تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۸
۰
کد مطلب : ۲۲۰۸۳

هنر عاشورایی نسبت به صد سال گذشته عقب‌تر رفته ‌است!

هنر عاشورایی نسبت به صد سال گذشته عقب‌تر رفته ‌است!
کیانوش غریب‌پور در خصوص فعالیت‌های هنری در ایام محرم و صفر اظهار داشت: آن چه این روزها در هنر تصویری عاشورا می‌گذرد از سایر اجزای فرهنگ معاصر ما جدا نیست.

این مدرس دانشگاه تشریح کرد: جلوه‌های تصویری و سلیقه‌‌ی عمومی، به تصرف نوعی فرهنگ نازل و سطحی درآمده و کافی است به شکل غالب معماری، شهرسازی، تابلوهای فروشگاه‌ها، مدیوم‌های گرافیک عمومی، تبلیغات فرهنگی و برون‌داد تصویری مراکز رسم نگاه کنیم تا به روشنی تسلط ساده‌انگاری، سهل‌گیری، فقر سواد بصری و ناتوانی در تولید و اجرا را ببینیم.

مدیر هنری نشر افق افزود: یک زمانی واقعه‌ی عاشورا به‌عنوان یک پدیده‌ی توأماً حماسی‌ـ مذهبی، محل تولید بهترین نمونه‌های هنری تصویری ما بود. دوستداران امام حسین علیه‌السلام همزمان به ایشان به‌عنوان پیشوای دینی و آزادمردی دلاور نگاه کرده‌اند. این نگاه همه‌ی هنرهای کم‌جان و به خاکستر نشسته‌ی فرهنگ ایرانی را به کار گرفت و در زمان قاجار به اوج رساند.

این هنرمند تصویرگر تصریح کرد: اما امروز با این‌که دست کم از نظر حجم تولید محتوایی بیش‌تر به این واقعه می‌پردازیم، کم‌تر اثر ماندگاری به سرمایه‌ی تصویری آن اضافه‌ کرده‌ایم.

رییس انجمن تصویرگران ادامه داد: اگر کتیبه‌ای امروزی یا پرده‌ای نو در پرده‌خوانی دیدیم که در عین حال، از جلوه‌های دینی نبریده، ‌آن وقت می‌شود گفت اتفاق تصویری جدیدی افتاده است. اگر توانستیم جایی دیگر مثل تکیه معاون‌الملک بسازیم، می‌توانیم بگوییم یک قدم جلو رفته‌ایم. این به معنی عبور از سوابق تصویری نیست بلکه کاملا برعکس به معنی ویرایش سرمایه‌‌های تصویری یک ملت است، طوری که چند پله بالاتر برود.

مدیر هنری جشنواره پروین اعتصامی عنوان کرد: جریان تاریخ معاصر و مدرنیسم ناقص‌الخلقه‌، هنرمندان نخبه را از فرهنگ عمومی برید و فرهنگ مسلط را از وجود نخبه‌ها محروم کرد.

غریب‌پور تاکید کرد: بی انصافی نمی‌کنم که در دو دهه‌ی اخیر، یکی دو تک صدا یا یکی دو جشنواره و رویداد در این زمینه درخشید‌ه‌اند اما در معدل کلی از جایی که صد سال قبل بودیم جلوتر که نرفته‌ایم هیچ، عقب‌ هم رفته‌ایم.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما