تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۹
۰
کد مطلب : ۲۳۰۳۰

مداحی برخی بانوان با بی حرمتی به اهل بیت آمیخته می شود

مداحی برخی بانوان با بی حرمتی به اهل بیت آمیخته می شود
منصوره قیاسی در جمع قریب به ۱۰۰ نفر از مداحان سنتی و غیر حوزوی شهر یزد که به مناسبت دهه مبارک فجر درسالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی استان گرد هم آمده بودند ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر به بیان نکاتی پیرامون مداحی اهل بیت پراخت واظهار کرد : با توجه به حضور افراد توانمند در این زمینه برای مجالس شادی و عزا باید اداره تمام مجالس اهل بیت علیهم السلام به دست افراد دارای اهلیت دراین زمینه باشد.

قیاسی افزود: بانوان مداح ما باید حساسیت نسبت به بیرون نرفتن صدایشان از مجالس هنگام روضه خوانی و مولودی را در نظربگیرند و بانوان مداح ما باید این روحیه و صلابت فکری و روحی را داشته باشند که نباید صدای من به گوش نامحرم برسد .

وی با پرداختن به موضوع دف و دایره در مجالس مولودی گفت : اساتید متخصص می گویند «دفی» که در زمان صدراسلام از آن گفته می شود معلوم نیست همان دایره امروزی باشد و با توجه به مشتبه بودن امر از نسبت دایره امروزی توسط برخی به همان دف و بی اشکال دانستنش درمجالس اهل بیت اجتناب شود.

وی با اظهار تأسف از به همراه بردن دایره توسط برخی مداحان در مجالس گفت : این کار حرام است و آیا شأن مداحی که سینه زنی برای اهل بیت می کند با کسی که همراه نوار مبتذل می رقصد و هر دو هم دایره دست بگیرند یکی است؟! و نباید تفاوتی بین این دو جایگاه باشد که برخی مداحان اهل بیت هم دایره زن به مجلس اهل بیت می برند!

*هرگونه هتک حرمت به اهل بیت در قالب مداحی حرام است

این مبلغ برجسته یزد با برشمردن حرمت و جایگاه مقدس اهل بیت دراسلام و نزد بزرگان دین هرگونه هتک حرمت حتی درقالب مداحی را حرام دانست و تصریح کرد : باید به احکام شرعی و فتاوای موجود دراین زمینه توجه خاص داشته باشیم و اگردرمجلسی گناه صورت می گیرد و ما قادر به تغییرآن نیستیم و شخصیت خودمان هم به عنوان مؤمن مورد هتک حرمت قرار می گیرد ازشرکت درآن مجلس بپرهیزیم.

قیاسی با بیان سیره علمای دین دربرخورد با جایگاه تبلیغ خاطر نشان کرد : شأن تبلیغ و مداحی برای اهل بیت بالاتر از آن است که کسی بخواهد برای آن مبلغ تعیین کند بلکه در این کار خداوند برکت قرار داده است و مبلغان را مورد عنایت خاص خود قرارمی دهد.

*صدای خوب از توفیقات الهی است

وی با بیا ن این مطلب که صدای خوب و کلام گیرا از نعمت ها و توفیقات الهی است که باید شکر آن گذاشته شود تآکید کرد : نباید خدای نکرده این توفیقات خدادادی با هوی نفس و اغراض مادی آلوده شود که اگر بخواهد بازاری برای سود مادی شود موجب بدبختی انسان می شود.

رییس حوزه علمیه حضرت زینب(س) یزد با بیان برخی دیگراز احکام و آداب مداحی و تبلیغ از جمله غنایی نبودن، نوع پوشش، خوش برخورد بودن، بیان احکام و.. پرداخت و بار دیگر بانوان مداح و مبلغ را به توجه بیشتر به خودسازی و الگو بودن برای دیگران فرا خواند و مهمترین وظیفه مبلغ دینی را تبلیغ دین به دور از اضافات و سلایق شخصی و با نیت الهی دانست.

در ادامه این برنامه به برخی پیشکسوتان مداحی و چند تن از فارغ التحصیلان مرکز مداحی عقیله بنی هاشم تبلیغات اسلامی هدایایی با حضور مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اهدا شد.
مرجع : یزد بانو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما