايجان را مهم خواند.

وی افراط گرايی دينی را تهديدی جدی برای امنيت جمهوری آذربايجان خواند و با تقدير از اقدامات دولت باكو در زمينه خنثی‌سازی اين گروه‌ها از جمله وهابيون، بر ادامه مقابله با اين پديده‌های افراطی ضددينی تأكيد كرد.

آلمان نيز جلوگيری از پخش برنامه‌های دينی از شبكه‌های تلويزيونی جمهوری آذربايجان را اقدامی نادرست و اشتباه خواند.

«واصم محمدعلی‌اف» اسلام‌شناس و مسئول دانشكده الهيات دانشگاه دولتی باكو كه‌ اظهاراتش در روزنامه «روسی‌زبان» زركالو منعكس شده، تبليغ نادرست دين اسلام در جمهوری آذربايجان را علت اصلی گسترش فعاليت وهابی‌ها و مذاهب غيرسنتی در اين كشور خواند.

وی گفت: اين قبيل اقدام‌ها و تصميم‌ها زمينه را برای گسترش وهابيگری در جمهوری آذربايجان فراهم می‌كند.

وی بار ديگر تأكيد
كرد: تنها راه خروج جامعه جمهوری‌ آذربايجان از وضعيت پيچيده افراط‌گری دينی، تبليغ صحيح دين اسلام در اين كشور است.

«الله‌شكور پاشازاده» رئيس اداره روحانيت مسلمانان قفقاز نيز پيش‌تر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری غير‌دولتی آذری‌پرس (آپا) با انتقاد از شرايط فراهم شده برای گسترش فرقه وهابيت در جمهوری آذربايجان گفت: اين شرايط تاكنون برای پيروان هيچ فرقه و مذهب ديگری در اين كشور به‌وجود نيامده است.

وی با اشاره به اين كه در جمهوری آذربايجان دين از دولت جداست، گفت: ما نگرانی خود درباره فعاليت فرقه وهابيت در اين كشور را اعلام و دولت بايد با توجه به اين مسأله برای جلوگيری از آن اقدام كند.

برخی صاحب‌نظران يكی از دلايل اصلی گسترش وهابيت در جمهوری آذربايجان را به عوامل غربی و به ويژه انگليس، آمريكا و صهيونيسم بين‌المللی مرتبط می‌دانند.

به عقيده آنان اين محافل از احتمال گسترش تشيع در جمهوری آذربايجان به عنوان همسايه ايران نگران و آن را تهديدی برای منافع آينده خود در اين منطقه می‌دانند، لذا برای مقابله با گسترش تشيع در جمهوری آذربايجان به تقويت وهابيت در اين كشور
روی آورده‌اند.

وهابيون به عنوان سومين گروه از ميسيونرهای بيگانه با استفاده از فضای بكر دينی و عقيدتی جمهوری آذربايجان وارد صحنه جمهوری آذربايجان شدند و مبلغان اين فرقه از سال ‪ ۱۹۹۵‬ميلادی به بعد به تبليغ وهابيگری و تخريب ساير مذاهب اسلام به ويژه تشيع پرداختند.

پيروان فرقه وهابيت رفته رفته فعاليت خود را درجمهوری آذربايجان گسترش داده و به صورت سازمان يافته و ريشه‌ای كار تبليغی و شستشوی مغزها در اين كشور رها يافته از كمونيسم را ادامه دادند.

به‌اعتقاد كارشناسان، سست بودن اعتقادات اسلامی جوانان بر اثر حاكميت ‪۷۰‬ ساله كمونيست، آگاه نبودن جامعه آذری و به ويژه توده‌های مردم از سابقه فعاليت ميسيونرهای غربی در كشورهای اسلامی و بی‌تفاوتی حكومت باكو نسبت به اين تحركات، آماده نبودن نهادهای اجتماعی و فرهنگی برای مقابله با فعاليت آنها و نيز اوضاع نابسامان اقتصادی از جمله ‌عوامل مهم نفوذ و گسترش فعاليت وهابی‌ها و مبلغان غربی در جمهوری آذربايجان هستند.

جمهوری آذربايجان دارای هشت ميليون و ‪ ۵۰۰‬هزار نفر جمعيت است كه ‪ ۷۵‬درصد آنها شيعه هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما