تاریخ انتشار
يکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۸
۰
کد مطلب : ۲۶۵۲۶
در شب شعر «هشتمین سراج» مطرح شد

شکارسری: شعر مذهبی ژانری پربسامد در ادبیات امروزی ایران است

شکارسری: شعر مذهبی ژانری پربسامد در ادبیات امروزی ایران است
شب شعر «هشتمین سراج» به مناسبت میلاد امام رضا(ع) به همت فرهنگسرای مهر برگزار شد.

هدف از برگزاری این شب شعر تکریم شعر و ادبیات آیینی و مذهبی ایرانی – اسلامی عنوان شده است. در این مراسم که با حضور شعرایی از جمله پرویز بیگی حبیب آبادی، حمیدرضا شکارسری، حسین اسرافیلی، فرامرز عرب عامری و بیش از ۵۰ تن از شعرای صاحب کتاب برگزار شد، اشعار بسیاری در مدح و مقام حضرت امام رضا (ع) خوانده شد. همچنین شاعرین حاضر در برنامه در مراسمی نمادین کتاب‌های شعر خود را به یکدیگر اهدا کردند.

*شعر آیینی ریشه در باورها، اعتقادها و عقاید مردم ایران دارد

پرویز بیگی حبیب آبادی در شب شعر « هشتمین سراج» در فرهنگسرای مهر گفت: شعر آیینی از قرن چهارم تاکنون در ادبیات ما یک حضور جاری و ساری داشته است که این بر می‌گردد به نگاه ویژه‌ای که مردم به ادبیات آیینی دارند. او گفت: این علاقه‌مندی از گذشته بوده، امروزه هم هست و در آینده نیز تداوم خواهد داشت و ریشه در باورها و اعتقادها و عقاید مردم ما دارد.

بیگی حبیب آبادی درباره اهمیت برگزاری شب‌های شعر از سوی فرهنگسراها گفت: حتی اگر دو شاعر به مشاعره با یکدیگر بپردازند، این اتفاق سبب ارتقای کیفی شعر خواهد بود، حال که فرهنگسرای مهر چنین برنامه‌هایی را برگزار می‌کند که بیش از ۵۰ شاعر، بیش از چند ساعت شعرخوانی می‌کنند، این اتفاق در ارتقای کیفی شاعران موثر خواهد بود و به بالندگی آنها خواهد افزود.

بیگی حبیب آبادی گفت: شاعر در هر دوران هم از اتفاقات زمان خود تاثیر می‌پذیرد و هم بر آنها تاثیر گذار است و شعر با محیط اطراف تطبیق پیدا می‌کند.

*شعر مذهبی ژانری پربسامد در ادبیات امروزی ایران است

حمیدرضا شکارسری، در شب شعر « هشتمین سراج» گفت: اساسا شعر فارسی از سال‌ها و سده‌های اول پیدایش، با مفاهیم دینی گره خورده است. او با تاکید بر اینکه شعر فارسی با نیایش و مدح و منقبت حضرات معصومین علیه السلام گره خورده است، گفت: منظومه‌های بزرگ شعر فارسی، حتی منظومه‌های عاشقانه ابتدا با نیایش‌ها و نیایش واره‌ها آغاز شده‌اند که این نشان می‌دهد، شعر ما با مفاهیم دینی گره خورده است.

او گفت: در کمتر مجموعه شعر ایرانی با شعر دینی روبرو نخواهید شد، به ویژه در سه دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب گفتمان دینی حاکم بر جامعه و فرهنگ ما به گونه‌ای شده است که شاعران نه تنها نوعی وظیفه و رسالت برای خودشان می‌دانند که در محیط آفرینش ادبی داشته باشند، بلکه ناخودآگاه بدون اینکه سفارش داشته باشند، مبادرت به آفرینش ادبی در این زمینه می‌کنند. او گفت: بدین ترتیب من امروزه با توجه به سابقه و سنت شعر فارسی و گفتمانی که امروز برجامعه حاکم شده است، می توانم شعر مذهبی را یک ژانر بسیار مهم و پربسامد در ادبیات امروز ایران بنامم.

وی با اشاره به شب شعر هشتمین سراج که در فرهنگسرای مهر برگزار شد، گفت: شب های شعر، عصرهای شعر و جلسه های شعر ایجاد فضای ادبی و فرهنگی می کنند. او ادامه داد: در فضاهای فرهنگی است که امکان آفرینش ادبی افزایش پیدا می کند. به عبارت دیگر این فضاها ضمن اینکه اوقات فراغت خوبی را برای مخاطبینش فراهم می کند، ضمن اینکه به هر صورت عرض ارادتی به محضر ائمه معصومین (ع) است، در عین حال باید بپذیریم، نوعی تشویق و ترغیب شاعران به ویژه شاعران جوان برای سرایش های مذهبی محسوب می شود. او برگزاری شب های شعر در فرهنگسراها را سبب توسعه فرهنگی و غنای فرهنگی دانست.

*شعر ما با مکتب مذهبی‌مان گره خورده است

فرامرز عرب عامری در شب شعر « هشتمین سراج» که در فرهنگسرای مهر برگزار شد، گفت: شعر ما با آیین و مکتب مذهبی ما گره خورده است و شاعران امروز هم عموما علاقه دارند که به این روند بپردازند. عرب عامری ادامه داد: کمتر شاعری می توانیم در دوره حاضر پیدا کنیم که نسبت به ارادتش به ائمه اطهار مطلب و شعری نداشته باشد.

فرامرز عرب عامری در این مراسم گفت: این برنامه با استقبال خوب شاعران و اهالی منطقه مواجه شده است که در کمتر شب شعری این اتفاق می افتد. او همچنین به اهدای کتاب های شعر ۵۰ شاعر صاحب کتاب در این مراسم به یکدیگر اشاره کرد و این حرکت را کاری پسندیده در راستای ارج نهادن به فرهنگ کتابخوانی دانست. فرامرز عرب عامری در شب شعر « هشتمین سراج» و در فرهنگسرای مهر گفت: شاعری و شعر سرایی از جمله ویژگی های برجسته ایرانی هاست که بیشتر از هر هنری مورد استقبال ایرانی ها واقع شده است. او موسیقی را نیز دیگر هنر مورد علاقه ایرانی ها دانست که نوع با کلام آن که همراه با شعر است، در تمام مناطق کشور از محبوبیت و ارزش بیشتری برخوردارست. عرب عامری فرصت ایجاد شده توسط فرهنگسرای مهر را ارزشمند دانستو گفت: شهروندان منطقه استقبال خوبی از برنامه های شعرخوانی در فرهنگسرای مهر کرده اند و در این برنامه نیز شاهد حضور شاعران صاحب نام و شاعران صاحب کتاب و جوان به مناسب شعر خوانی در مدح و مقام حضرت امام رضا(ع) هستیم. او با تاکید بر اینکه منطقه جغرافیایی دلیلی بر عدم اجرای برنامه های صاحب سبک و یا حضور افراد صاحب نام نمی شود، گفت: منطقه ۱۹ شهر تهران با وجود مرکز فرهنگی چون فرهنگسرای مهر آمادگی برگزاری برنامه های قوی دارد و در این برنامه نیز شاهد آن هستیم که شاعران به دلیل وجود مخاطب تخصصی در برنامه حضور یافته و آخرین شعرها و سروده های خود را درباره امام رضا(ع) ارائه داده اند.

*شعرهایی آیینی برخواسته از کنه وجودی شاعر است

علی مظفر، دیگر شاعر حاضر در مراسم شب شعر « هشتمین سراج » در فرهنگسرای مهر گفت: بحث و گفت وگو در رابطه با شعر های آیینی و در کل مراسمی که به نحوی به مدح ائمه می پردازد، از دیروقت در کشور ما و در اکثر کشورهای اسلامی که به ائمه اطهار ارادت داشته اند، بوده است. مظفر گفت: شعرهای آیینی شعرهایی برخواسته از جوشش و کنه وجودی یک شاعر است و خود شاعر همواره سعی کرده که چیزی بگوید که به مخاطب و مستمعش بگوید که من اینگونه هستم و شما هم می توانید با الگو پذیری که به طور کلی قالب جامعه در جستجو آن هستند و مدینه فاضله را بر آن مبنا می خواهند بسازند، باشند. مظفر ادامه داد: ما در رابطه با شعرهای آیینی در بعد از انقلاب اسلامی توانسته ایم جایگاه و پایگاه ویژه ای را برای شاعرانمان تعریف کنیم. به این صورت که همیشه شاعر بعد از انقلاب توانسته در یک کانال و مسیری خودش را قرار دهد که مشخص کرده است، طبق این الگوها و این قالب ها می تواند شعر خودش را به ائمه اطهار عرضه و تقدیم کند و در کلیت کار می توانیم بگوییم که همین الان در گوشه و کنار جهان همیشه شعرهای آیینی جایگاه ویژه خود را یافته است. هرچند که او از وارد شدن کلیشه در شعرهای آیینی انتقاد کرد و گفت: شعر باید بار معنایی خودش را حفظ کند و خالی از کلیشه باشد.

علی مظفر با اشاره به برگزاری شب شعر هشتمین سراج در فرهنگسرای مهر گفت: ما باید بپذیریم که آحاد مردم در اطراف فرهنگسراها و سازمان های مردم نهاد جمع هستند و زمانی که چنین طیف گسترده مردمی را داریم، به نحوی وسیله ای برای ارتقای سطح فرهنگ مردم هستیم. او گفت: ما شاعریم و بار امانت به دوش ماست و شاعر بدون معجزه ای حتی منسوب به پیامبران است. او گفت: فرهنگسراها می توانند بار مسئولیت دینی قابل توجهی را به دوش بکشند و این بارمسئولیت همواره توانسته جایگاهی را برای مخاطب ما تعریف کند. مظفر ادامه داد: زمانی که کودک و نوجوان به عرصه فرهنگ، ادب و علم پا می گذارد، خواه ناخواه کتاب های دینی ما ایشان را آماده می کنند که مسائل دینی را بیاموزد، اما زمانی این می تواند از حالت تکرار بگذرد که بیاید مسائل آیینی را به صورت ادبی فرا گیرد.او ادامه داد: بنابراین زمانی که ما شعر را از ادبیات محسوس به ملموس رجحان دهیم و از ادبیات ملموس به سمت محسوس ببریم، پدیده شعر می تواند در جایگاهی نظیر خانه یا کانون شعر، سبب ارتقای مسائل آیینی، مذهبی، ادبی و علمی و اسلامی شود و نقش بسزایی در این زمینه داشته باشد.

*شعر آیینی در دوره معاصر به حماسه آفرینی روی آورده است

سعید رنجبریان، مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۹ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رییس فرهنگسرای مهر در این مراسم گفت: فضای موجود در مضامین و محتوای شعر آیینی از آغاز تا دوره ی معاصر، سیر بالنده ای را طی کرد و این رشد در روزگار ما در حال تکوین است. مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۹ که میزبانی این برنامه را برعهده داشت، گفت: شعر آیینی در دوره ی معاصر، علاوه بر بهره مندی از متعلقات گسترده و متنوعی مانند؛ شهادت، دفاع مقدس، فرهنگ عاشورا و... در سروده هایی که به نوعی در منقبت و مرثیه ی ائمه ی اطهار و دیگر بزرگان مذهب بر جای مانده است، شاعر به شکوه و حماسه آفرینی آنان و هدفمند بودن شهادت طلبی و آرمان های آنان اشارات خاصی داشته و بیش تر به این ابعاد پرداخته است تا سوگ صِرف و مرثیه ی اندوه بار. سعید رنجبریان گفت: اگر در گذشته شعر مذهبی پیرامون چند موضوع با ابهام فلسفی مضامین موجود در آن می چرخید، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل تأثیرپذیری از چند عامل، شاعرانی چون؛ علی معلم، سلمان هراتی، سیدحسن حسینی، قیصر امین پور و... به فلسفه و نگرشی صحیح در مضامین دینی دست پیدا کردند. رییس فرهنگسرای مهر مطالعات دقیق و عمیق آنان در قلمرو مفاهیم دینی را موثر در سروده هایشان دانست و ادامه داد: حضور شخصیت های مطرح انقلابی چون: شهید مرتضی مطهری که در ارایه ی دانش و بینش مذهبی به جامعه، با سخنرانی و کتاب هایی ارزنده، در پیرایش تاریخی مسائل دینی قدم های ارزنده ای برداشتند و توانستند تا حدودی از این طریق بدعت ها و ناروایی هایی را که بر تاریخ اسلام گذشته بود، بزدایند؛ عامل مؤثری در ایجاد فضای مناسب برای ظهور و پیدایش ادبیات انقلابی و مذهبی به شمار می آید. مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۹ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم اظهار امیدواری کرد تا شاعران اهل بیت مورد عنایت امام هشتم قرار گیرند و به روایتی منقول درباره ضامن آهو بودن علی بن موسی الرضا به نقل از دکتر مهدوی دامغانی اشاره کرد و گفت: ایشان در باره این روایت بررسی کرده بودند که ضامن آهو بودن علی بن موسی الرضا به چه صورت است که در عیون الاخبار رضا نقل شده است، او توضیح داد: حاکم خراسان به قصد شکار به صحرا می رود، یوزش به قصد شکار آهویی می دود، آهو کنار دیواری می ایستد و یوز شکاری وقتی که آهو نزدیک دیواری می شود از او فاصله می گیرد، اما وقتی که آهو از دیوار دور می شود، به قصد شکار به سمت آهو هجوم می آورد. حاکم خراسان جویای علت این موضوع می شود که چرا این یوز شکاری این عسر و حرج را دارد و کامل نزدیک نمی شود، پشت دیوار را بررسی می کنند و می بیند که بقعه ای است و متوجه می شوند که این بقعه ، بقعه علی بن موسی الرضاست. او گفت: بنا به این روایت، به نوعی استناد ضامن آهو بودن علی بن موسی الرضا را به این واقعه مربوط می دانند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما