تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۰۲
۰
کد مطلب : ۲۳۹۴

امکان بازدید از ضریح جدید امام حسین(ع)

امکان بازدید از ضریح جدید امام حسین(ع)
سخنگوی هیئت امناء ساخت ضریح امام حسین(ع) در گفت‌وگوی اختصاصی با خیمه از علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت دعوت کرد ضمن شرکت در جشن شب میلاد امام حسین(ع) در مدرسه معصومیه قم، از کارگاه ساخت ضریح جدید امام حسین(ع) نیز بازدید کنند.

در ادامه، گفت‌وگوی خیمه با حجت الاسلام و المسلمین علیرضا تکیه‌ای، سخنگوی هیئت امنا و آقای محمود پارچه‌باف، مدیر اجرایی این پروژه را می‌خوانید.

خیمه: پروژه ساخت ضریح امام حسین(ع) با چه کسانی آغاز شد، و چه مراحلی را طی کرد؟
پارچه باف: بانی این کار حاج آقای دانش در ماه مبارک رمضان سال 84 بودند، در دفتر زیارتی بنده حاضر شدند و گفتند:«بر اساس مشاهداتی که در چندین سفر زیارتی متوجه شده‌ام بعد از عراق لطماتی که ضریح وارد شده و عتبات کربلا قصد تعویض ضریح را دارند. سپس پیشنهاد شکل‌گیری ستاد ساخت ضریح را به من دادند.»
سوم شعبان سال 85 هیئت امنا شکل گرفت. یک سال تلاش کردیم؛ تا مرز ناامیدی می‌رفتیم، چون قبل از ما افراد و گروه‌های فراوانی قصد ساخت ضریح را داشتند از جمله بحرین، کویت و بحره‌ای‌های هند که خود را متولیان اصلی این کار می‌دانستند، چون ضریح فعلی را شصت سال پیش همین‌ها ساخته‌اند و در زمان صدام هم از موقعیت خوبی برخوردار بودند. الان هم در موقعیت خوبی هستند چون تعمیر مسجد کوفه را در دست دارند و حتی گلدسته‌های حرم امام حسین(ع) را در همین اواخر همین گروه طلاکاری کرده‌اند.
همین جا لازم است از شخص جناب حاج آقای شهرستانی که تنها نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله سیستانی هستند تشکر خاص بکنم؛ چرا که نظر شخصی ایشان این بود که کار توسط قمی‌ها انجام بگیرد و صحبت‌های اولیه با آیت الله سیستانی را هم انجام داده بود. لیکن چون به بعضی از افراد قول داده بودند منتظر بودند که خلف وعده از طرف آنها
دیده شود تا کار را از آنها بگیرند و به ما تحویل بدهند که بحمدالله چنین هم شد.

خیمه: برای شروع کار با مشکل خاصی روبه‌رو نشدید؟
پارچه‌باف: در ملاقات با آقای وحید خراسانی ایشان فرمودند: «اگر می‌خواستید ضریح مولای متقیان امیر مومنان(ع) را بسازید، این قدر مشکل نبود. بدانید کار، کار مشکلی است. ما تعجب کردیم؛ خوب ضریح‌سازی مشهور است در ایران به شهر اصفهان و مردم هم مشتاقانه پول می‌دهند. کجای کار مشکل خواهد بود.
وقتی که وارد کار طراحی، تحقیق و ... شدیم متوجه شدیم که بله کار بسیار دشوار است؛ چرا که دیدیم شیعیان سراسر جهان از اروپا گرفته تا شهرهای ایران و عراق، پاکستان و حتی از حیدرآباد هندوستان، برای این ضریح نظر دارند.

خیمه: کار ساخت ضریح از چه زمانی آغاز شد؟
پارچه‌باف: 14 آذر ماه 1386 شروع کار ما بود و اين كار 24 ماه وقت می‌برد.

خیمه: آیا ضریح در حال ساخت با ضریحی که هم اکنون در حرم مطهر نصب است، تفاوتی هم دارد؟
پارچه‌باف: در ضریح فعلی چون توسط بحره‌ای‌ها ساخته شده، اسامی پنج‌تن آل عبا و 14 معصوم (ع) ثبت نشده است و ساده‌ترین ضریحی که در عتبات مقدسه هست، همین ضریح حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. اما در طرح جدید ضریح این امر پیش‌بینی شده است. همچنین اشعار عربی در کتیبه‌ها و شکل ضریح با قبلی کاملا متفاوت هست. از نظر ارتفاع هم نسبت به ارتفاع فعلی افزایش دارد. اما شش گوشه بودن ضريح به قوت خود باقي خواهد بود.


خیمه:
برای ساخت ضریح چه میزان اعتبار مورد نیاز است؟

پارچه‌باف: برآورد اولیه هزینه برای این پروژه سه میلیارد تومان بود، اما در حین کار، تغییراتی در چگونگی مصرف مواد اولیه برای ما به وجود آمد؛ مثلا تصمیم گرفتیم گوی‌های ضریح را تو پر طراحی کنیم در نتیجه مقدار زیادی نقره مصرف شد؛ قبلا ما سه تن نقره اعلام کردیم در صورتی که الان در
حدود 5 تن نقره موردنیاز هست.
20 کیلو طلای خالص، 3500 کیلو چوب ساج نیز مورد نیاز خواهد بود. با توجه به این تغییراتی که در چرخه ساخت به وجود آمد، برآورد ثانویه ما 5 میلیارد تومان است (شاید تغییر بکند.)

خیمه: این مبلغ چگونه تامین شده است؟
تکیه ای:
40 درصد این مبلغ را تاکنون مردم اهدا کرده اند،  از این 40 درصد، 85 درصد را مردم قم تقبل کرده‌اند، 15درصد خارج از قم آمده است و این یعنی از نظر اطلاع‌رسانی ضعیف عمل کرده‌ایم.
البته برای آن دلایلی هم داریم که درصدد هستیم این نواقص را برطرف کنیم و اطلاع‌رسانی به صورت ملی و گسترده صورت گیرد. به این صورت که بر اساس قراردادی که با اداره پست بسته شده است، مردم می توانند نذورات خود را از اطراف و اکناف به صندوق پستی ضریح ارسال نمایند که این مرسولات بر اساس قرارداد تنظیم شده، بیمه نیز هستند و نیازی نیست که مردم هزینه اضافی بپردازند.

خیمه: اردیبهشت امسال، غرفه تولیت حرم امام حسین(ع) در نمایشگاه کتاب تهران، اقدام به پخش جزوات و بروشورهایی کرد که در آن وجود هر گونه نمایندگی و یا دفتر برای جذب نذورات مردمی و مورادی مشابه در ایران را تکذیب می کرد. نظر شما چیست؟
تکیه‌ای: در خصوص این مطلب باید این نکته را متذکر شوم که برخوردهای که با هدایای ایرانی‌ها صورت می‌گیرد، عمدتاً به خاطر وجود ناهماهنگی‌ها در هیئت امنای تولیت امام حسین(ع) در کربلا است که قمست عمده این ناهماهنگی‌ها به این دلیل که هنوز نظام عراق به ثبات لازم نرسیده است، طبیعی است.
اما بعضا این گونه حرکت‌ها را می‌توان از جانب شیطنت‌های برخی افراد قلمداد کرد که مسئولان عتباب عالیات عراق از این گونه حرکت‌ها مبرّا هستند. به يقين ارتباط بیشتر ما با مسئولان عراقی از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری خواهد کرد.

گفت‌وگو از: جلال بیطرفان، محمدعلی بیطرفان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما