تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۰
۰
کد مطلب : ۲۳۴۶۸

باطن مداح بیش از ظاهرش در مستمع تأثیر می‌گذارد

باطن مداح بیش از ظاهرش در مستمع تأثیر می‌گذارد
حجت الاسلام احمد پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در همایش هیأت های برگزیده و محوری کشور که در مجتمع یاوران مهذی(عج) قم برگزار شد، به تبیین شاخصه های مداح تراز انقلاب پرداخت و از مداح الگو و الگوی مداحی سخن گفت.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از حضرت زهرا (س) مبنی بر ستودن شخصیت مرثیه خوان حضرت زینب (س) گفت: حضرت زینب (س) اولین انسان مرثیه خوان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است؛ مادر ایشان از صریح و واضح و گویا صحبت کردن در مقام دفاع از مظلوم ایشان را می ستایند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مداحان ما بدون توجه به این مسائل و نکات ریز مداحی تنها به دنبال مسائل و بحث هایی می گردند که مردم به گریه بیاندازند؛ آیا بهتر نیست فکر کنیم امام حسین (ع) که می توانست در مدینه بماند چرا حرکت کرد و هزاران نفر را به دنبال خود راه انداخت.

حجت الاسلام پناهیان افزود: رهبر معظم انقلاب به این نکته توجه دارند که مداح باید ایمان مردم را افزایش دهد؛ مقصد این تربیت ساختن مجاهدی در راه خدا و تقدیم شهیدی است که نتیجه تحول جامعه و پرورش یافته در راه امام حسین (ع) است.

وی اغلب مداحان مشهور را طالب شهرت بیشتر توصیف کرد و ابراز داشت: به طور قطع تربیت این افراد صحیح نخواهد بود؛ در روایتی نیز آمده است که کسی که مست شهرت باشد دین و عقلش از بین خواهد رفت؛ چنین مداحی دیگر نمی تواند سیری را طراحی کند، نظر بدهد، ایده پردازی کند و حقیقت را انتقال دهد.

این استاد حوزه علمیه به مدیران هیأت هایی که مداحان مشهور را لازمه برگزاری هیأت های خود می دانند گفت: شما به دنبال این هستید که مشتری هیأتتان کم نشود؛ آیا جدای از سیره اهل بیت به دنبال پر کردن هیأت ها هستید؟ هنرمند‌تر از علی (ع) در خطابه، کلام و سخنوری کسی نبوده است؛ ولی وقتی حرف حق را زد همه از اطراف او پراکنده شدند پس شما هم به تأسی از حضرت علی (ع) بدون توجه به مشتری راه حق را ادامه دهید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مدیر هیأت نباید برای پسند مستمع در اختیار میل او باشد بلکه مدیر هیأت میل مستمع را در دست دارد و باید این میل را برای افزایش ایمان و تغییر دهد؛ هیأت ها چون با احساسات و عواطف جوانان کار می کنند حرف اول را در جهاد فرهنگی می زنند.

حجت الاسلام پناهیان افزود: از آیت‌الله اراکی شنیدم که شیرازی ها وجوهات خرج نمی کنند بلکه تمام خرج های خود را به صورت مستقیم از انگلیسی ها دریافت می‌کنند؛ در این راستا هم به مداحان مورد نظر خود گفته اند که از شهدا هیچ مطلبی نباشد، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را هم دعا نکنید.

وی در ادامه گفت: به وجود آوردن انحراف با استفاده از ماهواره، شبکه اجتماعی، جریان نفاق و جریان انگلیسی وسایلی برای تشتت در نظام اسلامی است؛ دشمن به دنبال تحریک عواطف جوانان است تا عقبه نظام را به مخاطره انداخته و آن را سست کند؛ بنابراین اختیار جوانانمان را به کسانی ندهیم که بجز دفاع از شهرت و جایگاه خود حرفی ندارند.

این استاد حوزه علمیه به روایتی از حضرت زهرا (س) که می فرمودند«خدایا امت پیامبر منحرف شدند و این امت حق ما را غصب کردند» اشاره کرد و گفت: حال دشمن یعنی آمریکا و هم پیمانانش به دنبال این هستند که امت پیامبر را منحرف کنند چون می دانند بعد از آن از بین بردن جمهوری اسلامی کاری نخواهد داشت؛ بنابراین باید طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب به دنبال مداحی باشیم که خلأ فکری، بصیرتی و اجتماعی اجتماع خود را پر کند.

این استاد دانشگاه به مداحانی اشاره کرد که ظاهر و باطنی متفاوت دارند و ابراز داشت: مطمئن باشید باطن مداحان شما تأثیر بیشتری از باطنشان بر روح و روان مستمعتان خواهد داشت؛ یک مداح در جلسه عمومی می گوید که من غلام ولایت هستم و در مجالس خصوصی چیز دیگری می گوید؛ بدون ذکر مصداق می پرسم که آیا این فرد با در دست داشتن تریبون جز منافق پروری در هیأت شما انجام خواهد داد؟

حجت الاسلام پناهیان در پایان سخنان خود به مبالغ بالای دریافتی توسط مداحان اشاره کرد و گفت:‌ اگر یک مداح را با پاکت های سنگین آلوده دنیا کنید مثل این است که آب دریا به او داده اید؛ تشنگیش لحظه به لحظه بیشتر خواهد شد؛ اگر سال قبل ۱۸۰ میلیون گرفته امسال ۳۰۰ میلیون می خواهد؛ یک مداح را یک مدیر هیأت می تواند نابود کند؛ اگر مداحی بتواند دفاع کند از حق باید سلامت نفس داشته باشد آن مداح تا میل و عقل و فکر داشته باشد تا خدا او را هدایت کرده و اسرار روز عاشورا را برای او منکشف کند؛ مثل کسی که در کربلا حضور داشته است.
مرجع : رسا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما