داریوش بابائیان، تهیه کننده سینما با بیان اینکه سینماگران اطمینان خاطر را برای ساخت فیلمهایی عاشورایی ندارند، اظهار کرد: متاسفانه در سینمای کشورمان وضعیت به نحوی شده که کمتر سینماگری به خود اجازه میدهد در این حوزه ورود کند. با این توضیح باید گفت کمکاری سینما در حوزه فیلمهای عاشورایی در دو دلیل خلاصه شده است. ابتدا سختگیری و برخی محدودیتهای غیر ضروری، دوم نبود سخت افزار لازم برای ورود به حوزه مورد نظر، سبب شده در این حوزه تولیدات لازم وجود نداشته باشد.
وی افزود: وقتی صحبت از برخی محدودیت سخن میگویم، منظورم این نیست که هر نوع نگاهی که میخواهد در این حوزه رواج پیدا کند، زیرا فیلمهایی با محوریت عاشورا، ریشه در ایمان و باورهای مردم دارد و ممکن است برخی برداشتهای نادرست موجب خدشه وارد شدن به اعتقادات مردم شود، اما وقتی در فیلمی امری خلاف نظر علما انجام شده باید نسبت به آن سختگیری بی مورد داشت.
تهیهکننده فیلم «مزاحم» مثال زد: فیلم «رستاخیز» بهترین نمونه در این زمینه است این فیلم توسط بهترین عوامل سینما جلوی دوربین رفت و کارگردان بسیار خوبی هم پشت آن قرار گرفته است. به لحاظ فنی نیز انصافاً فیلم کیفیت خوبی دارد، اما با وجود داشتن پروانه نمایش باز هم، اثر نتوانست بیش از یک روز به نمایش خود ادامه دهد. با این توضیح وقتی فیلمساز میبیند با فیلمسازی چون احمد رضا درویش چنین برخوردی انجام میشود مشخص است با دیگران چه برخوردی انجام میشود.
سرمایهگذاری در حوزه فیلمهای عاشورایی ریسک است
بابائیان به توضیح فوق اضافه کرد: تهیهکننده نیز همچون کارگردان چنین وضعیتی دارد، حتی میتوان گفت که ریسکی که تهیهکننده انجام میدهد بیشتر است چون سرمایه کار را تامین میکند. بحث دیگر به سخت افزار این قبیل کارها برمیگردد. چون کاری که میخواهد در این حوزه تولید شود و حتما باید کیفیت بالای داشته باشد. رسیدن به این خواسته نیز بدون امکانات لازم قابل دست یافتن نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در بحث سخت افزار باید نکتهای را متذکر شوم و آن نیز اینکه اگر یک بار هزینه لازم صرف شود تا سالها میتواند منبع برای تولید فیلمهای سینمایی باشد. برای نمونه شهرک پیامبر اعظم (ص) سالها لوکیشن فیلمهای مختلف خواهد بود. با این توضیح سرمایه گذاری درست در این حوزه، به نوع سود آوری بلند مدت برای سینماست.
این تهیهکننده در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: از نگاه من تلویزیون محل مناسبتری برای فیلمهای عاشورایی است، چون تجربه نشان داده، فیلمهای اینگونه در رسانه ملی با مخاطب بیشتری مواجه میشود. سریال «مختارنامه» نمونه کاملا روشنی در این زمینه است. نکته دیگر اینکه معمولاً مخاطبان فعلی سینما ترجیح میدهند در سالنهای نمایش فیلمهای سرگرم کننده ببیند، هر چند اگر مخاطب در سایه را به سینماها بکشیم آنگاه فیلمهای عاشورایی هم مخاطب فراوانی خواهد شد.
درساخت فیلم عاشورایی به روی مشترکات توجه شود
بابائیان تأکید کرد: فیلمی که در حوزه عاشورا ساخته میشود حتما باید بر روی مشترکات توجه داشته باشد همچون فیلم «محمد رسول الله(ص)» که به روی وحدت مسلمین تمرکز داشت، البته همه جهان اسلام نسبت به اهل بیت به ویژه امام حسین(ع) با دیده احترام مینگرند، پس اگر فیلمی خوب در این حوزه تولید شود در اکران جهانی همه میتوان به دست آوردهای خوبی دست یافت.
وی در پایان تصریح کرد: عاشورا و امام حسین (ع) هویت بارز و شاخصی تشیع است که میتوان از آن برای تبلیغ اسلامی بهره برد چون آنچه که در عاشورا بیان میشود با احساس و منطق تمام مردم جهان ارتباط برقرار میکند. مضامینی چون عدالت طلبی، ظلم ستیزی و ... از این دست مضامین است.