تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۳۵۷۷

نشست نقد «دانشنامه فاطمی(س)» امروز برگزار می‌شود

نشست نقد «دانشنامه فاطمی(س)» امروز برگزار می‌شود
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نشست نقد «دانشنامه فاطمی(س)»، امروز، ۱۶ اسفند از ساعت ۱۵ ـ ۱۷ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.

در این نشست آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی، حجج اسلام علی‌اکبر رشاد و مقیمی حاجی به عنوان سخنران و نیز آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، صادق آیینه‌وند و حجت‌الاسلام والمسلمین حسن طارمی به عنوان ناقد حضور خواهند داشت.

گفتنی است که دانشنامه‌ فاطمی(س)، دائرةالمعارفی است که دارای «ساختار موضوعی» شش جلدی و مشتمل بر یکصد و هفده مدخل کلان در دو بخش عمده تبیین زندگانی، سیره و تعالیم حضرت فاطمه زهرا(س) ( به مثابه الگوی عینی زن مسلمان) و تحلیل علمی نظری مباحث مربوط به حرمت و حقوق زن، هویت و منزلت نهاد خانواده، با استناد به منابع اندیشه دینی و توجه به آرای جدید و نظرها و نیازهای معاصر است.

اهدافی که در این دانشنامه دنبال می‌شود عبارتند از: تبیین جامع و علمی تاریخ زندگانی و منزلت الهی حضرت فاطمه زهرا(س)، به منظور رفع ابهامات و پاسخ‌گویی به شبهات کلامی تاریخی و نیز افشاء و تحلیل تحریفات و انحرافات، توصیف و تحلیل بینش، منش و کنش(تعالیم، اخلاق و سیره) آن بزرگوار به مثابه نمونه انسان کامل و به منظور ارائه‌ الگوی عینی زن مسلمان.

همچنین تبیین ماهیت و مرتبت، حرمت و حقوق زن، مبانی و منزلت نهاد خانواده و حقوق و تکالیف ارکان آن از منظر اسلام، به شیوه‌ای اجتهادی و نظریه‌پردازانه و روزآمد، به منظور گره‌گشایی و روشنگری، رفع شبهات و تحریف‌زدایی در این زمینه‌ها و نقد نظرها و نظریه‌های معارض با اندیشه دینی و نگرش‌های متحجرانه و متجددانه درباره زن و نهاد خانواده در جوامع اسلامی از دیگر اهداف این دانشنامه است.

از ویژگی‌های این دانشنامه نیز می‌توان به مرجعیت علمی آن اشاره کرد. سعی شده است که این مجموعه حاصل پژوهش و حاوی مهمترین و تحلیلی‌ترین اطلاعات باشد و کم‌ و بیش خواننده را از مراجعه به منابع دیگر‌ بی‌نیاز کند و نیز مرجعی برای اهل تحقیق باشد.

همچنین این اثر ارائه‌دهنده الگوی زن مسلمان است. هدف اساسی تولید این دانشنامه، آشنایی با حضرت فاطمه(س) برای الگوگیری از رفتار و منش ایشان است؛ از این‌ رو، افزون بر گزارش جامع از زندگی و منزلت ایشان، سیره وی در امور اخلاقی، عبادی، معنوی، همسرداری، خانه‌داری، تربیت فرزند و امور فرهنگی ـ اجتماعی و سیاسی، بررسی و هر کدام در مقاله‌ای مستقل تألیف شده است.

دفاع عالمانه از حقایق تاریخی را می‌توان دیگر ویژگی این کتاب برشمرد. در این دانشنامه، با زبان و روش علمی و استناد به منابع معتبر شیعه و اهل‌سنّت، به دفاع از حقایق و رخدادهای تاریخی، همان‌گونه که بوده، پرداخته شده و از اظهارنظرهای غیرمستند و دخالت دادن احساسات، پرهیز شده است.

لازم به یادآوری است که نشست نقد دانشنامه فاطمی(س) در تالار علامه جعفری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر، کوچه پژوهشگاه(۲)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار خواهد شد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما