تاریخ انتشار
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۲
۱
کد مطلب : ۲۲۰۳۷

جهل‌زدایی؛ از مهم‌ترین وظایف منابر حسینی

ضرورت نظارت بر فعالیت مداحان
جهل‌زدایی؛ از مهم‌ترین وظایف منابر حسینی
حجت‌الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی، واعظ و سخنور کشورمان گفت: پس از پیامبر(ص) مردم به مدت ۵۰ سال در جهل و نادانی به زندگی پرداختند و در این سال‌ها تنها به صورت سطحی با دین آشنا شدند که متأسفانه این جهل و نادانی، فاجعه تلخ عاشورا در محرم‌الحرام سال ۶۱ هجری را در پی داشت.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی، یکی از مهم ترین وظایف منبر حسینی را جهل‌زدایی در بین مسلمانان دانست و افزود: منبر حسینی در تمامی حالات باید جهل ستیز بوده و همواره به معرفی یزید زمان مشغول باشد، در غیر این صورت آرمان‌های امام حسین(ع) نادیده گرفته می‌شود.

وی با اشاره به زیارت اربعین گفت: ما در این زیارت می‌خوانیم که امام حسین(ع) برای اینکه بندگان خدا را از نادانی نجات دهد، خون خود را در راه خدا ریخته است؛ این امر نشان دهنده آن است که سیدالشهدا(ع) کشته جهل و نادانی مردم است.

تیغ یزیدیان با جهل مردم تیزتر می‌شود

این واعظ و سخنور در ادامه با اشاره به اینکه تیغ یزیدیان با جهل مردم تیزتر می‌شود، گفت: یزید و شمر هرکدام تنها یک نفر بودند اما این عوام‌الناس بودند که به بازار یزید رونق می‌دادند و به تاخت و تاز آن‌ها نیز کمک می‌کردند.

وی در ادامه گفت: شهید مطهری نیز بر این مسئله تأکید دارد که اگر برای امام حسین(ع) بسیار گریه کنیم ثوابی ندارد زیرا اشکی که از چشم می‌آید باید بر اثر معرفت، شناخت و دنباله‌روی آرمان‌های آن امام همام باشد.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی با اشاره به اینکه ما قرار نیست که مردم را بر سره زخم‌های تن امام بگریانیم، گفت: منبری که بخواهد مردم را بر سره زخم‌های جسمی امام حسین(ع) بگریاند و از طرفی دیگر به زخم‌های روحی و التیام آن‌ها توجهی نکند، عاشورایی و حسینی نیست.

وی با بیان اینکه هر گریه‌ای ثمربخش نیست، گفت: برخی از گریه‌ها نه تنها باعث التیام درد و ناراحتی اهل بیت(ع) نمی‌شود که می‌تواند موجب رنجیده خاطر شدن آن‌ها نیز شود زیرا در پس برخی از گریه‌ها هیچ هدفی نهفته نیست و از بی ثمرترین گریه‌ها به شمار می‌رود.

واعظان با کلمه وحدت به صورت کامل آشنا شوند

حجت‌الاسلام واعظ موسوی در خصوص نقش واعظان و سخنوران در مجالس عزاداری بر وحدت اسلامی چنین گفت: برخی از واعظان به خاطر تقدس مآبی و کمبود معرفت تصور می‌کنند که وقتی سخن از وحدت به میان می‌آید یعنی اینکه ما از محبت خود به شیعه بکاهیم در صورتی که این چنین نیست پس لازم است در قدم اول واعظان با کلمه وحدت به صورت کامل آشنا شوند.

این واعظ و سخنور در ادامه به تشریح معنای وحدت پرداخت و گفت: معنای وحدت این است که دو قوم مسلمان با یکدیگر نجنگند همانگونه خداوند در قرآن کریم فرموده اند: :اگر با یکدیگر به جنگ و دعوا بپردازند سرانجام به سستی و تزلزل نزدیک میشوند».

وی تفکرات ضد وحدت را تفکرات پوچ و بسته خواند و گفت: افرادی که تصور می‌کنند اگر صحبت از وحدت به میان بیاید یعنی باید مبانی شیعه را نادیده بگیرند در اشتباه محض به سر می‌برند زیرا قرار است که تنها بر سر مشترکاتمان با آن‌ها به توافق برسیم.

حجت‌الاسلام واعظ‌موسوی ادامه داد: امام حسین(ع) در تمامی سخنرانی‌ها و خطبه‌هایی که ایراد فرموده‌اند به بیان تمامی این این پیام‌ها پرداخته‌اند که می‌توان مهم‌ترین آن‌ها را امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد.

مهم‌ترین پیام نهضت عاشورا امر به معروف و نهی از منکر بوده است

وی با بیان اینکه مهم‌ترین پیام نهضت عاشورا امر به معروف و نهی از منکر بوده است، ابراز کرد: پیروی از این پیام برای جامعه و امت اسلامی امری ضروری به شمار می‌رود زیرا امام حسین(ع) در این پیام به مردم فرموده‌اند که جامعه اسلامی در مقابل طلم و ستم نباید سکوت کرده و با تمام قدرت در مقابل آن ایستادگی کنند.

این واعظ و سخنور با بیان اینکه این پیام‌ها تلنگری برای مردم به شمار می‌آید، گفت: متأسفانه برخی متوجه این پیام‌ها نمی‌شوند و همواره به دنبال تضعیف قیام امام حسین(ع) هستند و می‌گویند امام قصد درگیری با حکومت را نداشته و به دنبال روزنه‌ای برای خارج شدن از این جریان بوده است؛ اما تاریخ اسلام نشان داده قیام امام حسین(ع) تا چه اندازه بر مردمان کشورهای دیگر تأثیر گذاشته است.

وی با تأکید بر اینکه حدود ۹۰ درصد از مداحان حال حاضر از سبک‌ها و شعرهای مناسبی استفاده می‌کنند، افزود: متأسفانه دیگر مداحان کسانی هستند که واقعه عاشورا را به صورت سطحی درک کرده و در خصوص باطن هیأت و عاشورا هیچگاه به تحقیق و مطالعه نپرداخته‌اند و فقط به ظاهر هیأت، ایجاد هیجان‌های کاذب و سطحی و تکرار مطالب پوچی که هیچ سازگاری با شریعت ندارند، می‌پردازند.

حجت‌الاسلام واعظ‌موسوی، جهالت را یکی از صفات اینگونه مداحان خواند و گفت: این گونه مداحان به دلیل اینکه خود جهالت دارند مستمعین خود را نیز به صورت جاهلانه تربیت می‌کنند که این امر خطر بزرگی برای جامعه به شمار می‌آید.

وی در پایان با انتقاد از این نوع مداحان گفت: برای حل این موضوع باید یک نظارت شدید به عمل بیاید تا هرکسی به خود اجازه ندهد که به نام دستگاه امام حسین(ع) هرگونه جهالت و نادانی را در این عرصه ارائه کند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما