تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۰
۰
کد مطلب : ۲۳۸۰۵

همایش بین‌المللی «خانواده در ادیان ابراهیمی» برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی «خانواده در ادیان ابراهیمی» برگزار می‌شود
شهین‌دخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، امروز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ماه طی نشستی خبری به تشریح اقدامات این معاونت طی سال جاری پرداخت.

البته وی مهم‌ترین و بیشترین ساعات این نشست خبری را به تشریح سفر خود به نیویورک و پاسخ به انتقاد‌های مطرح شده در برخی رسانه‌ها در خصوص این سفر اختصاص داد و گفت: پنجاه‌ و نهمین اجلاس کمیسیون مقام زن با موضوع ارزیابی و بررسی دست‌آوردها و چالش‌های زنان و کشورها در ۱۲ حوزه نگران کننده‌ای که سال ۱۹۹۵ (۲۰ سال پیش) در کنفرانس جهانی زن تعیین شده بود، با حضور شش نماینده دولتی از ایران و ۱۵ نماینده از بخش غیر دولتی(NGOهای) فعال در حوزه زنان برگزار شد.

مولاوردی افزود: در این اجلاس دو نماینده مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون زنان، دو نماینده از وزارت امور خارجه و دو نماینده از معاونت امور زنان حضور داشتند. در خصوص مسائل مالی این نشست ما اعلام کرده بودیم با ارائه کمک به NGO ها از حضور یک نماینده از هر NGO حمایت می‌کنیم که یکی از نمایندگان NGO ها موفق به اخذ ویزا نشد بر همین اساس به طور کلی از حضور چهار نفر حمایت مالی کردیم.

مولاوردی در ادامه به سفر خود به واتیکان اشاره و در خصوص این سفر گفت: هدف از این سفر پرداختن به چالش‌ها و نگرانی‌های مشترکی بود که ادیان و به ویژه واتیکان و مسیحیت کاتولیک و اسلام شیعی در خصوص خانواده دارند.

وی ادامه داد: در این سفر بر گفت‌و‌گوی بین ادیان تأکید شد و در همین رابطه هماهنگی بیشتر و اتخاذ مواضع واحد در اجلاس‌های بین‌المللی مورد تأکید قرار گرفت و قرار شد تعاملات بین ما و واتیکان ادامه پیدا کند و به زودی میزبان هیئتی از واتیکان باشیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از شروع برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش بین‌المللی «خانواده در ادیان ابراهیمی» که با مشارکت واتیکان برگزار خواهد شد، خبر داد و گفت: در این همایش سعی خواهد شد مشترکات ادیان در مورد چالش‌های خانواده که اکنون وجود دارد از جمله بحران طلاق، کم رغبتی جوانان به ازدواج، کاهش فرزندآوری و نگرانی از به رسمیت شناخته شدن اشکال جدید خانواده و اشکال نامتعارف آن از نظر ادیان به بحث گذاشته شود تا بتوانیم به یک موضع واحد در اجلاس‌های بین‌الملی برسیم.

قبل از گفت‌و‌گوی بین ادیان باید گفت‌و‌گوی درون دینی در مورد خانواده داشته باشیم

وی از تداوم تعامل‌ها در این خصوص خبر داد و گفت: در دیداری که با مدیر امور زنان OIC (سازمان همکاری‌های اسلامی) در نیویورک داشتیم،(طی پنجاه‌ و نهمین اجلاس کمیسیون مقام زن) بحث خانواده مطرح شد؛ آنجا نیز مطرح کردیم که قبل از اینکه به گفت‌و‌گوی ادیان در این خصوص بپردازیم باید یک گفت‌و‌گوی درون دینی داشته باشیم و به یک اجماع برسیم تا بتوانیم در گفت‌و‌گو‌ها با دست پر و با یک موضع واحد حاضر شویم.

مولاوردی به دیدارهای خود با مسئولان زنان سایر کشورها اشاره و تصریح کرد: در این دیدارها نیز بر همین موضوع‌ها تأکید شد تا بتوانیم دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی را فعال کنیم و بر تعهد و مسئولیت مضاعف کشورهای اسلامی در این خصوص تأکید کردیم.

وی به وضعیت زنان در منطقه به ویژه با توجه به رشد جریان‌های تکفیری، خشونت‌ها، افراطی‌گری‌ها و جریان‌های ضد زنی که اکنون در منطقه ما فعال است نیز اشاره و اظهار کرد: این گروه‌ها به نام دین در حال انجام اعمال جنایت‌کارانه هستند بر همین اساس توجه به این موضوع دو چندان اهمیت پیدا می‌کند و باید در دستور کار کشورهای اسلامی قرار بگیرد.

برگزاری همایش بین‌المللی نفی خشونت و افراطی‌گری علیه زنان به نام دین

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اعلام کرد: در این رابطه پیشنهاد شد همایش بین‌المللی نفی خشونت و افراطی‌گری علیه زنان به نام دین تدارک دیده شود که پیگیر اجرای آن هستیم.

وی افزود: همچنین بحث تأسیس سازمان زنان مسلمان و توسعه چنین سازمانی مطرح شد. البته سال‌ها پیش کشور مصر چنین پیشنهادی را ارائه داده بود که هنوز محقق نشده است.

پیگیری پیشنهاد تأسیس مرکز مطالعات خانواده در اسلام

مولاوردی در پایان گفت: در دولت قبلی از سوی ایران پیشنهاد تأسیس مرکز مطالعات خانواده در اسلام در ایران و تهران داده شده بود که مطرح شد اگر زمینه‌های آن فراهم شود ایران آمادگی دارد پیگیر این پیشنهاد باشد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما