تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۵۲۱۴

تصاویر ديده نشده از حرم امام على (ع) در فرهنگسراى نیاوران

تصاویر ديده نشده از حرم امام على (ع) در فرهنگسراى نیاوران
اين دهمين نمايشگاه انفرادى محمد خوشرو محسوب می‌شود که گوشه گوشه حرم مطهر مولاى متقيان را طواف و ثبت کرده است.

در کنار اين ٣٤ تصوير حدود ١٦ عکس برگزیده‌ از مجموعه نفیس کتاب «سجده صاحب‌نظران» نيز روى ديوار گالرى می‌رود که سال ١٣٩٠ با روایتگری عکس‌هاى خوشرو و به همت موسسه توسعه ایرانیان در ٢٥٠ صفحه به زیور طبع آراسته شد و حال برخى از آن‌ها به نمایش درمى‌آید.



مثل همه نمایشگاه‌های خوشرو، اين عکس‌ها در ابعاد بسیار بزرگ به نمايش درمی‌آید. در عین‌ حال اين آثار راوى معمارى شگرف اسلامى ايرانى در اماکن متبرکه است که از دل شیداى هنرمندان ايرانى حکايت می‌کند که از طراحى و ساخت درب ورودى و فضاى عمومى روضه منوره مولاى متقیان على (ع) در نجف گرفته تا تک‌تک کاشی‌های حرم تسرى يافته است.

این رویداد به همت موسسه توسعه ایرانیان و با همیارى معاونت هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، بنياد آفرینش‌های هنرى نياوران و موسسه فرهنگى هنرى صبا دایر مى‌شود. همه عکس‌هاى این مجموعه از گنجینه هنرى موسسه توسعه ایرانیان است و نمایشگاه جنبه فروش ندارد.

کتاب نفیس «سجده صاحب‌نظران» اماکن زیارتى عراق را در ١٠ فصل روایت مى‌کند و دوربین محمد خوشرو مانند زائرى پژوهشگر تلاش مى‌کند این بارگاه‌هاى مقدس شیعى را از زوایایى دیده نشده به تصویر بکشد.

این کتاب تابستان ١٣٩٠ در حالى انتشار یافت که عنوان کتاب را استاد محمد احصایى خوشنویسى کرده و مقدمات آن را استاد آیدین آغداشلو، سیدمحمد بهشتى، سیدمحمدصادق خرازى و سیدمحمد مجتبى حسینى نگاشته‌اند. کتاب نفيس مزبور علاوه بر نجف، بارگاه‌های متبرکه امامان همام موسى کاظم (ع) در کاظمین، محمدتقی و علی‌نقی (ع) در سامرا و نيز کربلاى معلا را با تصويرهاى جذاب به ثبت رسانده است.



محمد خوشرو تاکنون سه کتاب نفیس با رویکرد عکاسى مذهبى شامل «بر آستان رضا (ع)، سجده صاحب‌نظران و نسیم سحر» ارائه داده که آن‌ها را یک کتاب عکس دیگر با عنوان «خیال» همراهى مى‌کند که به ژانر دیگر عکاسى او، عکاسى هنرى با گرایش انتزاعى اختصاص دارد. خوشرو متولد ١٣٤٩ است و از سال ١٣٨٥ آثارش در ١٠ نمایشگاه انفرادى در گالری‌هاى موزه سالار جنگ هند، ماه مهر، اعتماد، شکوه، موزه ملک، فرهنگسراى بهمن و... نیز رویدادهاى جمعى نظير «چشم درون» در موزه هنرهاى معاصر، «تصویر سال»، «به روايت عکاسان معاصر» در پرديس ملت و ... به تماشا درآمده است.

اين نمايشگاه عصر جمعه ٢٢ خرداد در فرهنگسراى نياوران واقع در انتهاى خيابان پاسداران، روبروى پارک نياوران آغاز به کار مى‌کند.

مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما