تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۰
۰
کد مطلب : ۲۴۰۹۱
جنتی در جمع کارکنان زن وزارت ارشاد:

الگوی همه ما فاطمه‌(س) است

الگوی همه ما فاطمه‌(س) است
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز دوشنبه (۲۴ فروردین ماه) در مراسم گرامیداشت روز زن که در محل سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به تحول جایگاه و نقش زن با ظهور اسلام، گفت: قبل از اسلام در سرزمین حجاز و در دوران جاهلیت، اصولاً هر دختری که به دنیا می‌آمد، او را مایه ننگ می‌دانستند و بسیاری از آنها را زنده به گور می‌کردند.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) در چنین محیطی به رسالت مبعوث شد و در چنین محیطی بود که اسلام شعار «برابری همه انسان‌ها» را سر داد، خود پیامبر هم با احترامی که به زنان می‌گذاشت، در مرحله اول حضرت خدیجه کبری (س) و در مرحله دوم حضرت فاطمه (س)، فضا را تغییر داد و دنیای دیگری خلق شد که امروز در حال استفاده از برکات آن هستیم.

جنتی با اشاره به عشق و علاقه پیامبر اکرم (ص) به دختر گرامی‌شان، یادآور شد: هیچ زمان در عربستان آن روز سابقه نداشت که پدری، فرزند دخترش را این قدر دوست بدارد. از روزی هم که فاطمه زهرا (س) به خانه حضرت علی (ع) قدم گذاشت، تا آخر عمرش حوادث تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عشق به حضرت فاطمه(س) نه تنها در میان شیعیان بلکه در اهل سنت هم جاری و ساری است، گفت: بسیاری از اهل سنت، افتخار خودشان را این می‌دانند که از سلسله سادات هستند. ملک حسین و پسرش، ملک عبدالله پادشاهان سابق و فعلی اردن و همچنین ملک حسن در مراکش، رسیدن تبارشان را به دٌخت گرامی پیامبر، جزو افتخاراتشان می‌دانند.

وی گفت: فاطمه زهرا (س) دوش به دوش و همراه با امیرالمومنین (ع) در همه صحنه‌ها حضور داشت. همه ائمه که ما معتقدیم بعد از پیامبر(ص)، اشرف مخلوقات هستند و در دنیا جزو کسانی هستند که خداوند آنها را برای نجات بشریت آفریده، خود به فرزندی حضرت زهرا (س) افتخار می‌کند. اگر ارزش حضرت مریم(س) به عیسی مسیح (ع) و ارزش حضرت آسیه (س) به موسی کلیم و ارزش خدیجه (س) به پیامبر اکرم (ص) است، ارزش فاطمه (س) به خودش است.

جنتی افزود: عنوان یکی از کتاب‌های زیبای مرحوم علی شریعتی «فاطمه، فاطمه است» می‌باشد. شریعتی می‌گوید که من می‌خواستم بگویم فاطمه، دختر پیامبر است، می‌خواستم بگویم فاطمه، همسر امیرالمومنین (ع) است، می‌خواستم بگویم فاطمه، مادر حسن و حسین است ولی در نهایت به اینجا رسیدم که بگویم، فاطمه، فاطمه است؛ علیرغم اینکه دختر نبوت، همسر ولایت و مادر امامت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جمع کارکنان زن این وزارتخانه سخن می‌گفت، یادآور شد: اگر ما می‌گوییم فاطمه زهرا (س) الگوی ماست، باید به زندگی او نگاه کنیم. خوشبختانه کتاب‌های زیادی درباره ایشان نوشته شده است؛ همین امروز کسی نزد من آمد و گفت که بیش از ۱۱۰۰ کتاب درباره حضرت زهرا (س) نوشته شده که من آنها را فهرست کرده‌ام. ما بسیار خوشحالیم که در جمهوری اسلامی ایران، خودمان را جزو پیروان این پیامبر و حضرت زهرا (س) می‌دانیم.

وی افزود: نگاهی که امام بزرگوار به خانم‌ها داشت و این را در جلسات متعدد و در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها بیان می‌کردند، برای همگان آشکار است. بعد از انقلاب هم قانون اساسی تدوین شد که در آن هیچ فرقی بین خانم‌ها و آقایان گذاشته نشده است. امروز هم با رهنمودهای مقام معظم رهبری ما همان مسیر را ادامه می‌دهیم.

جنتی با اشاره به ارتقای جایگاه زنان در جمهوری اسلامی ایران گفت: الان حدود ۶۰ درصد دانشجویان، خانم و ۴۰ درصد آنها آقا هستند. در حوزه‌های فرهنگی و هنری هم خانم‌ها به میزان زیادی حضور دارند. همین الان در حوزه مطبوعات، زنان زیادی به عنوان مدیر مسئول و سردبیر نشریات و رسانه‌های مختلف، فعالیت می‌کنند.

نشریات آقایان مرتباً تذکر می گیرند و توقیف می شوند!

رئیس هیات نظارت بر مطبوعات ادامه داد: اگرچه نشریاتی که آقایان اداره می‌کنند، مرتباً تذکر می‌گیرند و یا توقیف می‌شوند، نشریاتی که خانم‌ها، آنها را اداره می‌کنند، این گونه نیست؛ من در ۱۹ ماهی که در هیات نظارت بر مطبوعات هستم، هیچ‌گاه ندیدم که نشریه‌ای که سردبیر یا مدیر مسئول آن یک خانم باشد، تذکری از هیات دریافت کند. این نتیجه جایگاه و شخصیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای خانم‌ها قائل شده است.

وی تصریح کرد: ما خوشحالیم که جمهوری اسلامی در این زمینه هم می‌تواند برای سایر کشورها الگو باشد؛ تصور غلطی که برخی دارند و فکر می‌کنند که اگر زنان، حجاب را رعایت نکنند، نمی‌توانند در صحنه‌های اجتماعی حضور داشته باشند، امروز نقیض آن ثابت شده است؛ امروز ثابت شده که این دو موضوع هیچ منافاتی با هم ندارند و خانم‌‌ها با پوشش اسلامی، همه صحنه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی حضور دارند؛ اعم از سینما، تئاتر و تلویزیون.

جنتی خطاب به کارکنان زن وزارتخانه متبوعش، گفت: نوع حجاب و پوشش کارکنان زن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها الگو باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ما در وزارت ارشاد خیلی سریع کردیم که بتوانیم برخی مشکلات را که همکاران در مورد آنها مراجعه می‌کنند، کم کنیم. آقای کاراندیش هم که مسئولیت امور رفاهی کارکنان را بر عهده دارد، تلاش می‌کند که مسائل استخدامی، اداری، مالی و رفاهی کارکنان را برطرف کند. مطمئن باشید جایی که این مشکلات حل نشده، ما امکان قانونی آن را نداشته‌ایم.

وی تصریح کرد: یکی از محدودیت‌های ما این است که دولت یازدهم از زمانی که تشکیل شد، جلوی هر گونه استخدام را گرفت؛ حتی جلوی تغییر وضعیت همکاری افراد را با دستگاه‌های دولتی. با این وجود هر زمانی که دولت تصمیم بگیرد که این مشکلات حل شود، طبیعتا کسانی که سابقه کار بیشتری دارند، در اولویت هستند.

جنتی اظهار امیدواری کرد که کارکنان وزارت ارشاد سال جدید را با انگیزه بیشتری آغاز کرده باشند و این روحیه را در طول سال هم با خود همراه داشته باشند و گفت: انصافاً من در طول این مدت، کمتر دیده‌ام که مراجعه‌کننده‌ای به من رجوع کرده باشد و اظهار گله بکند که من امروز فٌلان کار را داشتم و واحد مربوطه، کار من را به فردا موکول کرد.

اظهار امیدواری به سرانجام مذاکرات هسته‌ای

این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین اظهار امیدواری کرد که مذاکرات ایران با ۱+۵ طی سه ماه آینده به نتیجه برسد و گفت: امیدواریم یک رونق اقتصادی ایجاد شود و دولت بتواند به طور کامل بر مشکل بیکاری فائق شود. البته باید به خاطر داشت که زمانی که دولت سرکار آمد، تورم بیش از ۴۰ درصد بود ولی الان به ۱۵ درصد رسیده است. اگر نگوییم این کار معجزه بود، اما کار مهم و دشواری بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: طبق دستور رئیس‌جمهور، امسال هم هیچ‌کدام از وزارتخانه‌ها حق ندارند بهای خدماتی را که به مردم ارائه می‌کنند، افزایش دهند؛ حتی قرار بود برخی جریمه‌های رانندگی تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند و با اینکه توجیه هم داشت و می‌گفتند این اقدام با هدف کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای است، آقای رئیس‌جمهور با آن هم مخالفت کردند و گفتند همین مساله هم موجب افزایش تورم خواهد شد.

جنتی در پایان این جلسه و زمانی که از سوی کارکنان زن وزارت ارشاد مخاطب قرار داده شد تا با کاهش ساعت کاری کارکنان زن این وزارتخانه موافقت کند، گفت: این دولت، دولت کار و تلاش است و شما می‌دانید کارهایی را که در گذشته انجام می‌شد، نمی‌کند. دولت قبل تا یک بین التعطیلی پیش می‌آمد، فوری آن روز را تعطیل می‌کرد، ولی این دولت این‌گونه نیست.

وی گفت: قانون به ما می‌گوید که ساعت کاری هفته ۴۴ ساعت است، در حالی که کارکنان وزارت ارشاد ۴۰ ساعت کار می‌کنند و ما هم خٌرده‌ای به این مساله نگرفته‌ایم. به هر حال این موضوع در اختیار دولت است و دولت هم مقید است که هر کارمند هشت ساعت در روز کار کند. انشاءالله شما پنجشنبه و جمعه استراحت می‌کنید.

در پایان این مراسم، به مناسبت روز زن به تعدادی از کارکنان زن وزارت ارشاد به قید قرعه جوایزی از جمله کمک هزینه سفر به مشهد اعطا شد.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما