تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۱
۰
کد مطلب : ۲۳۱۷۰

انتقاد از پایین بودن میزان مطالعه در میان زائران

انتقاد از پایین بودن میزان مطالعه در میان زائران
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد زادهوش، معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت مهم‌ترین مشکل در بالاتر بردن سطح فرهنگ زیارت در میان زائران ایرانی را پایین بودن فرهنگ و سرانه مطالعه در کشور عنوان و اظهار کرد: ۸۶۰ عنوان کتاب توسط پژوهشکده حج و زیارت در خصوص ابعاد مختلف حج و زیارت در سطوح مختلف علمی و فهمی منتشر شده است اما مشکل اصلی ما این است که فرهنگ مطالعه بین مردم ما بسیار ضعیف است.

حجت‌الاسلام زادهوش تصریح کرد: کافی است که هر کسی در هر سن، مقطع تحصیلی و هر شرایط اجتماعی و شغلی که حضور دارد بخواهد کتابی متناسب با شرایط خود برای دریافتن عرفان حج و زیارت مطالعه کند، به راحتی این امکان برای وی فراهم است.

وی ادامه داد: بسیار راحت می‌توان به کتاب‌ها، نرم‌افزارها و تولیدات مربوط به زیارت دست یافت اما متأسفانه می‌بینیم که برخی از افراد حتی کتاب‌هایی که سرانه زائران ما است یعنی سازمان حج و زیارت در قبال بخشی از پولی که از زائران می‌گیرد، در اختیار آنها قرار می‌دهد را نیز مطالعه نمی‌کنند بلکه با بی‌توجه آنها را در خانه رها کرده و راهی زیارت می‌شوند.

کتاب، نرم‌افزار، فیلم‌آموزشی و روحانی کاروان همه آماده برای ارائه مفاهیم حج و زیارت
معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت با انتقاد از اینکه بسیاری از مردم اهل مطالعه نیستند و کتاب‌های غنی مرتبط با زیارت را مطالعه نمی‌کنند، به امکاناتی که بعثه مقام معظم رهبری با هدف ارتقای بصیرت علمی و عرفانی زائران در اختیار آنها قرار می‌دهد اشاره و عنوان کرد: سازمان حج و زیارت علاوه بر انتشار کتاب، تولید نرم‌افزارهای آموزشی و فیلم‌های آموزشی را نیز در دستور کار خود قرار داده است، از سوی دیگر همراه هر کاروان یک روحانی آموزش دیده که دوره‌های مختلف آموزشی را گذرانده نیز حضور دارد تا قدم به قدم در دانش‌افزایی و آموزش معارف به زائران کمک کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا پرسشگری و مطالبه‌گری در خصوص معارف ناب زیارت از سوی زائران وجود دارد یا خیر؟ گفت: پرسش‌ها بیشتر در خصوص مسائل مناسک است و درصد کمی در خصوص مسائل اعتقادی، عرفانی و اخلاقی است.

شرایط بهتر شده/ زائران مسائل مربوط به وحدت مسلمان‌ها را به صورت خود جوش رعایت می‌کنند
حجت‌الاسلام زادهوش در ادامه گفت: حرکت مهمی در حال رخ دادن است و نیروهای ستادی، فکری و کلیدی بسیار نخبه‌ای تلاش می‌کنند و تا اندازه زیادی توانسته‌اند این قافله را حرکت دهند؛ اگر شرایط کنونی را با چند سال گذشته مقایسه کنیم زائران ما مسائل مربوط به وحدت مسلمان‌ها را به صورت خود جوش رعایت می‌کنند در حالی که قبلاً در این خصوص مشکل داشته‌ایم.
وی اعلام کرد: اکنون بیش از ۹۵ درصد زائران ما این مسائل را می‌فهمند و رعایت شئون اخلاقی و اجتماعی، نوع تعامل با سایر ملیت‌ها، مسائل امنیتی و ... را متوجه هستند یعنی آموزش‌های ارائه شده به زائران مؤثر بوده است.
زادهوش در پایان گفت: خوشبختانه خلاء توجه به مبانی ناب و عرفانی زیارت با وجود جوان‌های تحصیل کرده و کاروان‌های دانشجویی به ویژه با توجه به اینکه آنها یک روح پاک و جست‌و‌جوگر دارند و به معارف الهی نزدیک‌تر هستند تا اندازه زیادی پُر شده اما امیدواریم همه زائران ما اینچنین باشند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما