تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۹
۰
کد مطلب : ۲۵۷۸۳
گفت و گو با احمدرضا درویش

انتقادات درباره «رستاخیز» مبتنی بر سیره امام حسین(ع) باشد

انتقادات درباره «رستاخیز» مبتنی بر سیره امام حسین(ع) باشد
احمدرضا درویش، کارگردان فیلم سینمایی «رستاخیز» در حاشیه اکران این فیلم در بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن درباره انتقادات مطرح شده نسبت به فیلم اظهار کرد: برخی انتقاداتی که به این فیلم شد برای ما بسیار کارایی داشت و ما توانستیم با تکیه بر این انتقادات برخی از نقاط ضعف را پوشش دهیم.

وی افزود: ذکر یک نکته را ضروری می‌دانم و آن این است که هیچ فیلمی در سینما تولید نمی‌شود که پیرامون آن نقد و نظری وجود نداشته باشد. برای همین برای این‌که کارها رشد و شکوفایی لازم را داشته باشند، باید نقاط ضعف را شنید و از آن برای رفع عیب‌ها بهره جست.

این فیلمساز ادامه داد: مطلب دیگری که درباره این فیلم می‌توانم بیان کنم این‌ است که «رستاخیز» تنها یک فیلم است که درباره یک حماسه تاریخ ساز تولید شده است، در صورتی که درباره عاشورا هزاران فیلم می‌تواند تولید شود. با این توضیح باید بگویم که این فیلم برداشت یک نفر و یک ذهن از حماسه عاشورا است و قطعا هزاران نظر دیگر هم در این زمینه می‌تواند وجود داشته باشد. برای همین بنابراین اجازه دهیم که این قبیل کارها تولید شود.

درویش ادامه داد: این فیلم تنها یک ظرف کوچک است، پس چگونه می‌توان انتظار داشت که تمام معنای عاشورا را در آن جای داد. برای همین باید اجازه داد با وجود اختلاف سلیقه‌هایی که وجود دارد قدم‌های بعدی در این زمینه برداشته شود. نکته دیگر اینکه این تصور غلط باید از بین رود که این فیلم نقطه پایانی این موضوع در سینماست، درصورتی که در این حوزه می‌‌شود فیلم‌های متعددی ساخت که در هر یک نسبت به فیلم قبلی ضعف‌های کمتری وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی چنین نقدهایی را از این فیلم داشته؟ بیان کرد: این فیلم موضوع بسیاری حساسی دارد. مضمونی که با اعتقادات مردم این سرزمین عجین شده است. به نوعی می‌توان گفت که هر ایرانی با عشق به اباعبدالله(ع) بزرگ شده است. برای همین جای تعجب نیست که نسبت به آن این حساسیت‌ها وجود داشته باشد. برای همین ما انتظار نقد را داشتیم، البته نقدی که متکی به سیره امام حسین(ع) باشد و با ادب و شعور عاشورا همراه باشد، اما متاسفانه برخی نقدها که نسبت به این فیلم و عواملش شد، عاری از شرایط ذکر شده است و من از آن به عنوان آفت دنیای مجازی نام می‌برم.

درویش در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ما باید تکلیف خود را با رسانه سینما مشخص کنیم و بدانیم که از این رسانه چه انتظاری داریم، زیرا در جهان امروز که بسیاری حرکت ضد شیعی و اسلامی به اسم اسلام انجام می‌شود، سبب شده تا رحمانیت و زیبایی اسلام از چشم جهانیان بسته ماند. در این میان این سینماست که می‌تواند جلوی این هجمه را بگیرد.

درویش اضافه کرد: برای رسیدن به این خواسته نیز بهترین مسیر نشستن به کشتی نجات است که همان سیره و عاشقی در مکتب حسین(ع) است، برای همین اجازه دهیم که این صدای رهایی بخش با زبان سینما به گوش تمام جهانیان برسد، نه اینکه بخواهیم با برخی هجمه‌ها که عمدتا بدون دیدن فیلم انجام شده نه در خارج بلکه در داخل هم مانع دیده شدن فیلم شود.

این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: راه مبارزه با اسلام هراسی در جهان با خشونت امکان پذیر نیست، بلکه زبان رحمت و انسانیت است که قادر است معرفت دین مبین اسلام را برای جهانیان آشکار کند، همانگونه که امام حسین(ع) تا لحظه آخر دشمن را به مذاکره دعوت کرد و نگرانی این را داشت که دشمن دستش به گناه آلوده شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما