تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۲
۰
کد مطلب : ۲۴۲۱۵
حجت الاسلام سید مرتضی محصل همدانی

نظرات شخصی جایگزین آیات قرآن در منابر نشود

نظرات شخصی جایگزین آیات قرآن در منابر نشود
حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی محصل همدانی، معاون آموزش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی  به ارزیابی منابر وعاظ پرداخت و استناد به آیات قرآن و بیانات ائمه معصومین(ع) را بهترین روش برای انتقال آموزه‌های دینی به مردم دانست.

وی با تأکید بر اینکه وعظ و خطابه باید بر اساس آیات قرآن کریم و احادیث مستند باشد اظهار کرد: طلاب وسخنرانان باید به بهره‌مندی از این منابع در منابر خود تشویق شوند.

حجت‌الاسلام محصل همدانی ادامه داد: طلاب و روحانیون این منابع را در طول دوره تحصیل خود فرا گرفته اند اما باید بیاموزند که چگونه و در چه زمان‌هایی از این منابع گران سنگ استفاده کنند.

وی منبر را یک مجموعه کامل از مثل، متل و احکام و مفاهیم دینی برشمرد و گفت: در اینجا بیان مفاهیم دینی باید مستند به آیات و روایات باشد اما طلاب در منابر از حفظیات خود غافل شده اند و با کمبود استفاده از آیات و روایات در منابر روبرو شده ایم.

مطالعه کم وعاظ!

وی ادامه داد: در گذشته سخنرانان و وعاظ بیش از ۱۵ آیه در منابر خود استفاده می‌کردند اما امروزه شاید وعاظ کمتر از دو یا سه آیه در متن سخنرانی خود استفاده می‌کنند و این امر گاهی از مطالعه کم آنان نشئت می‌گیرد.

معاون آموزش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی همچنین از سخنرانان و وعاظ خواست تا از بیان نظرات شخصی خود در منابر خودداری و آنچه برای انتقال به مردم آماده می‌کنند با استناد به آیات و روایات باشد.

غلو کردن یا مداحی؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محصل همدانی در ادامه به عملکرد مداحان در منابر نیز اشاره و عنوان کرد: بحر طویل خواندن و غلو کردن چیزی است که امروز تا حدی جایگزین مداحی شده است.

وی در پایان یادآور شد: مداحی یک روال و دستور و قاعده مشخص است که اهداف تربیت و آموزشی خاصی را دنبال می‌کند در صورتی که امروزه در برخی موارد به غلو کردن و کلی گویی‌های بی‌مورد تبدیل شده است.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما