تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۲
۰
کد مطلب : ۲۶۰۰۵

شرایط متفاوت درمانگاه‌های ایران در حج ۹۴

شرایط متفاوت درمانگاه‌های ایران در حج ۹۴
حمید محمدی، معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت جمعه نهم مرداد ماه با حضور در همایش توجیهی کادر سلامت اعزامی به حج تمتع، با اشاره به اینکه روابط دو کشور ایران و عربستان در بدترین شرایط قرار دارد، گفت: تنش‌های سیاسی بعد از جنگ یمن به بالاترین حد خود رسیده و جنگ روانی و تبلیغات رسانه ای بر علیه ایران در عربستان بر بدنه جامعه عربستان تأثیرگذار بوده است.

شرایط متفاوت و حساس حج ۹۴

وی با تأکید بر اینکه بر همین اساس جامعه ای که ما میهمان آن خواهیم بود شرایط متفاوت و حساس تری نسبت به قبل دارد اظهار کرد: حتی اگر احتمال وقوع شرایط ناگوار یک درصد باشد باز هم ما باید آمادگی لازم را برای مواجهه با این شرایط داشته باشیم و مشکلات احتمالی را به سرعت رفع کنیم.

محمدی تصریح کرد: اگر تأکید می شود که شرایط امسال حج حساس است، برای این است که آمادگی لازم را داشته باشیم و غافلگیر نشویم.

وی در ادامه به اهمیت بحث سلامت تعذیه حجاج اشاره و اظهار کرد: شرایط شهر مدینه از نظر دایر کردن درمانگاه ها در هتل نیز متفاوت است و به دلیل مقرراتی که دولت عربستان در این خصوص وضع کرده، برای دایر کردن درمانگاه در مدینه نسبت به مکه شرایط سخت تری داریم؛ مسئولان عربستان باید مجوز احداث درمانگاه ها را بدهند که در حج سال گذشته مقامات سعودی مقاومت کرده و مشکلاتی به وجود آمد از جمله اینکه مجبور شدیم درمانگاه ها را جابه جا کنیم.

معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت ادامه داد: در سال جاری هم ممکن است مجبور شویم درمانگاه ها را جابه جا کنیم و یا ویزیت بیماران به صورت سرکشی به هتل ها صورت گیرد که مشکلاتی را برای پزشکان ایجاد خواهد کرد پس باید آمادگی لازم برای این امور را نیز داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه پزشکان باید مطلع باشند که شرایط درمان بیماران در حج با درمان در هر مطب و بیمارستانی متفاوت است، گفت: بیش از ۶۵ درصد حجاج ایرانی بالای ۵۰ سال سن دارند و همین مسئله میزان مراجعه به پزشکان را افزایش می دهد.

محمدی ادامه داد: پزشکان اعزامی به ویژه پزشکان اعزام اولی هم خود اعمال را انجام خواهند داد و هم در شیفت های مختلف به زائران خدمات ارائه خواهند کرد که این مسائل خستگی ها و سختی زیادی به همراه دارد و برخی مواقع این خستگی ها موجب اظهار بی حوصلگی از سوی پزشک به بیمار می شود اما برای بیمار این مسئله قابل قبول نیست و از پزشک انتظار توجه دارد به همین دلیل باید آمادگی لازم برای ورود به عملیات حج را داشته باشید.

وی با تأکید بر حفظ بهداشت در عید قربان و مراسم حلق(تراشیدن موی مردان) عنوان کرد: امسال کاور مخصوصی برای انجام حلق به زائران مرد داده شده تا به رعایت بهداشت در این مراسم کمک بیشتری شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما