تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۵
۰
کد مطلب : ۲۵۸۰۰

مجوزهای لازم را در همه زمینه‌ها از متخصصان و مراجع گرفتیم

مجوزهای لازم را در همه زمینه‌ها از متخصصان و مراجع گرفتیم
مراسم رونمایی از فیلم سینمایی «رستاخیز» ۲۲ تیرماه با حضور جمع کثیری از مدیران، هنرمندان و اهالی رسانه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

پس از نمایش فیلم، «احمدرضا درویش» در جمع خبرنگاران حاضر شد و به مدتی طولانی به سوالات آنها پاسخ داد.

مجوزهای لازم را در همه زمینه‌ها از متخصصان و مراجع گرفتیم

وی درباره نمایش چهره حضرت عباس(ع) به خبرنگاران گفت: برای نشان دادن تصویر آن حضرت مجوزهای لازم را گرفته بودیم. همچنین، در هر زمینه‌ای به متخصص مربوط به آن مراجعه کردیم و در زمینه مسائل دینی نیز به متخصصان آن که علمای دین هستند، مراجعه کردیم. مجموعه نظرگاه‌ها را بررسی کردیم و مهم این است که ببینیم از درون این مجموعه یا نظرگاه‌ها چه چیزی استخراج می‌شود. دوم اینکه تلاش داشتیم به وظیفه شرعی خود پایبند باشیم. من موظفم به نظر مرجع تقلید خودم دقت و براساس آن عمل کنم و همین کار را کردم.

دیدگاه‌های مراجع را بسیار مورد توجه قرار دادیم

درویش خاطرنشان کرد: در بحث تشبه به چهره معصومین(س) بسیاری از علما مشکلی با آن ندارند و آن را رد نکرده‌اند ولی شرطی وجود دارد و آن شرط این است که وهنی به‌وجود نیاید و خدایی نکرده تعرض و توهینی نشود. فیلم رستاخیز نه تنها در نشان دادن چهره بلکه در مباحث زیبایی‌شناختی رویدادها و حتی ظاهر چهره‌ها به متخصصان مراجعه کرده و دیدگاه‌های مراجع بسیار مورد توجه بوده است. همه ملت ایران و شیعیان به حضرت عباس(ع) علاقه قلبی دارند و به نحوه تصویر نمایش آن حضرت حساسیت دارند و ما نیز با مساله نمایش دادن تصویر آن حضرت در فیلم کاملا به شکل حرفه‌ای برخورد کردیم حرمت و نظر مراجع را رعایت کردیم.

وی در ادامه به بحث درام اشاره کرد و افزود: وقتی در ساحت درام می‌خواهید با قصه و درام جلو بروید، درام شما باید بر شخصیت تکیه و شخصیت امنیت پیدا کند. شخصیت زمانی شکل می‌گیرد که زیبایی، عشق، آلام درونی از طریق چهره نمایان شود وقتی ما این مسائل را حذف می‌کنیم بهتر است کل شخصیت را حذف کنیم.

کارگردان «رستاخیز» در پاسخ به سوالی درباره شهادت حضرت علی اصغر(ع) و نحوه پاشیدن خون ایشان در روایات، گفت: در نسخه اول خون حضرت علی اصغر(ع) روی اسب می‌ریزد اما بعد متوجه شدیم این مساله اشتباه است و فیلم را به گونه‌ای اصلاح کردیم که خون آن حضرت به آسمان پاشیده می‌شود و تصویر را براساس روایات اصلاح کردیم.

یک ریال از بیت‌المال هزینه نکرده‌ایم

وی در مورد هزینه های فیلم تصریح کرد: سازندگان رستاخیز هزینه این فیلم را از جیب خود داده‌اند و یک ریال از بیت‌المال هزینه نکرده‌اند. عاشقان امام حسین(ع) در ایران و کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس متعهد به فرهنگ اهل بیت(ع) هستند و هزینه این فیلم را به عشق امام حسین(ع) تامین کرده‌اند. بخشی از هزینه‌ فیلم توسط گروهی از شیعیان و علاقمندان امام حسین(ع) تامین شده که در کشور خود در اقلیت هستند و به نوعی مجاهدت کرده‌اند.

ظرفیت اکران فیلم در سینمای ایران باعث کاهش زمان فیلم شد

درویش درباره اصلاحاتی که بعد از جشنواره فیلم فجر به فیلم وارد شد نیز توضیح داد: بعد از نمایش فیلم رستاخیز در جشنواره فیلم فجر ما مانند همه فیلم‌های دیگر که دوباره اثر را بررسی می‌کنند نظرات مختلف را درباره فیلم شنیدیم و آن را بررسی کردیم. بعد با بیوت مراجع ارتباط برقرار کردیم و کارهای کارشناسی انجام دادیم. بعضی از مراجع نمایندگانی را فرستادند و بارها فیلم توسط آنها دیده شد و برخی نظرگاه‌ها که علمی و منطقی بود؛ در فیلم اعمال شد. دلیل دیگر برای کوتاه کردن فیلم این است که ظرفیت اکران فیلم در سینمای ایران مشخص است و سانس‌بندی‌ها و نوع اکران نیز در سینما کاملا مشخص است و سیستم اکران؛ ظرفیت نمایش یک فیلم سه ساعت و ده دقیقه‌ای را ندارد لذا زمان فیلم را به دو ساعت و ۱۰ دقیقه کاهش دادیم تا در زمان اکران فیلم با تعداد سانس‌های بیشتر و بهتر اکران شود. اگر تقاضایی برای نمایش نسخه کامل وجود داشته باشد و همچنین سالن سینمایی نیز آمادگی این اکران را داشته باشد ما آمادگی داریم که ما نسخه کامل را نمایش دهیم. اما نسخه اصلی که در سینماها اکران می‌شود همین نسخه‌ای است که مجوز گرفته است.

وی درباره سختی کار در این نوع فیلمها گفت: علت اصلی سختی و مشکل بودن عرصه کار در حوزه عاشورا و امام حسین (ع) این است که ما اصلا نمی توانیم همانند ماجرای کربلا، امام حسین و این رویداد عظیم ماندگار در تاریخ مشابه و نمونه ای را پیدا کنیم. به همین دلیل هم هست که ماندگار شده است. پس نزدیک شدن هم به این عرصه ها با حساسیت مردم و مخاطبین همراه است و آنها نسبت به این قضیه نگاه تیزبینی داشته و آن را موشکافانه رصد می کنند.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما