تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۳۷۳۴

معرفی تک‌بعدی؛ عامل غفلت از رفتارشناسی سیاسی حضرت زهرا(س)

معرفی تک‌بعدی؛ عامل غفلت از رفتارشناسی سیاسی حضرت زهرا(س)
مصطفی دلشاد تهرانی، استادیار دانشگاه علوم حدیث در خصوص موارد مغفول در سیره حضرت صدیقه کبری(س) گفت: در سیره حضرت فاطمه زهرا(س) به معنای حقیقی و نه به معنای تاریخی کاری نشده است. درباره نقش تمدنی ایشان نیز مطالعه‌ای صورت نگرفته است. همچنین هیچ مطالعه‌ای در خصوص رفتارشناسی سیاسی حضرت فاطمه‌(س) انجام نشده است.

دلشاد در پاسخ به این پرسش که مراد از رفتارشناسی سیاسی حضرت فاطمه زهرا(س) چیست، گفت: حضرت زهرا(س) بنیانگذار یک رفتار سیاسی در مبارزه با حکومت خودکامه است. ایشان می‌آموزند که در چنین شرایطی چه کار باید کرد و چه روش مبارزه سیاسی وجود دارد، زمانی که عده‌ای بیایند و با تقلب، حقه‌بازی و تطمیع حکومت را در دست بگیرند.

وی در معرفی حضرت زهرا(س) صرفا به عنوان نمادی از همسر و مادر، گفت: شما اگر در یکی از موارد در خصوص ائمه(ع) اغراق کنید و بقیه خصوصیات را مغفول بگذارید، دچار آسیب خواهید شد. متاسفانه تا توانسته‌اند در این خصوص حدیث جعل کرده‌اند. عده‌ای حضرت زهرا(س) را شخصی خانه‌نشین مطرح کرده‌اند‌ که هیچ مردی را نمی‌دید و هدف از این کار این بود که رفتارشناسی سیاسی ایشان را از بین ببرند.

این استاد دانشگاه در خصوص پاسخ به اینکه چه منابعی برای شناخت درست حضرت زهرا‌(س) وجود دارد، گفت: در این خصوص، بلاغات النساء ابن طیفور و همین‌طور منابع تاریخی قرن سوم و چهارم مانند تاریخ طبری و کامل ابن اثیر وجود دارد. همچنین در دوره‌های بعدی، تصحیح علقمه علامه حضرمی وجود دارد و نیز در دوران جدید می‌توان از مسند فاطمه زهرا، تالیف شیخ عزیزالله عطاردی استفاده کرد.

دلشاد در پایان گفت: یکی از کتب قدیمی که اطلاعات خیلی خوبی در خصوص حضرت زهرا(س) می‌دهد، کتابی است به نام از ثقیفه و فدک، نوشته ابوبکر جوهری از مشایخ معتزله که در سال ۳۲۳ هجری قمری فوت کرده است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما