تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۵۳۴۰

بعضی‌ گزارش‌های استهلال تا ظهر روز اول به نتیجه می‌رسد

بعضی‌ گزارش‌های استهلال تا ظهر روز اول به نتیجه می‌رسد
حجت‌الاسلام والمسلمین تقدیری، رئیس ستاد استهلال استان تهران  با بیان اینکه هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان، ستاد استهلال استان تهران زیر نظر ستاد مرکزی استهلال که تحت نظارت مقام معظم رهبری است، تشکیل شده و گروه‌هایی برای استهلال ارسال می‌کند، گفت: امسال نیز در سطح استان ۶ گروه اعزام خواهد شد.

تقدیری ادامه داد: این گروه‌ها به برج میلاد، امام‌زاده هاشم، لواسانات، پارک چیتگر، طالقان و ورامین ارسال خواهند شد و احتمال دارد که امسال یک گروه نیز به ارتفاعات توچال ارسال شود.

به احتمال زیاد پنج‌شنبه اول ماه رمضان است

رئیس ستاد استهلال تهران گفت: در بحث رؤیت هلال ما تنها می‌توانیم پیش‌بینی کنیم و کیفیت شرایط جوی، آلودگی هوا ریزگردها در تحقق رؤیت نقش دارند. با توجه به این مسائل هلال، ماه در غروب روز چهارشنبه در شامگاه رصد ۲۷ خرداد هم با چشم مسلح و غیر مسلح هلال ماه قابل رویت در پهنه ایران خواهد بود و روز پنجشبنه اولین روز ماه مبارک بود.

بعضی‌ گزارش‌های استهلال تا ظهر روز اول به نتیجه می‌رسد

تقدیری ادامه داد: اگر نه با چشم مسلح و نه با غیر مسلح هلال دیده نشود و برای کسی مسلم نشود که پنجشنبه اول ماه رمضان است، وی می‌تواند به عنوان یوم الشک روزه بگیرد واگر آن روز اول ماه رمضان نبود روزه‌اش مستحبی و اگر ماه رمضان بود روزه واجب گرفته است.

وی افزود: بعضی گزارش‌‌های استهلال در روز بعد می‌تواند به نتایج دقیق‌تر برسد لذا فرد می‌تواند روزه را بگیرد و اگر تا فردا ظهر معلوم شود آن روز روز اول ماه رمضان بوده است، اولین روز را روزه گرفته است.

ماه یکی است اما مبنای تعریف اول ماه رمضان فرق می‌کند

وی در این خصوص که برخی معتقدند یک ماه وجود دارد اما منشأ اختلافات جهان اسلام در خصوص اعلام روز اول ماه رمضان چیست، گفت: مسائل زیادی در این میان وجود دارد که بحث‌های مبنایی می‌طلبد. خوشبختانه همایش، مناظره و نشست‌های مختلفی در آستانه ماه مبارک رمضان و در خصوص رؤیت ماه برگزار می‌شود.

تقدیری گفت: کشورهای سنی کشوری را به عنوان ام القراء قبول دارند که همان عربستان است و وقتی این کشور روزی را اعلام می‌کند، بقیه هم تبعیت می‌کنند و خیلی با معیارهای شرعی درگیر نیستند. خود عربستان هم بحثی است که آیا اساسا به رویت ماه می‌پردازند و یا بر اساس تقویمی که دارند، عمل می کنند. لذا این که حقیقتا ماه برای عربستان دیده می‌شود یا نه، محل شک و صحبت است.

وی ادامه داد: اما کشورهای شیعه تابع مبانی مختلفی هستند. برخی از مراجع معتقد به اتحاد افق هستند و می‌گویند اگر در یک نیم کره‌ای که تاریک است، هلال دیده شود، برای همه آن نیم کره هلال رؤیت شده است. مقابل این مراجع معتقدند که هر کسی باید در افق و منطقه خود ماه را ببیند، لذا عراق برای ما دلیل نمی‌شود و سوریه برای عراق دلیل نمی‌تواند باشد.

تقدیری تصریح کرد: در خود این دسته نیز اختلافاتی وجود دارد، برخی معتقد هستند باید با چشم مسلح به استهلال پرداخت و برخی قائل به امکان استفاده از چشم غیر مسلح‌اند. قائلین به امکان استفاده از چشم مسلح نیز دو دسته می‌شوند، برخی معتقد هستند که می‌توان از هواپیما استفاده کرد و برخی دیگر معتقدند که باید حتما از روی زمین این کار را انجام داد.

وی افزود: این اختلافات مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا در خصوص بسیاری از احکام فقهی همین مسئله وجود دارد و بر اساس مبانی مختلف احکام مختلفی صادر می‌شود. برای مثال در مورد نماز مسافر نیز چنین است. یک فرد نمازش را کامل و فرد دیگری نمازش را شکسته می‌خواند و هر دو وظیفه خود را انجام می‌دهند.

تقدیری در پایان گفت: ماه چند تا نیست، اما نوع مبنا در این خصوص که اول ماه به چه گفته می‌شود، فرق می‌کند. اگر اختلافی صورت گرفت، هر کس وظیفه خود را انجام داده و طبق نظر مرجع تقلیدش عمل می‌کند و مشکلی ایجاد نمی‌شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما