تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۵۵۲۲

نامرتبط بودن سریال‌های مناسبتی سیما با ماه رمضان

نامرتبط بودن سریال‌های مناسبتی سیما با ماه رمضان
جبار آذین، منتقد و کارشناس سینما در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سریال‌های سیما در ایام ماه مبارک رمضان را چنین نقد کرد: در ابتدای بحث درباره سریال‌های «دردسرهای عظیم»، «پایتخت» و «گاهی به پشت سر نگاه کن» که در ایام ماه مبارک روی آنتن رفته باید بگویم که هیچ یک از این سه اثر را نمی‌توان کاری با محوریت ماه رمضان نامید، بلکه این تولیدات آثاری هستند که صرفاً داستانشان در ماه مبارک روی داده تا به این بهانه سفره افطاری هم در سریال نشان داده شود. با این توضیح باید بگویم این کارها آثاری متوسط هستند که توانسته‌اند تا حدودی مخاطب را جذب خود کنند.

وی افزود: در مسیر جذب مخاطب هم «دردسرهای عظیم» و «پایتخت» از سریال «گاهی به «پشت سر نگاه کن» بسیار موفق‌تر بوده‌اند. دلیل این امر نیز به کیفیت حرفه‌ای کار بر‌نمی‌گردد، بلکه پیش زمینه‌ای که آن دو سریال به علت پخش در سال‌های قبل در افکار عمومی ایجاد کرده‌اند باعث شده تا تماشاگر بیشتر جذب آن شود. جدا از آن باید گفت که موفقیت قبلی کارهایی چون «پایتخت» یا «دردسرهای عظیم» در نهایت شامل قسمت جدید نیز می‌شود.

این منتقد سینما درباره موفقیت سریال‌های ماه رمضان چنین توضیح داد: اگر بخواهیم موفقیت سریال‌های ماه رمضان را با تعداد مخاطبانش بسنجیم باید گفت که معیار مناسبی را برای این ارزیابی در اختیار نداریم، چون معمولاً هر آنچه که در تلویزیون در این ماه مبارک، پخش می‌شود به نوعی دیده می‌شود، چون هم تماشاگر انتخاب دیگری در اختیارش نیست هم اینکه محصولات تلویزیون رایگان هستند و بابت دیدنش چیزی از جیب تماشاگر کم نمی‌شود.

پایتخت در پایان راه

وی درباره سریال «پایتخت» این گونه توضیح داد: به نظرم این سریال به پایان خط خود رسیده است، چون حرف جدیدی برای گفتن ندارد، البته کارگردان سعی کرد با بحث‌های سیاسی و اجتماعی تا حدودی برای کارش جذابیت ایجاد کند، اما هر اندازه که از کار می‌گذرد باز هم سریال در اختیار چند بازیگر خاص قرار می‌گیرد تا به واسطه شوخی‌ها و درگیری‌هایشان، مردم را سرگرم کنند. با این وجود این سریال مطمئناً پربیننده‌ترین سریال ماه رمضان خواهد بود، زیرا بیننده تلویزیون شخصیت‌های این سریال را دوست دارد و با آنها ارتباط برقرار می‌کند.

این کارشناس سینما درباره «دردسرهای عظیم» هم این گونه توضیح داد: واژه فیلم فارسی را برای این مجموعه ملودرام مناسب می‌دانم، البته در قسمت دوم فیلم رشد کیفی پیدا کرده، اما این رشد در مقایسه با قسمت نخست است. درباره بازیگران این سریال هم باید بگویم که اکثر انتخاب‌ها برای نقش‌های مختلف مناسب بوده است، اما در میان این نقش‌آفرینان بازی مهدی هاشمی، جواد عزتی و امیرحسین صدیق بسیار چشمگیرتر است، البته به نظرم جواد عزتی توانسته با بازی خود موقعیت‌های طنز خوبی برای سریال ایجاد کند که امتیازی برای سریال محسوب می‌شود.

نامرتبط بودن با ماه رمضان؛ ویژگی سریال‌های امسال

وی درباره سریال مازیار میری هم چنین توضیح داد: درباره این سریال باید بگویم که این کار بد آغاز نشده و تا به امروز هم بد ادامه پیدا نکرده است، هر چند همان طور که پیشتر گفتم هیچ کدام از این آثار ربطی به ماه رمضان ندارد، بلکه تنها آثاری هستند که داستانشان در ماه رمضان روی می‌دهد، اما با این وجود باید با ارفاق به سه کار اصلی، نمره‌ای متوسط داد؛ کارهایی که بدون طنازی‌های رایج در سریال‌سازی، گلیم خود را از آب بیرون کشیده‌اند.

آذین در پایان سخنان خود بیان کرد: این‌که یک سریال ماه رمضانی باید با ارزش‌های این ماه مبارک همخوانی داشته باشد، نباید به این معنا تصور شود که تنها در این کارها قرار است شعارهای اخلاقی داده شود، بلکه ما باید عمق و تاثیرگذاری کارها را هم مد نظر قرار دهیم. یعنی نه اینکه اشک تماشاگر را در بیاوریم، بلکه باید شرایطی فراهم کنیم که مردم به واسطه کارهای مورد نظر در رفتار و کردار خود دقیق شوند تا بسیاری از معضلات جامعه از بین برود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما