تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۵
۰
کد مطلب : ۲۷۳۱۷

نقاشی عاشورایی با دغدغه خالقش رشد می‌یابد

نقاشی عاشورایی با دغدغه خالقش رشد می‌یابد
محمدابراهیم جعفری، نقاش کشورمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جایگاه مضامین عاشورایی در هنر نقاشی چنین توضیح داد: نقاشی هنری درونی و اصیل است که از درون هنرمند برانگیخته می‌شود. با این توضیح اگر می‌بینیم در نقاشی توجه به موضوعاتی چون عاشورا کمرنگ شده، دلیلش این است که متاسفانه دغدغه چنین کارهایی در عالم هنر کم شده. وی افزود: ضعف فوق در شرایطی است که ما در گذشته‌های نه چندان دور شاهد بودیم که یکی از بخش‌های اصلی هنر نقاشی پرداختن به موضوعات عاشورایی بود به ویژه در هنر عاشورایی که جایگاه بسیار بالایی در عالم هنر داشت و این روزها کاملاً فراموش شده است. این نقاش متذکر شد: البته باید توجه داشت که نقاشی عاشورایی تنها در نقاشی قهوه‌خانه‌ای خلاصه نشده است، بلکه در سبک‌های دیگر هم می‌توان مضامین مورد نظر را مد نظر قرار داد، اما این مسئله نباید دلیلی شود تا ما هنری چون نقاشی قهوه‌خانه‌ای را فراموش کنیم، چون برخی مواقع چنین توجیهاتی در عالم هنر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا به واسطه آن هنر بومی تخطئه شود. جعفری در تکمیل توضیح فوق گفت: باید مضمامینی چون عاشورا از دل هنرمند تراوش کند تا کاری ماندگار چون ظهر عاشورای استاد فرشچیان خلق شود. برای همین تا این اتفاق نیفتد آثاری با شکوه در حوزه نقاشی عاشورایی خلق نخواهد شد. با این توضیح معتقدم حمایت از هنرمندان خوش‌فکر در این حوزه می‌تواند به اعتلای هنر مورد نظر کمک کند. وی در پاسخ به سؤال پایانی مبنی بر اینکه چرا به هنر بومی به دید یک هنر سطح پایین نگریسته می‌شود، گفت: این تصور کاملاً اشتباه است، چون هنر بومی هویت فرهنگی و هنری ما را شکل می‌دهد، البته این نوع نگاه به واسطه دلبستگی به هنر غرب به وجود آمده که نوعی از خودباختگی است. این مسئله در شرایطی است که در همان غرب نیز به هنر بومی به صورت ویژه نگریسته می‌شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما