تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۴
۰
کد مطلب : ۲۷۰۱۶
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی‌علی مهدوی‌راد:

با شرایط کنونی حج وحدت‌آفرین نیست

تحریم مشروط حج، مشروع است
با شرایط کنونی حج وحدت‌آفرین نیست
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی‌علی مهدوی‌راد، استاد حوزه و دانشگاه، در خصوص ارتباط حج و وحدت جهان اسلام، گفت: حج بر اساس آنچه که در آموزش‌ها و نصوص دینی آمده است عامل وحدت همسویی و هماهنگی است و ذات این حرکت و اعمال به تعبیر برخی از علمای گذشته کنگره وحدت آفرین است، اما امروز ما در متن و بطن جامعه اسلامی چنین وحدتی را نمی‌بینیم و باید دلیل آن را جستجو کنیم.

با شرایط کنونی حج وحدت‌آفرین نیست
وی ادامه داد: اولا حج یکی از عوامل وحدت‌آفرین بین آحاد ملت اسلامی است و عوامل دیگری نیز وجود دارد. حج هم مثل همه اعمال دیگر آثاری دارد که یکی از آن‌ها وحدت است و باید کما هو حقه انجام شود تا آثار آن حاصل شود.
مهدوی‌راد افزود: قرآن می گوید «...أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی: به یاد من نماز برپا دار» (طه، ۱۴) از جمله آثار و محاسن نماز است اما بسیاری از افراد نمار را می خوانند، اما به دستاوردی نمی‌رسند و این به دلیل آن است که نماز را درست نمی‌خوانند.
استاد برجسته علوم قرآنی با بیان اینکه روح حج که یاد و معرفت خدا و آگاهی به جایگاه مومن در جامعه اسلامی است، وجود ندارد.

آل‌سعود مانع دستاوردهای حج است
وی ادامه داد: کسانی که بارها به حج رفته‌اند می‌دانند که خشک‌سری و یک سونگری و بی‌توجهی آل سعود به معارف حج نمی‌گذارد این افتاق بیافتد و حج دستاورهای خود را داشته باشد.
مهدوی‌راد افزود: به قدری این‌ها خشک سرند و در برداشت از متون دینی و سطحی‌نگرند که انسان حیرت می‌کند که این‌ها از جا این تعالیم را آموخته‌اند.
وی با بیان اینکه سال پیش در کنگره‌ای در ترکیه با عنوان عقلانیت شرکت کرده بود، گفت: یکی از اساتید مغربی آنجا حرف خوبی خطاب به علمای اهل سنت زد و گفت، اینهایی که الان فرمان آتش می‌دهند در مدارس علمیه خود شما درس خوانده اند و رفتار آن‌ها محصول تفسیر شما از قرآن و احادیث است.
مهدوی‌راد ادامه داد: نوع فضای فرهنگی که در عربستان به وجود آمده و تببین و تبلیغ می‌شود نتیجه‌اش جز خصومت، خشونت و وارفتگی آحاد جامعه نیست. اگر باید حج عامل وحدت باشد، باید آموزه‌های قرآنی مرتبط با حج همان گونه که آمده است انجام شود و تا انجام نشود ما همین مسائل را خواهیم دید.

تحریم حج توسط دو، سه کشور نتیجه‌ای ندارد
وی در خصوص ارزیابی این‌‎که برخی معتقدند با تحریم حج عربستان رفتار خود را اصلاح می‌کند، گفت: این واقعه اگر بخواهد اتفاق بیافتد، باید حرکتی همگانی باید و تحریم حج از سوی دو یا سه کشور نتیجه‌ای نخواهد داشت و تا وقتی که به تعبیر آن پیرمرد ایرانی، «بینات مسکوکه» عربستان تعیین کننده روابط باشد وضع بر همین منوال است.
مهدوی‌راد تصریح کرد: از همین روزها دسته‌چک‌های عربی راه خواهد افتاد که کسانی که دهان‌ به اعتراض باز کرده‌اند را از طریق تطمیع ببندد. شما مطمئن باشید که بسیاری از کسانی که به دست آل‌سعود نگاه می‌کنند که اقتصادشان را بچرخانند با تهدید این کشور به قطع حمایت اعتراضی نخواهند کرد.
وی با بیان اینکه تا وقتی آل‌سعود این طور با بخشی از جهان اسلام برخورد کند اتفاق خاصی نخواهد افتاد. اگر واقعا نصفی از جهان اسلام دست به دست هم دهند و بگویند این گونه اداره کردن حریمین شریفین خدمت که نیست خیانت است و ما نمی‌آییم، آن وقت این‌ها تکان خواهند خورد.
مهدوی‌راد ادامه داد: عربستان همین الان‌ هم کمی تکان خورده‌ است و این به خاطر اعتراض‌های جهانی است که در این خصوص به عمل آمده است و آن‌ها را واداشته است تا توضیحاتی بدهند.
وی ادامه داد: عمق این فاجعه زیاد است، در سال ۶۶ که ۵۰۰ نفر کشته شدند نیازی به واکنش ندیدند، اما هم‌اکنون که اعتراض از سوی کشورهای مختلف مطرح شده و فراتر از ایران است، به بیان توجیهاتی می‌پردازند.
مهدوی راد تصریح کرد: آل سعود در نهایت سبعیت و بی خردی کار می‌کند. شاید این مساله اتفاقی بوده است، به هر حال در گوشه‌ای از کشور بیش از ۱۰۰۰ نفر از بین رفته‌اند، اما این کشور به جای این که امور را مدیریت کند، یمن را بمباران می‌کند و این واقعا یک حماقت است کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دیروز در عین اینکه این همه جنایت و فضاحت در جلوی دوربین های دنیاست، داشتند یمن را بمباران می‌کردند. تا وقتی که حج و حرمین شریفین در دست این قبیله شیطانی است کاری از پیش نخواهد رفت.
مهدوی‌راد در پاسخ به این‌که آیا تحریم حج مشروع است، گتف: اگر این کار موقت باشد و برای ایجاد کردن یک حج واقعا ابراهیمی باشد، اشکالی ندارد. درست است که ما در روایات‌مان داریم که اگر بنا بشود حج تعطیل شود، دولت و حکومت اسلامی باید پول بگذارد و عده‌ای را حتی با وجود فقر به حج بفرستد، اما این کار در مورد حج واقعی است.
وی در پایان گفت: اکنون که حج واقعی و ابراهیمی به لحاظ روحی تعطیل است و در عمل ضد آن چیزی که باید انجام شود صورت می‌گیرد، اگر عقلای جامعه اسلامی بنشینند و فکر کنند و اگر مطمئن هستند که این کار سه، چهار سال دیگر نتیجه می‌دهد، به صورت مشترک حج را تحریم کنند، چنین کاری اشکالی نخواهد داشت.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما