تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۸
۰
کد مطلب : ۲۷۳۶۰

پژوهش و جستجوگری را در تصویرگری دینی به هنرمندان واگذار کنیم

پژوهش و جستجوگری را در تصویرگری دینی به هنرمندان واگذار کنیم
علی هاشمی شهرکی، مدیرعامل انجمن فرهنگی تصویرگران گفت: حوزه هنری در برگزاری سوگواره هنرهای عاشورایی سیاست‌های فرهنگی خود را دنبال می‌کند و لذا نمی‌توان آنچنان روی این مسئله که چرا برای هر یک از بخش‌های مختلف برگزاری این سوگواره موضوعاتی در نظر گرفته شده است نقد و نظری ارائه کرد. وی در مورد موضوعات بخش تصویرسازی این سوگواره عنوان کرد: دو شخصیت تأثیرگذار واقعه کربلا یعنی حر بن یزید ریاحی و قیس بن مسهر به عنوان موضوعات این بخش از سوگواره تعیین شده‌اند و همانطور که گفته شد شاید حوزه هنری از رهگذر مشاوره با کارشناسان و خردجمعی به این نتیجه رسیده است که باید کمی مصداقی‌تر در حوزه تصویرسازی عاشورا عمل کند. ××محدود نکردن هنرمند تصویرساز به جزئیات موجود از ملاک‌های تصویرگری است این هنرمند تصویرساز تصریح کرد: با این وجود نباید از یک موضوع غفلت کرد که در هنر تصویرسازی استاندارد و ملاک‌های هنری نیز وجود دارد که یکی از آنها محدود نکردن هنرمند تصویرساز به جزئیات موجود در یک موضوع است. هاشمی شهرکی ادامه داد: وقتی هنرمند تصویرگر به یک موضوع محدود می‌شود و آن هم پرداختن به جزئیات آن موضوع است که البته توجیه این است که هنرمند تصویرگر را با این کار زودتر به نتیجه‌ای که در نظر داریم خواهیم رساند، در صورتی که این اشکال نیز وجود دارد و آن اینکه شاید تصویرگر نتواند صرفاً با این موضوع خاص ارتباط برقرار کند. وی افزود: به همین دلیل بهتر است که موضوع را کلی‌تر در نظر بگیریم و این پژوهش را به خود هنرمند تصویرگر محول کنیم که با ذهن جستجوگر خود در جای جای واقعه عاشورا غور کند و با هر قسمت از آن که توانست ارتباط حسی و هنری برقرار کند، نسبت به خلق اثر هنری اهتمام ورزد. ××تصویرگری به نسبت نقاشی هنر کاربردی‌تر و مادی است هاشمی شهرکی گفت: البته در این راستا باید به موضوع دیگری نیز توجه کرد که هنر تصویرگری با هنر نقاشی تفاوت ماهوی دارد و هنر تصویرگری را معمولاً کاربردی‌تر و مادی‌تر از هنر نقاشی می‌دانند؛ شما در زمینه خلق آثار نقاشی یک مفهوم کلی را در اختیار نقاش می‌گذارید و از او می‌خواهید تا مکنونات ذهنی و قلبی خود را روی بوم پیاده کند، این امر در زمینه تصویرسازی موضوعی چندان وجاهتی ندارد و این بار مخاطب اثر هنری است که نمی‌تواند با تخیل و ذهنیت تصویرساز همراه شود. وی تأکید کرد: در هنر تصویرسازی باید ضمن آزادی عمل دادن به هنرمند تصویرساز، فضای ذهنی او را نیز از بیکرانه بودن خارج کنیم، به هر حال تصویری که او می‌آورند همانگونه که عرض شد باید جنبه کابردی‌تری از اثر نقاشی داشته باشد و قرار است به عنوان اثر پایه در طراحی ابزارها و وسایل تبلیغی و همچون پلاکارد، پوستر و بنر و نظایر آن استفاده شود. هاشمی شهرکی در پایان گفت: به نظر می‌رسد که حوزه هنری با وجود دارا بودن کارشناسان متخصص که با آنها در زمینه برگزاری رویدادهای هنری خود مشاوره می‌کند باید تخصصی‌تر به حوزه‌های فعالیتی خود توجه نشان دهد و برای تأثیر بیشتر آنها با نهادهای هنری تخصصی همچون انجمن فرهنگی تصویرگران و بنیه علمی آن نهایت بهره را ببرد.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما