تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۹
۰
کد مطلب : ۲۲۰۵۷

چرا فیلم «محمد(ص)» از بخش مسابقه فجر کنار رفت؟

چرا فیلم «محمد(ص)» از بخش مسابقه فجر کنار رفت؟
پروژه فیلم سینمایی «محمد(ص)» از ابتدای سال ۹۰ آغاز شد، البته پیش‌تولید آن سه سالی طول کشید، ولی به هر جهت از زمانی که خبر آغاز فیلمبرداری رسانه‌ای شد، تمامی علاقه‌مندان سینما مشتاقانه منتظر بودند فیلم عظیم مجیدی را در مقام کارگردان ببینند. به‌ویژه اینکه این فیلم از عوامل کاملاً حرفه‌ای سینمای جهان بهره برده است که از آن جمله می‌توان به ویتوریو استرارو (فیلمبردار)، آی. آر. رحمان (آهنگساز) و میلژن کرکا کلژاکویچ (طراح صحنه و لباس) اشاره کرد.

این فیلم سینمایی از ابتدای راه فیلمبرداری در سکوت خبری طریق راه کرد و خبرهای ارسالی نیز تنها از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این فیلم در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گرفت. همین مسئله سبب شد کنجکاوی‌ها بابت این کار زیاد باشد، اما آنچه برای این فیلم سینمایی یک موهبت به حساب می‌آمد، بازدید مقام معظم رهبری از پشت صحنه این پروژه بود. اقدامی که برای اولین بار روی می‌داد و رهبر معظم انقلاب از پشت صحنه یک فیلم بازدید می‌کردند.

درباره این فیلم سینمایی هنوز سخن گفتن زود است، چون آنچه خلق شده هنوز دیده نشده، اما آرزو می‌کنیم اتفاقی که برای «رستاخیز» روی داد برای این فیلم روی ندهد، چون دیگر کسی جرئت نزدیک شدن به این موضوع را پیدا نخواهد کرد، اما اگر از این دست آثار حمایت شود، علاوه بر این‌که به مرور کیفیت تولیدات افزایش پیدا می‌کند، باعث می‌شود، پیامبر رحمت به شکل بهتری به جهانیان معرفی شود.

نکته دیگری که درباره فیلم «محمد (ص)» می‌توان گفت، تأثیرات فنی این کار است، چون تجهیزاتی که برای این کار وارد ایران شده در ادامه وارد چرخه فیلمسازی خواهد شد و به نوعی فیلم‌ها را از کیفیت بهتری بهره‌مند خواهد کرد.

مجید مجیدی زمانی که تصمیم گرفت این اثر سینمایی را کلید بزند، در حاشیه جشنواره فیلم رویش (۹۰) در مشهد گفت که به پابوس امام رضا(ع) آمده تا اجازه ساخت فیلم جدیدش را بگیرد، البته پیش از ساخت این اثر مجیدی در چندین جلسه رسمی و غیررسمی عنوان کرده بود، دغدغه ساخت چنین فیلمی را دارد. پروژه سینمایی «محمد(ص)» پس از طی نزدیک به سه سال مراحل مقدماتی و پیش‎تولید، عید قربان سال ۹۰ کلید خورد.

اولین مرحله شروع به کار این فیلم از مهرماه سال ۱۳۸۶ با فعالیت گروه تحقیق آغاز شد تا اولین نسخه از فیلمنامه در نوروز سال ۱۳۸۸ آماده شود. طبق پیش‌بینی و برنامه ریزی گروه سازنده، دوره پیش‌تولید پروژه از خردادماه ۱۳۸۹ تا شهریورماه ۱۳۹۰ تعیین شد تا در پایان این مرحله، فیلمبرداری آغاز شود.

لوکیشن اصلی فیلم شهرک سینمایی نور در حوالی شهر قم است که ۱۰۰ هکتار مساحت دارد و به گفته حسینی، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با ساخت شهرک سینمایی مدینه و مکه، گام‌های بزرگی جهت ساخت فیلم‌هایی با موضوع پیامبر(ص) برداشته شده است.

این فیلم در کرمان و عسلویه هم فیلمبرداری شد و در آخرین گامبخش‌هایی از آن، پس از عدم موافقت هندی‌ها، در آفریقا جلوی دوربین رفت. این سکانس‌ها به تعداد زیادی فیل نیاز داشت، چراکه بیانگر ماجرای لشکرکشی ابرهه به مکه و حمله پرندگان به سپاه او بود.

فیلم «محمد(ص)» هم‌اکنون در آلمان توسط روبرتو پرپیگنانی تدوین می‌شود و این مرحله از کار همچنان ادامه دارد.همچنین به طور همزمان موسیقی توسط آی. آر. رحمان ساخته می‌شود. این آهنگساز جوایز متعدی تاکنون دریافت کرده است که از میان آنها می‌توان به جایزه اسکار بهترین موسیقی برای فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» اشاره کرد.

نکته قابل ذکر درباره این فیلم این است که چهره حضرت رسول(ص) در این فیلم به نمایش درنمی‌آید. این امر را مجیدی در مراسم افتتاحیه جشنواره بزرگ پیامبر اعظم(ص) اعلام کرد. اتفاقی که بسیار سنجیده بود، چون اگر غیر از این بود معلوم نبود که چه حاشیه‌هایی پیرامون این کار پیش می‌آمد.

نکته‌ای که در ادامه باید بدان اشاره کرد، ریاست مجید مجیدی بر هیئت داوران جشنواره سی‌و‌چهارم است که موضع‌گیری متفاوتی به همراه داشت و همه از این سخن می‌راندند که این انتصاب چه بازخوردهایی برای فیلم «محمد(ص)» پیش خواهد آورد؟ البته پیش از این زمزمه‌هایی مبنی بر حضور نداشتن فیلم مجیدی در بخش مسابقه فجر امسال شنیده می‌شد که چندی پیش قطعیت یافت تا حضور مجیدی در قامت رئیس هیئت داوران بدون شائبه‌ای باشد.

نکته‌ای دیگری که درباره کنارگیری این فیلم از جشنواره می‌توان گفت، حاشیه‌هایی بود که ممکن است نمایش این فیلم در بخش مسابقه به وجود می‌آورد، چون این فیلم سینمایی مطمئنا بیش از ۹۰ درصد جوایز را به خود اختصاص می‌داد. برای همین دیگر فرصتی برای خودنمایی دیگر آثار پیش نمی‌آمد. این مسئله درباره مسائل فنی شکلی جدی‌تر پیدا می‌کرد، زیرا هیچکدام از فیلم‌های جشنواره شاید توان رقابت با این فیلم سینمایی را نداشتند.

اما به عقیده نگارنده دلیل این تصمیم این بود که فیلم «محمد(ص)» فراتر از تصمیم‌گیری گروهی است که عنوان داور را یدک می‌کشند. برای همین قضاوت درباره آن سخت است. این نکته را علی‎رضا رضا داد، دبیر جشنواره فجر، چند روز قبل (سوم آبان) به نوعی تأیید کرد که به احترام حضرت رسول(ص) این فیلم در بخش مسابقه حضور نخواهد داشت.

به هر روی، ما نیز مانند بسیاری دیگر از علاقه‌مندان منتظر دیدن یکی از بزرگترین و مهمترین تولیدات سینمایی ایران در سال‌های اخیر هستیم که دو ماه دیگر در جشنواره فجر روی پرده خواهد رفت.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما