تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۵
۰
کد مطلب : ۲۶۸۴۵
در مراسم افتتاح دارالقران تخصصی خانه مداحان عنوان شد:

برخی منبرها بیمارند

همه دین را در سایه امام حسین (ع) تبلیغ کنیم
برخی منبرها بیمارند
مراسم افتتاح دارالقرآن تخصصی خانه مداحان، عصر روز چهارشنبه ۲۵ شهریور ماه با حضور لاله افتخاری، رئیس کمیسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، احمد ابوالقاسمی قاری بین المللی و جمعی از مداحان پیشکسوت در فرهنگسرای خاوران برگزار شد.

در ابتدای مراسم، احمد ابوالقاسمی به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت و در ادامه طاهری، دبیرهمایش انس با قرآن، گفت: دارالقرآن تخصصی خانه مداحان دارای کلاس‌های تخصصی در زمینه تفسیر، مفاهیم، تجوید، صوت و لحن، روخوانی و روان‌خوانی و حفظ قرآن کریم برای مداحان و علاقه‌مندان به قرآن کریم است.

وی افزود: کلاس‌های تفسیر و مفاهیم قرآن با حضور استاد نیک‌نام، کلاس‌های صوت و لحن بزرگسالان توسط استاد عبادی‌مقدم، کلاس‌های صوت و لحن نوجوانان و جوانان توسط استاد نوایی، کلاس‌های تجوید توسط استاد مزینی و کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی با حضور استاد زکی‌خوانی برگزار خواهد شد.

وی افزود: این دارالقرآن کاری مشترک با آموزش و پرورش بوده و دارای بخش هایی مانند بسیج، روابط عمومی ، خدمات، واحد سمعی بصری، فضای مجازی، نمایشگاه، انتشارات و... است که به منظور ارائه خدمات و ترویج فرهنگ قرآن در میان مداحان، تاسیس شده است.

دبیرهمایش با اشاره به حدیث «ثقلین» تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) دو چیز گرانبها را در میان مسلمانان باقی گذاشتند، یکی کتاب خدا و دیگری عترت؛ که این همایش در راستای تحقق به این حدیث گرانقدر برای مداحان برگزار شده است.


در ادامه این همایش، لاله افتخاری در میان حاضران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: شما مداحان از دل جامعه هستید و با مردم جامعه در ارتباط؛ مسلما هر چقدر با قرآن کریم انس داشته باشید، مداحی شما نیز براساس آیات قرآن صورت خواهد گرفت و تربیت مخاطبان شما با مضامین قرآن و عترت همراه می شود که این کاری شایسته است.

لاله افتخاری با اشاره به نزدیک شدن غدیر خم، اظهار کرد: امروز به وصیت پیامبر(ص) جامه عمل بپوشانیم و پیام غدیر را در میان خودمان سر لوحه برنامه های قرآنی قرار داده و دست بیعت با امام زمان(عج) داده و در این راه تلاش کنیم.

وی اظهار کرد: به منظور پای گرفتن قرآن در جامعه مداحان، عضویت نماینده مداحان کشور در شورای توسعه فرهنگ قرآنی یا کمیسیون‌های مربوطه پیگیری شده وهمچنین بحث بودجه جامعه مداحان در این شورا بررسی خواهد شد تا از طریق صندوق توسعه مشارکت های قرآنی توزیع عادلانه صورت گیرد.

ایجاد تحول در جامعه مداحان

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی که در این محفل نورانی در جمع مداحان پیشکسوت حضور داشت، با تفاسیر قرآنی خود حاضران را از آیات وحی بهره مند ساخت.


وی گفت: در کشور جمهوری اسلامی ایران به مسئله نماز توجه ویژه ای شده است و همچنین در مدارس، دانشگاه ها و... تبلیغ و ترویج فرهنگ نماز صورت گرفته است اما درباره امر زکات، فعالیت ها کم بوده و حتی نیاز به یک اتاق زکات احساس می شود که در راستای آن بتوان، برنامه هایی را مشخص کرد.

وی با توجه به اینکه در کشورهیئت های زیادی برای عزاداری امام حسین (ع) وجود دارد، بیان کرد: حسینیه های کشور تنها در ماه محرم الحرام مشغول عزاداری و فعالیت هستند و تنها یک ماه در حسینه ها عزاداری می شود و مابقی سال تعطیل است که هزینه های بسیاری برای ساخت این حسینیه ها صرف می شود که اگر این عزاداری ها به سمت مساجد کشانده شود، ارزشمند تر است زیرا به آیین نماز نیز توجه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: روضه مظلومیت حضرت زهرا(س) و امام سجاد(ع) در مسجد بوده است، که باید فرهنگ قرآن و روضه در مسجد ترویج داده شود و ارزش روضه در این مکان مقدس ارزنده تر است.

برخی از منبرها بیمار هستند

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: برخی ازمنبرها بیمار هستند و در این مکان ها از شعر، دیالوگ، داستان، روایت و... سخن به میان می آید، اما از قرآن کریم چیزی بیان نمی شود. که این موضوع باید مورد توجه مداحان در زمان مداحی قرار گیرد تا مداح با بیان هنرمندانه و صوت زیبا بتواند مردم را با خداوند مرتبط کند.

وی ادامه داد: مداحان توجه داشته باشند که در کنار مداحی احکام و اصول دین را می توان برای عزاداران به طور محسوس ایراد کرد و همان طور که روضه فدک را می خوانیم و به دشمنان لعنت میفرستیم، این روضه را همراه با احکام عجین کرده و مردم را آشنا کنیم.

وی با اشاره به اینکه آیات قرآن و نماز ریتم دارد، گفت: معجزه پیامبر اکرم(ص)، ریتم منسجم و واحدی در آیات خود دارد که ترتیب نماز نیز آن را در خود جای داده است که می توان با زبانی شیوا این ریتم را همراه روضه خوانی برای عزاداران بیان کرد تا تنها روضه و عزا نباشد.

قرائتی با تاکید بر اینکه در جامعه مداحان، باید تحولی صورت گیرد، اظهار کرد: تنها گردهم آمدن سالانه یک روز برای مداحان کارساز نیست و باید تحولی در جامعه مداحان صورت گیرد و جامعه مداحان به مکتب قرآن، منطق و هنر تبدیل شود و یک تحول قرآنی در آن انجام شود و روضه با تفسیر قرآن همراه باشد تا حکیمانه و علمی تر باشد.

این مربی قرآن در پایان خاطر نشان کرد: جامعه مداحان می تواند با استفاده از تفاسیر قرآنی در قالب کتاب، جزوه، لوح فشرده از آیات قرآن در مداحی و روضه خوانی بهره مند شود تا روضه قرآنی همراه با تفسیر برای عزاداران عرضه کنند.


در ادامه مراسم، گروه تواشیح «سراج » به اجرای چند برنامه قرآنی پرداختند وهمچنین محسن طاهری، مدیرعامل خانه مداحان اهل بیت(ع) برای حاضران به مدیحه‌سرایی پرداخت و در پایان مراسم افتتاح دارالقرآن خانه مداحان به پاس ارج نهادن به مداحان، چند تن از پیشکسوتان مداح مورد تجلیل قرار گرفتند.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما