آیتالله محمدی ری شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در جمع مسئولان و دست اندرکاران هیئتهای عزاداری در آستانۀ فرارسیدن ماه محرم گفت: در مراجعه و بررسی روایات متعددی که به برگزاری مجالس عزای حضرت سیدالشهداء علیه السلام تاکید بسیار شده است، به این نتیجه میرسیم که هدف از عزاداری امام حسین علیه السلام خیلی بالاتر از مسئله اظهار ارادت به این خاندان باکرامت است البته هیچ شکی نیست که اظهار ارادت به خاندان رسالت، محبوب خدا و رسول خداست، اما باید بدانیم هدف اصلی از اقامه عزای حسینی چیست و چرا در این حد، به اقامه عزای حسینی توصیه و تاکید شده است.
وی افزود: متولیان هیئتهای مذهبی و دست اندرکاران برگزاری عزای حسینی باید توجه داشتهباشند که دستور به برگزاری این مجالس، از هدف بلندتری از گریستن صرف و اظهار ارادت به خاندان رسالت برخوردار است و آن هدف بلندتر را خود سیدالشهداء علیه السلام مطرح کرده است که «من برای اصلاح امت جدم و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردهام».
نویسنده کتاب شهادت نامه امام حسین علیه السلام بیان کرد: هدف امام حسین علیه السلام امر به معروف و احیای ارزشها واز بین بردن منکرات است و بنابرین، باید این جلسات و هیئتهایی که برگزار میشود با هدف احیای امر به معروف و نهی از منکر برگزار شود و مقدمه این مسئله، احیای امر به معروف و ارزشها و از بین بردن ضدارزشها در خود هیئتهای عزاداری باشد.
×× اگر نبود اسف بر سعادتی که از دست دادیم در برابر نعمت بزرگ عاشورا لباس شادی میپوشیدیم
آیتالله محمدی ری شهری با اشاره به بخشی از مقدمه سید ابن طاووس (ره) در کتاب لهوف، گفت: این عالم بزرگ در مقدمه کتاب لهوف آورده است: «اگر نبود پوشیدن لباس سوگواری و مصیبت بخاطر از میان رفتن نشانههای هدایت و تاسیس پایههای گمراهی و تاسف بر سعادتی که از دست دادیم و افسوس بر چنین شهادتی که به واسطه پیروی کردن از قرآن و سنت واقع شد ما در برابر آن نعمت بزرگ لباس شادی و خوشحالی میپوشیدیم».
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیمالحسنی علیهالسلام افزود: به تعبیر سید ابن طاووس (ره)« به واسطه این نعمتی که خداوند در روزعاشورا به امام حسین علیه السلام و یاران ایشان عطا کرد و به خاطر آن سعادتی که این بزرگواران پیدا کردند، جا داشت، ما لباس شادی و خوشحالی میپوشیدیم اما چون در بیتابی و سوگواری، خشنودی صاحب روزمعاد است و نیکان در آن غرضی دارند ما لباس عزا پوشیدیم و به چشمانمان گفتیم همواره بگریید و به دل هایمان گفتیم مانند زنان تازه جوان از دست داده ماتم بگیرید».
نویسنده کتاب شهادت نامه امام حسین علیه السلام با استناد به روایت شریفی از حضرت علی علیه السلام گفت: در این روایت، حضرت خطاب به کمیل میفرمایند: هیچ حرکتی در زندگی نیست مگر اینکه انجام آن به شناخت و معرفت نیاز داشته باشد. واگر این معرفت نباشد، چه بسا انجام ندادن آن بهتر از انجام دادن آن باشد. زیرا ممکن است زیانش به دلیل جهلِ انجام دهنده بیشتر از منافع آن باشد، از این رو در رأس همه وظایف خدمتگزاری آستان اهل بیت علیهم السلام معرفت و شناخت است و در روایاتی که به مسئله زیارت اهل بیت علیهم السلام میپردازد، در عموم آنها تعبیر «عارفاً بِحَقه» مورد تاکید قرار گرفته است.
×× «آداب و آفات هیئت داری» تدوین شود
رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، همچنین در این مراسم از پیشکسوتان هیئات عزاداری و مسئولان مربوطه در سازمان تبلیغات اسلامی خواست، از عموم کارهایی که باید در هیئات باشد و در برخی هیئاتها نیست و از برخی ارزشهای کم رنگ شده و ضد ارزشهایی که احیانا در مجالس عزاداری شکل گرفتهاند، فهرست برداری و در اختیار مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث قرار گیرد تا مجموعه «آداب و آفات هیئت داری» با کمک اساتید و کارشناسان پژوهشی این مرکز برای بهره برداری هیئات عزاداری در سراسر کشور تدوین شود.
نویسنده کتاب شهادت نامه امام حسین علیه السلام که در چاپهای مکرر به علاقمندان ساحت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ارائه شده است و در مؤسسه دعبل نیز اخیرا مورد تقدیر قرار گرفته در این مراسم در خصوص منابع غیر مستند و مغشوش و منابع معتبر در بیان حادثه عاشورا گفت: همه کتابهای معتبر و غیر معتبر براساس مدارک علمی در مقدمه کتاب شهادت نامه امام حسین علیه السلام مشخص و بیان شده است.
آیت الله محمدی ری شهری خطاب به مسئولان و دست اندرکاران هیئات عزاداری گفت: افتخار بزرگی است برای شما عزیزان که در خدمت اهداف بلند عزاداری سید شهیدان عالم(ع) هستید و این سنت بسیار نیکویی است که در آستانه ماه محرم عزیزانی که دست اندرکار و مسئول برگزاری این خیمههای عزاداری هستند، به وظایف و تکالیفی که خدمتگزاری اهل بیت علیهم السلام بر دوش آن ها میگذارد، مروری داشته باشند.
×× نخستین ادب هیئت داری اخلاص است
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام گفت: نکته مهم این است که انسان نسبت به آداب خدمت به اهل بیت علیهم السلام، معرفت داشته باشد و نخستین ادب هیات داری اخلاص است، یعنی کارها برای خدا باشد نه برای چشم و هم چشمی و نیز اهتمام به این مساله وجود داشته باشد که جمعیت زیاد و گرم بودن مجالس اگر چه پسندیده است، اما هدف نیست و نباید با هر وسیله نامناسبی در پی تحقق آن باشیم.
×× نباید برای گریاندن مردم از روضهها و اشعار (العیاذبالله) استفاده کرد
آیتالله محمدی ری شهری گفت: باید دقت شود، ستایشگرانی به مجالس دعوت شوند که روضه ها و اشعار صحیح را بخواند و نباید برای گریاندن مردم از روضهها و اشعار (العیاذبالله) ذلت بار استفاده کرد. زیرا اهل بیت علیهم السلام عزیز بودند و هیچگاه ابدا احساس ذلت نکردهاند و در موقعیت ذلیلانه نبودهاند.
وی تصریح کرد: نباید صرفا برای جذب کردن مردم از هر وسیلهای استفاده کرد، بلکه باید هدف ترویج مکتب باشد و از هر وسیلهای که به مسئله امربه معروف و نهی از منکر آسیب بزند باید پرهیز شود.
نویسنده کتاب شهادت نامه امام حسین علیه السلام گفت: دومین نکته رعایت موازین شرعی است و باید مسائل مخالف موازین شرعی را شناخت و از آن پرهیز کرد و همچنین از منبریها خواسته بشود در کنار بیان موارد مختلف به بیان مسایل شرعی نیز بپردازند.
×× طوری عزاداری نکنید که در شبکههای اجتماعی به عزاداریها اهانت شود/ این منکر است
آیت الله محمدی ری شهری گفت: ادب دیگر بهانه ندادن به دشمنان است و نباید طوری عزاداری کرد که دشمنان با نمایش آن رفتارها در شبکههای اجتماعی و شبکههای ماهوارهای به عزاداریها اهانت کنند، زیرا این منکر است و باید با آن مبارزه شود.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام در ادامه گفت: توجه به رهنمودهای رهبری در نامگذاری سال از دیگر موارد مهمی است که باید مورد تاکید قرار گیرد، زیرا هر کدام بر اساس اهدافی از سوی معظم له بیان شده است و امسال نیز سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده است و هیئات عزاداری باید جایگاه وحدت و همدلی جامعه باشد و نباید هیئت به محل دعوای سیاسی و اختلاف تبدیل شود.
نویسنده کتاب شهادت نامه امام حسین علیه السلام همچنین رعایت حقوق همسایهها و مراقبت از اینکه نکند حقوقی از همسایهها براثر برپایی مراسم عزاداری ضایع شود را از دیگر آداب خدمت به اهل بیت علیهم السلام در عزای حسینی برشمرد و گفت: نکته دیگر این است که باید بسیار دقت شود خدمت به هیأت مانع وظایف شرعی خود انسان نشود که نماز اول وقت و سایر تکالیف شرعی از جمله این وظایف بشمار میروند.