تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۰۸:۵۳
۰
کد مطلب : ۲۴۸

انتشار كتاب «تاريخ اسلام: امامت حسنين (ع) در روزگار معاويه»

انتشار كتاب «تاريخ اسلام: امامت حسنين (ع) در روزگار معاويه»
به گزارش خیمه، نگارنده در كتاب «تاريخ اسلام: امامت حسنين (ع) در روزگار معاويه»، امامت امام حسن (ع) و امام حسين (ع) در روزگار معاويه را بررسی می‌كند. 


وی بيش‌تر به بيان همانندی‌های اين دو شخصيت در تمام زمينه‌ها پرداخته و سعی می‌كند در كنار بازخوانی روايت‌ها، تناقضات موجود در گزارش‌های مربوط به عصر امام حسن (ع) و امام حسين (ع) نيز اشاره كند.

جايگاه فرزندان فاطمه (س) در جهان اسلام، تفاوت‌های ميان امام حسن (ع) و پدرشان امام علی (ع) و هم‌چنين تفاوت و تعامل ميان امامت و امارت، بازسازی فضای كوفه در زمان مورد بحث و... از جمله مباحث اين كتاب محسوب می‌شود.

نويسنده در جای‌جای كتاب به نكته‌هايی اشاره دارد كه گويای انطباق سنت پيامبر اسلام (ص) و سيره‌ی علوی با گفتمان غالب امروز در تمدن جهانی؛ يعنی مردم‌سالاری است.

نويسنده هم‌چنين به بررسی فضای عراق و يا شبه‌جزيره‌ عربستان محدود نشده و به وضعيت ديگر سرزمين‌های اسلامی هم‌چون شام، خراسان مصر و... نيز در آن برهه از تاريخ اسلام توجه دارد.

بيعت مردم با امام حسن (ع) آغازگر مطالب كتاب است كه تا پايان حكومت معاويه ادامه دارد. افزون بر رخدادهای تاريخی، جريان‌ها و نحله‌های فكری و عقيدتی چون خوارج و معتزله و نقش آن‌ها در تحولات عصر مورد نظر از ديگر مطالب كتاب به شمار می‌رود. هم‌چنين می‌توان به چالش‌های روزگار معاويه، جنگ قدرت ميان قريشی‌ها، مهاجرت‌ها و... نيز اشاره كرد.

بنابرگزارش ایکنا، چاپ نخست كتاب «تاريخ اسلام: امامت حسنين (ع) در روزگار معاويه» در 942 صفحه وزيری (گالينگور)، با قيمت 90000 ريال و تيراژ 11000 نسخه، در تيرماه سال جاری منتشر شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما